لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

پلیس اسرائیل خواستار محاکمه اهود اولمرت شد


پليس اسرائيل نخست وزیر این کشور را شش دور مورد بازجويی قرار داده است که آخرين مورد آن ده روز پيش صورت گرفت.(عکس:AFP )
پليس اسرائيل نخست وزیر این کشور را شش دور مورد بازجويی قرار داده است که آخرين مورد آن ده روز پيش صورت گرفت.(عکس:AFP )

پليس اسرائيل پس از ماهها تحقيق در اسرائيل، آمريکا و بخش هايی از جهان در مورد سوابق سفرها و ارتباطات شخصی اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه يکشنبه اعلام کرد که پرونده وی را به دادستانی تحويل می دهد.


پلیس اسرائیل افزود: به دادستانی توصيه می کند که کيفر خواست عليه آقای اولمرت را تنظيم و ارائه کند و او را به پای ميز محاکمه بکشاند.


پليس اسرائيل نخست وزیر این کشور را شش دور مورد بازجويی قرار داده است که آخرين مورد آن ده روز پيش صورت گرفت.


ستاد پليس اسرائيل نظر داد که آقای اولمرت مبالغی که معادل چند ده هزار دلار است از موشه تالانسکی، بازرگان آمريکایی دريافت کرده و احتمالا به جای آنکه از آن برای تبليغات سياسی خود استفاده کند، پول ها را به مصرف شخصی رسانده است.


گزارش های منتشره حاکی است که در ابتدا سخن از حدود ۱۵۰ هزار دلار بود اما اکنون پليس می گويد، مبالغی که حدود چند ده هزار دلار است را مورد بررسی قرار داده است.


موشه تالانسکی شهادت داده بود به خاطر ارزشی که برای اهود اولمرت قائل بود، و او را شايسته رسيدن به مقام های بالاتر می دانست، از او در سفرهايش به آمريکا پذيرايی کرده بود.


يک مورد ديگر، دريافت بليت پرواز هوايی به نمایندگی از سوی سازمان های مهمی مانند موزه هالوکاست بوده است.


آقای اولمرت متهم شده که در چند مورد، همزمان از دو سه سازمان بليت گرفته است.


وی اين امر را نتيجه اشتباهات فنی دانسته و تاکيد کرده که با استفاده از نفوذ خويش در جهان، پول های زيادی برای سازمان های مزبور از ميان يهوديان جهان گردآوری کرده بود.


شولا زاکن، بانویی که به مدت بيست سال امور شخصی اهود اولمرت را انجام می داده است، نیز از سوی پليس اسرائيل متهم شده است اما ارائه کيفر خواست عليه خانم زاکن بستگی به نظر دادستانی دارد.


مانی مازوز، دادستان کل اسرائيل پيشتر اعلام کرده بود که ممکن است بررسی پرونده از سوی دادستانی مدتی طول بکشد.


آقای اولمرت که خود حقوقدان زبردستی است، از تيم قوی وکلای مدافع نيز برخوردار است. سخنگوی تيم وکلای او روز دوشنبه اعلام کرد که پليس اسرائيل يک بار ديگر «شرمنده» خواهد شد.


نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد «اطمينان دارد که حزب او («کاديما») همچنان در صدر صحنه سياست کشور اسرائيل خواهد بود.»


اهود اولمرت از دو ماه پيش، و قبل از آنکه پليس خواستار ارائه کيفر خواست عليه وی شود، گفت: پس از انتخابات داخلی حزب «کاديما» و آغاز به کار نخست وزير جديد، وی از مقام خويش کنار می رود.


انتخابات حزب «کاديما» هفدهم سپتامبر (بيست و هفتم شهريور) برگزار می شود.


نظرسنجی ها از ميان صاحبان حق رای در اين حزب نشان می دهد که خانم تزيپی ليونی، وزير امور خارجه در مقايسه با سه رقيب مرد خود از بيشترين بخت برای رهبری اين حزب برخوردار است.


XS
SM
MD
LG