لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

فوتبال ايران در گذرگاه حساس عربستان


تیم ملی
تیم ملی
تيم ملی فوتبال ايران در ديدارهای آماده سازی با پيروزی های يک بر صفر بر تيمهای کنيا و کويت ، مهيای پيکار سرنوشت ساز با تيم ملی عربستان سعودی در راه جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی شد.

سايت خبری فدراسيون بين المللی فوتبال، فيفا، می نويسد که در ايران کمتر کسی مثل علی دايی، سرمربی تيم ملی، مطمئن است که ايران بر عربستان سعودی پيروز خواهد شد. اين مسابقه روز شنبه هشتم فروردين در ورزشگاه آزادی تهران انجام می شود.

عربستان سعودی سه بار مانع راهيابی تيم ملی ايران به جام جهانی شده است. «سلطان گل ايران» آگاهانه مشتاق است که اين بار زمينه را متفاوت سازد.

پس از اين که ايران در آخرين مسابقه خود در گروه دوم انتخابی جام جهانی در ميزبانی پيشتازان تيم ملی کره جنوبی در تهران يک بر يک متوقف شد، اميدهای ايران برای قرار گرفتن در موقعيت دو تيم برتر صعود کننده از گروه دوم منطقه آسيا به جام جهانی ضربه سنگينی خورد.

از اين رو ايرانی ها با همه وجود مشتاقند که در مسابقه حساس با عربستان سعودی، هر سه امتياز پيروزی را از آن خود کنند.

توقف ايران در برابر کره جنوبی در روز شکست عربستان سعودی در پيونگ يانگ کره شمالی بود. از اين رو کره شمالی در موقعيتی عالی برای بازگشت به رده دوم گروه دوم قرار داد. ۱- کره جنوبی هشت امتياز ۲- کره شمالی هفت امتياز ۳- ايران شش امتياز ۴- عربستان سعودی چهار امتياز ۵- امارات يک امتياز.

پس از تساوی با کره جنوبی، برآورد کلی علی دايی چنين بود:« ما هنوز بخت صعود داريم.»

با اين حال او می داند که يک امتياز باارزش از مسابقه باخته ماه سپتامبر گذشته – که برتری يک بر صفر عربستان در رياض به تساوی يک بر يک بدل شد – اين بار بايد با پيروزی سه امتياز شود تا در سه مسابقه باقی مانده، با دور شدن عربستان از جمع سه تيم برتر گروه، رقابت ايران با دو تيم محدود شود: کره جنوبی و کره شمالی.

ایران در یک بازی دوستانه کویت را یک بر صفر شکست داد

خاطرات تلخ از عربستان

با وجود خوشبينی دايی، واقعيت برای فوتبال ايران اين است که عربستان موفقيت برای حضور در جام جهانی را بر اساس شکست تيم ملی بنا نهاده است.

حتی مربی ايران نخستين حضورش در راهيابی به جام جهانی به زمانی باز می گردد که او و يارانش در يک بازی حماسی سرنوشت ساز برای راهيابی به جام جهانی ۱۹۹۴ آمريکا، چهار بر سه در قطر مغلوب عربستان شدند.

با اين که ظهور دايی به هنگام آن دوره از رقابت های انتخابی، او را با زدن چهار گل در پنج مسابقه پيشتاز گلزنان کرد، شکست ميلی متری به عربستان فرصت صعود را به عربستان به همراه کره جنوبی داد.

با اين که چهار سال بعد ايران سرانجام موفق به راهيابی به جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شد، دايی و همبازيانش بار ديگر عربستان سعودی را برای انتقام پيش روی خود ديدند. ايران در آغاز مسابقه های رفت و برگشت خود را در اوج آمادگی نشان داد، اما رفته رفته افت کرد و سرانجام برای يافتن تنها سهم باقی مانده مجبور شد به مسابقه پلی آف در برابر تيم پرقدرت استراليا اميد ببندد.

پس از شکست به ژاپن در کوآلالامپور مالزی، ايران با تساويهای يک بر يک در تهران و دو بر دو در ملبورن با گل زده بيشتر در خانه حريف، به طور حماسی از سد استراليا گذشت و به جام جهانی راه يافت.

چهار سال بعد داستان به گونه ای تقريبا متفاوت شد. با اين که از دو مسابقه با عربستان، ايران چهار امتياز گرفته و علی دايی سه بار گلزنی کرده بود، باز دچار افت شد. اين تيم با يک امتياز برتری نسبت به عربستان در آخرين مسابقه به طور دور از انتظاری سه بر يک مغلوب بحرين شد و عربستان با پيروزی چهار بر يک بر تايلند بليت پرواز به جام جهانی را ذخيره کرد.

مقام دوم گروه برای ايران يک مسابقه پلی آف با جمهوری ايرلند را در پی داشت که شکست دو بر صفر در دوبلين و پيروزی يک بر صفر در تهران، مانع معجزه ديگری برای ايران شد.

ايرانيان شايد از غيبت ياسر القحطانی گلزن به دليل محروميت خشنود باشند. مالک ماز هم مصدوم است و حضور خالد عزيز وسعود خريری نيز در سايه ابهام قرار دارد. با اين حال در اردوی ايران هم ادامه غيبت علی کريمی و کناره گيری موقت کاپيتان کريم باقری، چندان خوشحال کننده نبود. باقری مسابقه ايران با عربستان را مسابقه «بکش تا زنده بمانی» ناميده است.

وحيد هاشميان، نوک حمله تيم ملی، که در راه جام جهانی کره جنوبی/ژاپن ۲۰۰۲ به تيم ملی خوانده نشد، در مورد قدرت بازيابی تيم عربستان سعودی به يارانش هشدار داده است.

او به عنوان مهاجم تيم بوخوم آلمان و تيم ملی ايران در گفت و گويی با فيفا گفت: «سعودی ها هميشه در مراحل واپسين پيکارهای راهيابی به جام جهانی پرقدرت هستند، علت آن را من نمی دانم، اما آنان مصممند به رهبری مربی تازه خود ما را شکست دهند.»

با اين که بازيکنان ايران وظيفه سنگينی پيش رو دارند، باز به خوبی آگاهند که از اين مسابقه حساس چه می خواهند. مهدی مهدوی کيا که انتظار می رود برای اين مسابقه حياتی به تيم ملی بازگردد هم گفت: «اين مسابقه هم برای سعودی ها و هم برای ما پيکار « مرگ يا زندگی » است، و ما بايد ببريم. صعود به جام جهانی خواهان کوششی جمعی است و من بيشترين تلاش خود را خواهم کرد.»


  • حدس می‌زنید نتیجه بازی ایران و عربستان چه باشد؟
XS
SM
MD
LG