لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

احمدى نژاد براى «اداره كشور» فراخوان همكارى داد


تركيب دولت نهم همواره يكى از انتقادهاى اصلى مخالفان محمود احمدى نژاد و همچنين جناح اصولگراى جمهورى اسلامى ايران بوده است و در چهار سال گذشته بارها با تغيير روبرو شد.
تركيب دولت نهم همواره يكى از انتقادهاى اصلى مخالفان محمود احمدى نژاد و همچنين جناح اصولگراى جمهورى اسلامى ايران بوده است و در چهار سال گذشته بارها با تغيير روبرو شد.
در حالی که انتقادها از انتصاب های محمود احمدى نژاد ادامه دارد دفتر وی روز دوشنبه براى آنچه كه گسترش هر چه بيشتر حلقه مديريتى خواند از مردم ایران دعوت به همکاری کرد.

محمود احمدى نژاد كه معرفى او به عنوان برنده انتخابات دهم رياست جمهورى ايران با اعتراض هاى گسترده روبرو شده است روز ۱۶ تيرماه در نخستين مصاحبه تلويزيونى خود وعده داده بود كه «در آينده نزديك محلى اعلام خواهد شد تا كسانى كه در خود توانايى و ظرفيت حضور در مديريت هاى ارشد را مى بينند، خود را معرفى كنند و گروه هايى نيز صلاحيت آنان را بررسى خواهند كرد.»

به دنبال اين وعده، دفتر رييس جمهور ايران گفته است: بسترى نوين و كارآمد براى بهره مندى از ظرفيت هاى مردم و نخبگان طراحى شده است كه در مرحله اول آن از كسانى كه علاقمند به همكارى در سطوح مختلف مديريتى هستند دعوت خواهد شد.

بر اساس اين فراخوان، قرار است كه هيئت ويژه اى از سوى آقاى احمدى نژاد براى بررسى اين مسئله تشكيل شود. وى پيشتر نيز از آغاز به کار هيئتى براى تهيه «فهرست واجدين شرايط و صاحبان صلاحيت براى پست هاى مورد نياز» خبر داده بود.

اين نخستين بار نيست كه يك رييس جمهور در ايران هيئتى را براى بررسى صلاحيت افراد حائز شرايط براى تصدى پست هاى دولتى تعيين مى كند.

محمد خاتمى، رييس جمهور سابق، پس از پيروزى در انتخابات دوم خرداد سال ۱۳۷۶ هيئتى را مامور كرد كه فهرستى از مديران و وزيران پيشنهادى را تهيه تا وى از ميان آنها وزراى خود را انتخاب كند.

اين در حالى است كه محمود احمدى نژاد در فراخوان خود خواستار اعلام آمادگى تمام كسانى شده است كه به گفته وی، در خود «توانايى و ظرفيت حضور در مديريت هاى ارشد را مى بينند.»

كابينه آقاى احمدى نژاد در چهار سال گذشته متزلزل ترين دولت پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بوده است و در نتيجه بركنارى، استعفاء و استيضاح نمايندگان مجلس شوراى اسلامى بيش از ۲۰ وزير دولت وى كنار رفته اند.
وى در مطلبى جديد در وبلاگ شخصى خود نوشته است: «دولت دهم، در اين مرحله جديدى كه مردم هوشيارمان رقم زده ‌اند وظيفه خود مى‌ داند تا زمينه حضور چهره‌ هاى شايسته و چه بسا گمنام را... فراهم كند تا همه بتوانند... متناسب با توان خود در ساختن فرداى درخشان و اميد بخش ايران عزيزمان مشاركت كنند.»

تركيب دولت نهم همواره يكى از انتقادهاى اصلى مخالفان محمود احمدى نژاد و همچنين جناح اصولگراى جمهورى اسلامى ايران بوده است و در چهار سال گذشته بارها با تغيير روبرو شد.

كابينه آقاى احمدى نژاد در این دوره متزلزل ترين دولت پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ بوده است و در نتيجه بركنارى، استعفاء و استيضاح نمايندگان مجلس شوراى اسلامى بيش از ۲۰ وزير دولت او كنار رفته اند.

اصولگرايان، رييس جمهور ايران را متهم می کنند كه بدون مشورت با آنها اقدام به گزينش وزيران و معاونان خود كرده است و اين افراد شايستگى مقام هاى وزارت و معاونت را نداشته اند.

مخالفان اصلاح طلب او نیز می گویند که آقای احمدی نژاد در دوران مدیریت خود به شایسته سالاری توجهی نداشته و حلقه مدیریتی خود را از میان نزدیکان و وفاداران به خود انتخاب می کند.

در روزهاى اخير انتصاب اسفنديار رحيم مشايى به عنوان معاون اول آقاى احمدى نژاد در كابينه جديد بار ديگر اعتراض شديد اصولگرايان را برانگيخته است و آنها از رييس دولت نهم خواسته اند كه فورى آقاى مشايى را از اين سمت بركنار كند.

دوره جديد رياست جمهورى محمود احمدى نژاد در حالى قرار است آغاز شود كه مير حسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى معترض انتخابات رياست جمهورى، دولت برآمده از انتخابات روز ۲۲ خرداد را «نامشروع» دانسته اند.

اين نامزدها و هواداران آنها، دولت را متهم كرده اند كه در جريان انتخابات دست به تقلب گسترده به نفع آقاى احمدى نژاد زده است.

اين در حالى است كه آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، به عنوان حامى اصلى رييس دولت نهم، انتخابات را سالم دانسته و نتيجه آن را تاييد كرده است.
XS
SM
MD
LG