لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۵

ديدارهای ايران - آمريکا و قهر ۲۶ ساله


در اين ۲۶ سال که از قطع رابطه بين دو کشور می گذرد، ايران و آمريکا با يکديگر تماس های متعددی داشتند.
در اين ۲۶ سال که از قطع رابطه بين دو کشور می گذرد، ايران و آمريکا با يکديگر تماس های متعددی داشتند.

دولت آمريکا پنج ماه پس از به گروگان گرفتن ۵۲ نفر از ديپلمات های اين کشور در ايران، روابط خود را با تهران در آوريل ۱۹۸۰ ، رسما قطع کرد. گروگانگيری ۴۴۴ روز طول کشيد.


در اين ۲۶ سال که از قطع رابطه بين دو کشور می گذرد، ايران و آمريکا با يکديگر تماس های متعددی داشتند.


بخشی از موافقت نامه ايران و آمريکا که موجب آزادی گروگان های سفارت امريکا شد اين بود که شکايت های دو کشور از يکديگر در دادگاه لاهه در هلند مورد بررسی قرار گيرد.


در ۲۶ سال گذشته در اين دادگاه مقامات رسمی آمريکايی با قاضی ها و مقامات رسمی ايرانی ملاقات و گفت و گو کردند.


به نوشته روزنامه واشینگتن پست برخی از تماس های قبلی آمريکا با ايران چندان حاصلی برای ايالات متحده نداشته است. بزرگترين رسوایی سال های رياست جمهوری رونالد ريگان، به مساله تصميم برخی از مقامات آمريکايی به فروش اسلحه به ايران بر می گردد.


درآمد ناشی از معامله اسلحه با ايران برای تقويت شورشيان «کنترا» که عليه دولت «ساندنيست» «دانيل اورتگا» می جنگيدند، خرج می شد.


«جيمز دابينز»، ديپلمات سابق آمريکا و پژووهشگر موسسه تحقيقاتی «راند» می گويد وی در سال ۲۰۰۱ در کنفرانس بن که در مورد افغانستان تشکيل شده بود، بارها با مقامات ايرانی گفت و گو و تبادل نظر کرده است.


وی می گويد که از سوی دولت آمريکا اجازه داشته تا درباره افغانستان در هر زمان و در هر جا که لازم بود با مقامات ايرانی ملاقات و گفت و گو کند.


وی می گويد نقش ايرانی ها در اين کنفرانس، «اساسی» بود و آنها کمک کردند که «ائتلاف شمال افغانستان» به داشتن وزيران کمتری در دولت جديد افغانستان رضايت بدهند و راه را برای راه حل سياسی هموار کردند.


به گفته او «ايرانی ها، نماينده ائتلاف شمال را به گوشه ای بردند و در گوش وی زمزمه کردند که اين بهترين پيشنهادی است که شما می توانيد داشته باشيد. آن را بپذيريد و آنها هم قبول کردند.»


به نوشته واشينگتن پست، اين سوال مهم مطرح است که دولت آمريکا در کنفرانس روز شنبه در بغداد با ايران در مورد برقراری ثبات در عراق گفت و گو خواهد کرد یا نه.


ايالات متحده اعلام کرده که در صورت تعليق غنی سازی اورانيوم حاضر به مذاکره با ايران در مورد تمامی مسايل بين دو کشور است.


ايران چنين پيش شرطی را رد کرده و غنی سازی را «حق مسلم» خود می داند.


جيمز دابينز می گويد مشکل اين است که هر بار که يکی از دو کشور ايران يا آمريکا خواهان مذاکره بوده، طرف مقابل يا فکر کرده در موقعيت بسيار ضعيفی است و يا دارای اعتماد به نفس زيادی بوده است.


XS
SM
MD
LG