لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۵

«عراق محل تسویه حساب ايران و آمريکا نيست»


وزیر امور خارجه عراق می گوید کشورش نباید محل تصفیه حساب کشورها با یکدیگر شود
وزیر امور خارجه عراق می گوید کشورش نباید محل تصفیه حساب کشورها با یکدیگر شود

عراق از ايران و آمريکا خواست که در کنفرانس منطقه ای که روز شنبه دهم ماه مارس برای حل بحران عراق برگزار می شود، عراق را به ميدان تسویه حساب های خود تبديل نکنند.


هشيار زیباری وزير امور خارجه عراق روز جمعه به خبرگزاری رويترز گفت: «ما نمی خواهيم کشورها، عراق را به محل تسویه حساب با يکديگر تبديل کنند.»


در پاسخ به اين پرسش که آيا او اين نکته را با مقام های ايرانی و آمريکايی نيز در ميان خواهد گذاشت يا نه، آقای زیباری گفت: «بله، اين کار را خواهيم کرد.


در کنفرانس امنيت عراق، مقام های ايرانی، سوريه، کشورهای منطقه، آمريکا و نمايندگان ديگر کشورهای بزرگ جهان شرکت می کنند.


در ادامه اين کنفرانس مقام های اين کشورها در سطح بالاتری در يک کنفرانس ديگر گفت و گو خواهند داشت. زمان اجلاس بعدی هنوز مشخص نشده است.


«نمی خواهيم انتظارها از اين کنفرانس بيش از حد باشد. يک اجلاس به تنهايی مشکل کشور ما را حل نمی کند»
وزیر امور خارجه عراق

آقای زیباری گفت: «نمی خواهيم انتظارها از اين کنفرانس بيش از حد باشد. يک اجلاس به تنهايی مشکل کشور ما را حل نمی کند.»


اما به گفته آقای زیباری، حضور مقام ها و خود اين موضوع که اجلاس در بغداد برگزار می شود، برای حکومت و مردم عراق، موفقيت بزرگی محسوب می شود.


«مساله نشست بغداد، عراق است نه ايران و سوريه»



از سوی ديگر شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در آستانه برگزاری نشست بغداد در عراق اعلام کرد مساله اصلی اين اجلاس، مشکلات و روابط عراق است و نه گفت و گوی آمريکا با ايران و سوريه.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، درباره امکان گفت و گوی مستقيم آمريکا با نمايندگان ايران وسوريه در اين اجلاس گفت:«زلمای خليل زاد، سفير آمريکا در اين اجلاس حضور دارد اما برنامه ای برای گفت و گوی دوجانبه وی با نمايندگان ايران و سوريه طراحی نشده است.»


آقای مک کورمک بار ديگر تاکيد کرد موضوع اصلی اين اجلاس، موارد مربوط به مشکلات امنيتی عراق است و ديگر مسايل، در حاشيه اين مساله قرار دارد.


او گفت:«اميدواريم همه کشورهايی که در اين کنفرانس حضور دارند، برای گفت و گوهای موثر و سازنده آماده باشند. مقامات عراقی قرار است طرح های امنيتی را که توسط خود آنها آماده شده به همسايگان خود اعلام کنند و ما می خواهيم که از عملکرد دولت عراق، از سوی همسايگان عراق، حمايت شود.»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا در ادامه، اين اجلاس را فرصتی برای دولت عراق دانست تا بتواند خود را به عنوان کشوری مهم و حساس در منطقه مطرح کرده و اختلافاتش با برخی از همسايگان را حل کند.


XS
SM
MD
LG