لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

آمادگی مشروط اپوزیسیون سوریه برای مذاکره با حکومت اسد


گروهی از مخالفان مسلح اسد در حمص
گروهی از مخالفان مسلح اسد در حمص
احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه، چهارشنبه، آمادگی مشروط خود را برای گفت‌و‌گو با نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور اعلام کرد.

احمد معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه در بیانیه‌ای بر روی صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشته است: «در رسانه‌ها خواندم که نظام سوریه مخالفان را به گفت‌و‌گو دعوت کرده است. همچنین نخست وزیر مکلف شده است که زمینه را برای این گفت‌و‌گو فراهم کند. وزیر کشور هم رهبران اپوزیسیون را به بازگشت به کشور دعوت کرده است.»

او افزوده است: «من اعلام می‌کنم که حاضر هستم به شکلی مستقیم با نمایندگان نظام سوریه در قاهره، تونس یا استانبول گفت‌و‌گو کنم؛ به شرط آنکه ۱۶۰ هزار نفر از بازداشت شدگان به ویژه زنان بازداشت شده، بازداشتی‌هایی سازمان اطلاعات نیروی هوایی و زندانیان در زندان صیدنایا آزاد شوند و گذرنامه‌های سوری‌های خارج از کشور تمدید شود.»

الخطیب با تاکید بر اینکه «به نظامی که اقدام به کشتار بی‌گناهان می‌کند» اعتماد ندارد، خاطرنشان کرد که پیشنهاد خود را به عنوان «حسن نیات برای یافتن راه حل سیاسی» برای بحران سوریه ارائه داده تا بتوان «به مرحله انتقالی» رسید و «جلوی ریختن خون‌های بیشتر را گرفت.»

این موضع الخطیب، واکنش سریع شورای ملی سوریه که ۴۰ درصد از ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون را تشکیل می دهد در پی داشت. شورای ملی سوریه در بیانیه‌ای که خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرده است، درباره بیانیه الخطیب، خاطرنشان کرده است: «این سخنان بیانگر موضع ائتلاف ملی سوریه نیست و با مرامنامه این ائتلاف و سند نشست دوحه که برپایه آن ائتلاف تشکیل شد منافات دارد.»

این بیانیه افزوده است: «ائتلاف برپایه مخالفت قاطع با مذاکره با نظام جنایتکار و اصرار بر کنار رفتن آن با تمام شخصیت‌هایش بنا شده است.»

پس از آن الخطیب در صفحه فیس بوک خود نوشت: «نظری که مطرح کردم شخصی بوده و من مسئولیت آن را می‌پذیرم. موضع ائتلاف در نشست کمیته سیاسی موقت که فردا برگزار خواهد شد اعلام می‌شود.»

او همچنین با انتقاد از کشورهایی که آنها را «پشتیبان مخالفان» نامید ادامه داد: «آنها وعده می‌دهند اما وفا نمی‌کنند. برخی هستند که به سوری‌ها می‌گویند حمله کنید، اما آنها را وسط معرکه تنها می‌گذارند. برخی متعهد شدند که از انقلابیون پشتیبانی کنند، اما تا مرگ آنها را تنها گذاشتند. برخی روی کاناپه می‌نشینند و می‌گویند حمله کنید، مذاکره نکنید. با سکوت بین المللی، خفه کردن انقلابیون و صد‌ها هزار آواره روبرو هستیم.»

ائتلاف ملی سوریه که در آن طیف‌های وسیعی از مخالفان بشار اسد حضور دارند، از سوی بیش از ۱۰۰ کشور جهان به عنوان تنها نماینده مشروع مردم سوریه، به رسمیت شناخته شده است.

یک و نیم میلیارد برای نیازمندان سوری

بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانسی که به منظور کمک به نیازمندان سوری برگزار شد، اعلام کرد که میزان تعهد‌ها برای کمک از حد انتظار فرا‌تر رفت و به یک و نیم میلیارد دلار رسید.

در کنفرانس کویت، علاوه نمایندگان بر آمریکا، کشورهای عربی خلیج فارس و شماری از کشورهای غربی، نمایندگانی روسیه و جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG