لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۸

«صدا وسیمای جمهوری اسلامی، بازوی دستگاه های اطلاعاتی ایران»


عزت الله ضرغامی
عزت الله ضرغامی
کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بيانيه ای گفت که صدا و سيمای جمهوری اسلامی ، به عنوان يک بازوی دستگاه های اطلاعاتی و امنيتی ايران در نقض گسترده حقوق بشر پس از انتخابات مورد مناقشه سال ۱۳۸۸ دست داشته است.

در اين بيانيه آمده است که تحقيقات و بررسی های کمپين در خصوص محتوای برنامه هايی که توسط صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران تهيه می شوند، نمايانگر يک رابطه کاری بسيار نزديک میان مقامات اطلاعاتی و قضايی ايران که مسئوليت محاکمه دستگيرشدگان پس از انتخابات را برعهده داشتند، و این سازمان است.

این بیانیه به عنوان مثال به مازيار بهاری، روزنامه‌نگار و گزارشگر ۴۲ ساله ایرانی-‌کانادایی نيوزويک اشاره می‌کند که در زمان انتخابات برای تهیه گزارش به ایران رفته بود و یک روز پس از انتخابات توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در دادگاه به ۱۳ سال و شش ماه حبس محکوم شد.

مازيار بهاری که پس از بازداشت مدت ۱۱۸ روز را در انفرادی به سر برد، در گفت و گو با راديو فردا گفت که برای اتهام‌های مختلف شش حکم محکوميت در یافت کرده است.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بین‌المللی حقوق بشر می‌گوید: «تلويزيون دولتی ايران با بازجويان سازمان های اطلاعاتی و امنيتی در پايمال کردن حقوق دستگير شدگان و شهروندان تبانی کرده است».

محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» که بخش‌هایی از آن به همراه اعتراف‌های متهمان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، با اعتراض گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و نیز چند مرجع برجسته شیعه از جمله آیت الله منتظری، آیت الله صانعی و آیت الله بیات همراه بود؛ این مراجع شیعه این محاکمات را «غیرقانونی» و «غیرشرعی» اعلام کردند.

با این حال آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، با دفاع از دستگاه قضایی، اعترافات متهمان علیه خود را «مسموع» دانست و از پخش تلویزیونی آن نیز حمایت کرد؛ رهبر جمهوری اسلامی همچنین مخالفان این دادگاه‌ها را به «مهمل‌گویی» متهم کرد.

اين نهاد مدافع حقوق بشر می افزايد : «صدا و سيما همچنين برنامه های تخريبی متعددی را عليه شخصيت های شناخته شده سياسی و فعالان جامعه مدنی، مانند دکتر شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، و دکتر فاطمه حقيقت جو، نماينده سابق مجلس شورای اسلامی، در قالب برنامه های به اصطلاح مستند پخش کرده است. صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران همچنين فشار غير قانونی روی خانواده های کسانی که طی اعتراضات سال گذشته کشته و يا زخمی شده‌اند، گذاشته است تا اظهاراتی خلاف واقعيت بيان کنند.»

پنج‌شنبه ۲۰ خردادماه بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی ايران فيلمی را پخش کرد که در آن بريده‌هايی از سخنرانی‌های مختلف شيرين عبادی در کنار صحبت‌های همسر وی آقای توسليان پخش شد که در اين فيلم مهندس جواد توسليان همسر ۷۵ ساله شيرين عبادی به شرح وقايع خصوصی زندگی زناشويی و اختلافاتی که با همسرش داشته پرداخت.

این کمپين در پایان خواستار برکناری و محاکمه عزت الله ضرغامی، رييس سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی، به دليل نقش وی در پنهان کردن نقض گسترده حقوق بشر و نشر اتهامات کذب، افترا آميز و بی اساس شد.
XS
SM
MD
LG