لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

افزایش احتمال حمله ارتش پاکستان به مسجد لعل


ارتش پاکستان تعدادی از شبه نظامیان اسلامگرا را بازداشت کرده است ولی هنوز افراد زیادی در مسجد سنگر گرفته اند.
ارتش پاکستان تعدادی از شبه نظامیان اسلامگرا را بازداشت کرده است ولی هنوز افراد زیادی در مسجد سنگر گرفته اند.

بدنبال کشته شدن یک کوماندوی ارشد پاکستان توسط شبه نظامیان اسلامگراکه در مسجد لعل یا سرخ اسلام آباد سنگر گرفته اند، احتمال حمله ارتش این کشور به اسلامگرایان افزایش یافته است.


مسجد لعل یا سرخ شش روز است که در محاصره ارتش قرار دارد و به نظر می رسد که کشته شدن این کوماندوی پاکستانی، عزم دولت را برای حمله همه جانبه علیه این افراد جزم تر کرده است.


این کوماندوی ارتش پاکستان که نام او «هارون اسلام» اعلام شده است روز یکشنبه، هشتم ژوئیه در درگیری با طلاب شبه نظامی مستقر در این مسجد کشته شد. مسجد لعل در حال حاضر در محاصره ارتش پاکستان است.


وی در عملیاتی برای منهدم کردن بخشی از دیوار مسجد به منظور آزادی گروگان ها شرکت کرده بود.


به گفته ژنرال وحید ارشد، سخنگوی ارتش، شبه نظامیانی که در مسجد لعل سنگر گرفته اند به نیروهای ارتش شلیک کرده و دو کوماندو را زخمی کردند.


آقای ارشد در مورد کشته شدن کوماندوی پاکستانی گفت: «وی سعی کرد که بخشی از دیوار مسجد را برای رهایی زنان و کودکانی که به دست تندروهای اسلامی به گروگان گرفته شده اند، منفجر کند.»



ژنرال پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان روز شنبه در اولین بیانیه خود در مورد در گیری مسجد لعل اعلام کرد که محاصره شدگان اگر تسلیم نشوند، کشته خواهند شد.

گفته می شود که در درگیری بین تندروهای مذهبی و ارتش پاکستان در مسجد لعل تاکنون بیش از هفتاد نفر کشته شده اند.


به گزارش آسوشیتدپرس، ژنرال پرویز مشرف، رییس جمهوری پاکستان روز شنبه در اولین بیانیه خود در مورد در گیری مسجد لعل اعلام کرد که محاصره شدگان اگر تسلیم نشوند، کشته خواهند شد.


وی افزود که دولت تاکنون برای اینکه صدمه ای به زنان و کودکانی که در مسجد لعل توسط عبدالرشید قاضی، روحانی تندرو به گروگان گرفته شده اند وارد نیاید، از خود خویشتنداری نشان داده است.


این روحانی تندرو اعلام کرده که هواداران وی «شهادت» را به تسلیم شدن ترجیح می دهند.


از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو نفر از فرماندهان «گروه غیر قانونی حرکت اسلامی» که با القاعده در ارتباط هستند در داخل این مسجد محاصره شده، قرار دارند.


گفته می شود که گروه حرکت اسلامی مسئول قتل دانیل پرل، خبرنگار روزنامه وال استریت در سال ۲۰۰۲ است.


تلاش برای «حاکم شدن قوانين اسلامی»


بحران مسجد لعل، به دنبال هواداری اسلام گرايان تندرو از اجرای طرح «امر به معروف و نهی از منکر» و مخالفت آنها با قوانين عرفی، در پايتخت پاکستان آغاز شد.


اسلام گرايان این مسجد که تعداد زيادی شبه نظامی در اختيار دارند، از ماه ها پيش برای آنچه «حاکم شدن قوانين اسلامی» در پاکستان می خوانند، با دولت مرکزی درگير شده بودند.


اين کشمکش های طولانی مدت ميان دولت مرکزی پاکستان و جنبش اسلامی که مشی شبيه به طالبان دارد، روز سه شنبه سوم ژوئیه، در مسجد لعل به خشونت کشيده شد.


درهمين ارتباط، چند تن از نمايندگان زن از احزاب تندروی مذهبی در پارلمان پاکستان، روز شنبه هفتم ژوييه، با برگزاری يک راهپيمايی در نزديکی ساختمان پارلمان از دولت اين کشور خواستند برای پايان دادن مسالمت آميز به بحران مسجد لعل، با عبدالرشيد قاضی وارد مذاکره شود.


بحران مسجد لعل، می تواند خطراتی را برای پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان، به همراه داشته باشد که تاکنون چند بار از سوءقصد جان سالم به در برده است.


از جمله، به گزارش خبرگزاری ها، هواپيمای حامل رييس جمهوری پاکستان، روز جمعه، ششم ژوييه، درحال برخاستن از يک فرودگاه نظامی درشهر راولپندی، هدف تيراندازی قرار گرفت، اما آسيبی نديد.


XS
SM
MD
LG