لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

اعتراض شدید پاکستان به «ایساف»


نیروهای ایساف در افغانستان. (عکس:EPA)
نیروهای ایساف در افغانستان. (عکس:EPA)

ارتش پاکستان روز شنبه، ۲۲ تیرماه اعلام کرد که اين کشور به ايساف، نيروهای بين المللی کمک به امنيت افغانستان، در مورد شليک خمپاره از خاک افغانستان، اعتراض کرده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، روز پنجشنبه ۲۰ تیر ماه شش خمپاره از مناطق مرزی افغانستان و پاکستان به نزديکی يک پست مرزی پاکستانی اصابت کرد که در نتيجه، هشت سرباز اين کشور زخمی شدند.


اين پست مرزی در منطقه قبيله نشين وزيرستان جنوبی قرار دارد، منطقه ای که از مخفيگاه شبه نظاميان القاعده و طالبان به شمار می رود.


اطهر عباس، از سخنگویان ارتش پاکستان، اعلام کرده است که نيروهای پاکستانی بلافاصله به اين اقدام پاسخ داده اند.


وی اشاره نکرد که اين اقدام توسط نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا و يا افغانستان انجام گرفته است، اما گفت که اعتراض شدید پاکستان روز جمعه ۲۱ تیرماه به سرفرماندهی نيروهای ائتلاف در کابل تسليم شده است.


ايساف روز شنبه در بيانيه ای اعلام کرد که شبه نظاميان طالبان با شليک همزمان به نيروهای افغان و پاکستانی در دو طرف مرز، موجب اين حادثه شده اند.

مقامات پاکستانی پيشتر گفته بودند که شليک خمپاره پس از آن انجام گرفت که طالبان به يک پايگاه خارجی در افغانستان حمله کردند.


در همين حال به گزارش رويترز، ايساف روز شنبه در بيانيه ای اعلام کرد که شبه نظاميان طالبان با شليک همزمان به نيروهای افغان و پاکستانی در دو طرف مرز، موجب اين حادثه شده اند.


ايساف می افزايد که اين حادثه موجب زخمی شدن چهار پليس افغان و هشت سرباز پاکستانی شده است.


در این بيانيه همچنين آمده است که نيروهای ايساف در حمله هوايی و زمينی خود خاک پاکستان را هدف قرار نداده اند.


تيراندازی ميان نيروهای دو طرف مرز که با شبه نظاميان می جنگند، همزمان با بروز تنش هایی بین دو کشور همراه است چرا که هر يک از دو طرف، ديگری را مسئول خشونت در کشور خود می داند.


مقامات پاکستانی ابراز نگرانی کرده اند که نيروهای آمريکايی عمليات عليه شبه نظاميان طالبان را به داخل خاک پاکستان بکشانند.


مقامات افغان بارها گفته اند که از زمانی که دولت جديد پاکستان با شبه نظاميان اسلام گرا که در مناطق قبيله نشين پاکستان مستقر هستند به آتش بس دست يافته، حملات شبه نظامیان طالبان به نيروهای افغان افزايش يافته است.


XS
SM
MD
LG