لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

جانشین نیازاف ۱۱ فوريه انتخاب می شود


۱۱ فوريه جانشین نازاریف تعیین می شود.
۱۱ فوريه جانشین نازاریف تعیین می شود.

شورای مصلحت خلق ترکمنستان،عالی ترين نهاد قانونگذاری ترکمنستان، روز سه شنبه، ۲۶دسامبر، روز ۱۱ فوريه را برای انتخابات رياست جمهوری ترکمنستان تعيين کرد.


اين شورا همچنين « قربان قلی وردی محمد اف»، رييس جمهوری موقت اين کشور را به عنوان کانديدای انتخابات رياست جمهوری برگزيد.


بر اساس تصميم شورای مصلحت خلق ترکمنستان قربان قلی وردی محمداف، کفيل رياست جمهوری، تا تعيين رييس جمهوری آينده در اين سمت باقی خواهد ماند.


اين در حالی است که اعضای اپوزيسيون و گروه های سياسی ترکمن که خارج از کشور به سر می برند، اعلام کرده اند که کانديدای مشترکی را برای انتخابات رياست جمهوری معرفی خواهند کرد.


شورای مصلحت خلق ترکمنستان برای بحث در مورد آينده سياسی کشور پس از مرگ صفر مراد نيازاف، رييس جمهوری کشور، تعيين تاريخ انتخابات و احتمالا اعلام نام کانديداهای رياست جمهوری تشکيل جلسه داده بود.


اعضای اپوزيسيون ترکمنستان که در کيف پايتخت اوکراين با يکديگر ملاقات کردند از اتحاديه اروپا روسيه و آمريکا خواستند تا با اعمال نفوذ دولت ترکمنستان را ملزم به برپايی انتخابات دمکراتيک کنند.

مرگ صفر مراد نيازاف، ترکمنستان را با خلاء رهبری روبه رو کرده است.


اعضای اپوزيسيون ترکمنستان که در کيف، پايتخت اوکراين، با يکديگر ملاقات کردند، از اتحاديه اروپا روسيه و آمريکا خواستند تا با اعمال نفوذ دولت ترکمنستان را ملزم به برپايی انتخابات دمکراتيک کنند.


آودی کوليف از اعضای برجسته اپوزيسيون اتحاديه دمکراتيک ترکمنستان و وزير پيشين خارجه اين کشور، در مصاحبه ای تلفنی با بخش روسی زبان راديو آزاد اروپا گفت که نوربردی نورممداف کانديدای اين گروه در ترکمنستان ناپديد شده است و خانواده وی هيچ اطلاعی از وی ندارند.


مرگ دیکتاتور


صفر مراد نيازاف، رييس جمهوری ترکمنستان پنجشنبه 21 دسامبر، در اثر حمله قلبی درگذشت.


تلويزيون ترکمنستان پس از پخش خبر مرگ آقای نيازاف در خبری ديگر اعلام کرد که «قربان قلی محمد وف»، معاون نخست وزير و وزير بهداشت ترکمنستان در حال حاضر رييس دولت است.


بر اساس قانون اساسی ترکمنستان، درصورت مرگ ريیس جمهوری، ريیس مجلس به طور موقت اداره امور رابه دست می گیرد.


به اين ترتيب، انتخاب بردی محمدوف به اين سمت با قانون اساسی ترکمنستان در تعارض قرار می گيرد که می گويد رييس پارلمان بايد به مدت سه ماه چنین سمتی را برعهده گيرد و در اين فاصله زمانی نیز مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم کند.


اما در بیانیه شورای امنیت ملی ترکمنستان گفته شد به دليل وجود يک پرونده کيفری عليه عوض گلدی عطايف، رييس مجلس، معاون نخست وزير به طور موقت به سمت رياست جمهوری برگزيده شده است.


XS
SM
MD
LG