لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

«مسئله نشست بغداد، عراق است نه ایران و سوریه»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد اجلاس عراق برای آینده و مشکلات عراق برگزار می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد اجلاس عراق برای آینده و مشکلات عراق برگزار می شود.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در آستانه برگزاری نشست بغداد در عراق اعلام کرد مسئله اصلی این اجلاس، مشکلات و روابط عراق است و نه گفت و گوی آمریکا با ایران و سوریه.


نشست بغداد قرار است فردا شنبه، دهم مارس، در پایتخت عراق برگزار شود و در آن نمایندگان سیاسی کشورهای همسایه عراق، نمایندگانی از پنج کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، بريتانيا، اتحادیه عرب و مصر حضور خواهند داشت.


به گفته منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه به عنوان نماينده جمهوری اسلامی در اين نشست حضور خواهد يافت.


در حالی که مقامات جمهوری اسلامی ایران، نماینده رسمی خود در این اجلاس را معرفی کرده اند، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت تهران، روز جمعه اعلام کرد هدف از اجلاس بغداد، گرفتن اختیارات از مقامات عراقی و سپردن آنها به آمریکایی ها است.


آمریکا قصد دارد با این کنفرانس، عراق را از دست مردم این کشور درآورده و حاکمیت عراق را به تشکیلات آمریکایی بدهد که کامل در اختیار آمریکا باشد.
احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای جنتی گفت:«آمریکا قصد دارد با این کنفرانس، عراق را از دست مردم این کشور درآورده و حاکمیت عراق را به تشکیلات آمریکایی بدهد که کامل در اختیار آمریکا باشد.»


پيشتر دیوید ساترفیلد، مسئول هماهنگی امور عراق در وزارت امور خارجه آمریکا، ابراز امیدواری کرده بود که راهی پیدا شود تا آمریکا و ایران بتوانند به گفت و گوها ادامه دهند.


وی گفت:«اگر در کنفرانس بغداد، هرگونه امکان همکاری دیپلماتیک با ایران پیش بیاید، ما مسیر گفت و گو را ادامه می دهیم.»


آقای ساترفیلد گفت:«تهران هنوز به امکان مستقیم و رو در رو پاسخ نداده، اما امکان هرگونه گفت و گوی جداگانه با مقامات آمریکایی در اجلاس بغداد را رد کرده است.»


با اين حال، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، درباره امکان گفت و گوی مستقیم آمریکا با نمایندگان ایران وسوریه در این اجلاس گفت:«زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا در این اجلاس حضور دارد اما برنامه ای برای گفت و گوی دوجانبه وی با نمایندگان ایران و سوریه طراحی نشده است.»


آقای مک کورمک بار دیگر تاکید کرد موضوع اصلی این اجلاس، موارد مربوط به مشکلات امنیتی عراق است و دیگر مسایل، در حاشیه این مسئله قرار دارد.


وی گفت:«امیدواریم تمام کشورهایی که در این کنفرانس حضور دارند، برای گفت و گوهای موثر و سازنده آماده باشند. مقامات عراقی قرار است طرح های امنیتی را که توسط خود آنها آماده شده به همسایگان خود اعلام کنند و ما می خواهیم که از عملکرد دولت عراق، از سوی همسایگان عراق، حمایت شود.»


سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه، این اجلاس را فرصتی برای دولت عراق دانست تا بتواند خود را به عنوان کشوری مهم و حساس در منطقه مطرح کرده و اختلافاتش با برخی از همسایگان را حل کند.


آقای مک کورمک، در پاسخ به سوالی درباره احتمال دست داشتن ایران در بمبگذاری های عراق و امکان طرح این مسئله در اجلاس، امکان چنين امری را ضعیف دانست، اما گفت که اگر اين موضوع مطرح شود، قدم مثبتی برداشته شده است.


برخی کشورهای همسایه عراق، از قدرتمند شدن ایران در منطقه و حضور موثر شیعیان و گسترش آن در عراق نگران هستند و عربستان سعودی و اردن با اشاره به این مسئله، به آن اعتراض هم کرده اند

وی گفت:«اگر درباره این مسئله، بحثی درگیرد، قدم مثبتی است و می تواند به گفت و گویی سازنده تبدیل شود چرا که ایرانی ها می توانند از سایه بیرون آمده و درباره اقدامات خود در عراق با بقیه گفت و گو کنند.»


مقامات جمهوری اسلامی ایران، دست داشتن در ناآرامی های عراق را رد کرده و نیروهای حاضر در عراق را، مسئول ناآرامی ها معرفی کرده اند.


نیروهای آمریکایی، ماه گذشته، با ارايه اسنادی، سخن از آن گفتند که مواد منفجره ای که در ساخت بمب های جاده ای به کار می رود، از ایران آمده است.


محمد جواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل، اين اتهامات را رد کرد و گفت مواد منفجره ای که به آن اشاره شده، ساخت آمریکا است.


همکاری کشورهايی با منافع متفاوت؟


در نشست بغداد، قرار است تمامی شرکت کنندگان و به ویژه همسایگان عراق، درباره راه های پایان دادن به خشونت ها و کمک به برقراری ثبات امنیتی در عراق، گفت و گو و رایزنی کنند.


این در حالی است که هر یک از همسایگان عراق، دغدغه های خود را در عراق دارند و همين امر ممکن است به پیچیده تر شدن اوضاع منتهی شود.


برخی کشورهای همسایه عراق، از قدرتمند شدن ایران در منطقه و حضور موثر شیعیان و گسترش آن در عراق نگران هستند و عربستان سعودی و اردن با اشاره به این مسئله، به آن اعتراض کرده اند.


ترکیه، از حضور کردهای منطقه در عراق و امکان جداشدن آنها از دولت مرکزی نگران است و حتی هشدار داده در صورت بالاگرفتن ناآرامی ها در منطقه، به طور مستقیم وارد شده و نیروهای خود را به کردستان عراق اعزام می کند.


تمامی این مسائل و نگرانی ها و دخالت های مستقیم و غیر مستقیم همسایگان عراق، دولت فعلی این کشوررا به این نتیجه رسانده که با کمک گرفتن از تمامی همسایگان، به مشکلاتی که با آن درگیر است، پایان دهد.


XS
SM
MD
LG