لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۳

رييس صدا و سیما حضور موسوى و كروبى در تلويزيون را «مشروط» دانست


نمایی از مناظره تلویزیونی میر حسین موسوی و مهدی کروبی در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران
نمایی از مناظره تلویزیونی میر حسین موسوی و مهدی کروبی در روزهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ایران
عزت الله ضرغامى، رييس راديو و تلويزيون دولتى جمهورى اسلامى ايران مى گويد كه حضور مير حسين موسوى و مهدى كروبى، سران مخالف دولت، در برنامه هاى اين رسانه منعى ندارد، ولى مشروط به آن است كه «در چارچوب دموكراسى، قواعد بازى» رعايت شود.

آقاى ضرغامى كه در پنج سال گذشته رياست سازمان صدا و سيما را بر عهده داشت روز ۱۶ آبان ماه از سوى آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، بار ديگر به اين سمت منصوب شد.

رييس راديو و تلويزيون دولتى ايران در آستانه دور جديد مديريت خود بر اين سازمان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران از رفتار سياسى مير حسين موسوى و مهدى كروبى پس از برگزارى انتخابات رياست جمهورى انتقاد كرد.

وى با بيان اينكه «رسانه ملى به دنبال ايجاد ثبات اجتماعى و از بين بردن فضاى ناپايدار بود» گفت: «نتوانستيم به اين شخصيت ها اجازه بدهيم تا در صدا و سيما حضور پيدا كند.»

آقاى ضرغامى مدعى شد: «اين افراد قصد داشتند تا به صورت مستقيم با مردم صحبت كنند و پيام بدهند كه در خانه نمانيد و انتخابات را دروغ به حساب بياورند و اين امر غير معمولى است.»

وى گفته است: «ما به آقايان موسوى و كروبى اعلام كرديم كه حاضريم در برنامه هاى گفت و گو محور درباره مسائل پيش آمده گفت و گو كنيم. اما ايشان نپذيرفتند.»

به دنبال اعتراض هاى خيابانى به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى، هواداران نامزدهاى معترض به شدت از عملكرد سياسى سازمان صدا و سيما انتقاد كردند و اين رسانه متهم شد كه در برنامه هاى خود به صورت يك جانبه وقايع و حوادث جامعه را پوشش مى دهد و سعى دارد تا جنبش سبز را «آشوب طلب» معرفى كند.

مير حسين موسوى و مهدى كروبى در بيانيه هاى مختلف خود بارها از سازمان و صدا و سيما درخواست كردند تا فرصتى به آنها داده شود كه با مردم ايران رو در رو صحبت كرده و استدلال هاى خود در زمينه «تقلب گسترده» در انتخابات را مطرح كنند.

آقای کروبی، مهرماه گذشته، خطاب به مقام ‌هاى جمهورى اسلامى و حاميان محمود احمدى‌نژاد گفت: « اگر راست مى ‌گوييد در برابر دهها ساعت انكار تقلب در رسانه ملى و فشار بر زندانيان بي گناه براى اعتراف، به ما وقت بدهيد تا در تلويزيون دلايل و مدارک خود را ارايه دهيم.»

از سوی دیگر، به دنبال طرح اتهام های گسترده مالی از سوی محمود احمدی نژاد، رییس دولت دهم، علیه اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و فرزندان وی در مناظره های انتخاباتی، آنها از رییس سازمان صدا و سیما درخواست کردند تا فرصت پاسخگویی در این زمینه فراهم شود.

این در حالی است که به رغم وعده عزت الله ضرغامی برای بررسی فرصت پاسخگویی به اتهام ها پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، این امکان هنوز برای افراد مورد اتهام و اصلاح طلبان فراهم نشده است.

در جريان حوادث پس از انتخابات دهها نفر كشته و بيش از چهار هزار نفر از معترضان نيز بازداشت شدند.

متهم کردن موسوی و کروبی

رييس سازمان صدا و سيماى جمهورى اسلامى ايران، آقايان موسوى و كروبى را متهم كرده كه «در پيام ها و بيانيه هاى خود نتوانستند اغتشاشات را كنترل كند و اگر ما به بحث كشته شدن افرادى كه در اوايل اين جريانات كشته شدند مى پرداختيم دچار بى ثباتى مى شديم.»

عزت الله ضرغامى در باره حضور اين دو رهبر مخالف دولت محمود احمدى نژاد در راديو و تلويزيون دولتى گفته است: «اگر در چارچوب دمكراسى قواعد كلى بازى را رعايت كنيم و فضاهاى موجود از بين برود و جامعه آرام شود، من هيچ منعى ندارم كه اين افراد در صدا و سيما حضور پيدا كنند.»

اين اظهارات در حالى مطرح مى شود كه بسيارى از منتقدين عملكرد صدا و سيماى ايران مى گويند كه اين رسانه در سال هاى گذشته امكانى براى حضور مخالفان دولت و حاكميت در راديو و تلويزيون دولتى فراهم نكرده است و به طور يك سويه به تبليغ دولت و سياست هاى جريان حاكم بر جمهورى اسلامى مى پردازد.

اين در حالى است كه آقاى ضرغامى با حساس خواندن پنج سال گذشته گفته است كه « در اين ميان رسانه ملى به عنوان بازوى توانمندى براى نظام سعى كرد نقش خود را به خوبى انجام دهد.»

بر اساس قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران رياست سازمان صدا و سيما را رهبر جمهورى اسلامى منصوب مى كند و سياست هاى اين رسانه بايد به تاييد وى برسد.

آيت الله خامنه اى در ماه هاى پس از انتخابات با حمله شديد به معترضان و رهبران آنها، روند راى گيرى را سالم و عارى از تقلب دانست و حوادث پيش آمده را ناشى از برنامه ريزى قبلى قدرت هاى خارجى دانست.

وى در حكم تمديد دوره رياست عزت الله ضرغامى به وى يكسال فرصت داده است تا در اين سازمان «تحول» بوجود آورد و گفته است كه «انتظار دارد نشانه‌هاى اين تحول در اولين سال مسئوليت» وى مشاهده شود.
XS
SM
MD
LG