لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

«تیراندازی هوایی برای متفرق کردن صدها نفر از معترضان در تهران»


خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عينی گزارش می دهد نيروهای امنيتی، روز شنبه، برای متفرق کردن تجمع صدها نفر در اعتراض به مرگ هاله سحابی، در نزديکی حسينيه ارشاد در تهران، دست به تيراندازی هوايی زده و ۱۵ نفر را دستگیر کردند.

به گفته این شاهدان، نیروهای امنیتی با استفاده از باتوم و تیراندازی هوایی معترضان را متفرق کردند. معترضان سعی کردند تا در سکوت مقابل حسینیه ارشاد تجمع کنند.

شاهدان عینی می گویند نیروهای امنیتی ۱۵ نفر را دستگیر کردند.


خبرگزاری فرانسه می نویسد، خبرنگاران خارجی در ایران اجازه پوشش خبری تظاهرات مخالفان دولت را ندارند و این خبرگزاری قادر به تائید اظهارات شاهدان عینی نیست.

هاله سحابی، دختر عزت الله سحابی، صبح روز چهارشنبه در مراسم تشیيع جنازه پدرش که تحت کنترل شديد نيروهای امنيتی در جريان بود، بر اثر حمله این نیروها سکته کرد و جان باخت.

آمريکا روز چهارشنبه از دولت جمهوری اسلامی خواست تا درباره چگونگی مرگ هاله سحابی، فعال سياسی و مدنی و دختر عزت الله سحابی، تحقيق کند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، به خبرنگاران گفت: «ما از مقامات ايران می خواهيم که در خصوص چگونگی مرگ (هاله سحابی) تحقيق کنند.»

مارک تونر اضافه کرده است: «اگر خبرها در مورد مرگ (هاله سحابی) در اثر اقدامات نيروهای امنيتی صحت داشته باشد، اين امر بيانگر بی‌اعتنايی و بی‌احترامی مقام های ايرانی به شان و مقام انسان ها است.»

گزارش‌گران بدون مرز نیز با انتشار بيانيه ای در روز چهارشنبه مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی را به قتل هاله سحابی متهم کرده است.

در بيانيه گزارشگران بدون مرز آمده است: «سيد علی خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد، دو دشمن آزادی بيان و مطبوعات که حکومت ايران را در دست دارند، عاملان قتل اين زن شجاع هستند.»

هاله سحابی، پنجاه و چهار ساله، دختر عزت الله سحابی، بنيانگذار «شورای فعالان ملی-مذهبی»، از فعالان حقوق زنان و عضو گروه مادران صلح ايران بود که در مردادماه سال ۱۳۸۸ در تجمعی در ميدان بهارستان تهران از سوی ماموران لباس شخصی بازداشت شده بود.

خانم سحابی در همان سال از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام تبليغ عليه نظام از طريق «حضور مکرر در تجمعات غير قانونی و اخلال در نظم عمومی» در مجموع به دو سال حبس و پرداخت مبلغ سيصد هزار تومان جزای نقدی بدل از شلاق محکوم شده بود.

XS
SM
MD
LG