لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

نیروهای امنیتی عراق کنترل بصره را در دست گرفتند


سربازان عراقی پرچم ملی این کشور را بر فراز کاخ سابق صدام حسین برافراشتند.
سربازان عراقی پرچم ملی این کشور را بر فراز کاخ سابق صدام حسین برافراشتند.

با کامل شدن عقب نشینی نیروهای انگلیسی مستقر در بصره کنترل این شهر پس از گذشت بیش از چهار سال به دست نیروهای عراقی افتاد.


به گزارش خبرگزاری ها، ساعاتی پس از خروج نیروهای بریتانیایی از این شهر و عقب نشینی به سمت فرودگاه بصره، سربازان عراقی پرچم ملی این کشور را بر فراز کاخ سابق صدام حسین برافراشتند.


گزارش ها حاکیست که ارتش بریتانیا ۵۰۰ نفر از سربازان باقی مانده در کاخ بصره را از آنجا خارج و به پادگان های خود در نزدیکی فرودگاه بصره منتقل کرده است.


به گفته ژنرال موهان فحد، فرمانده ارتش بریتانیا در بصره، خروج نیروهای این کشور از این شهر از ساعت ۱۱ شب یکشنبه آغاز و در نیمه های شب به پایان رسید.


وی گفته است که «نیروهای عراقی از هم اکنون کنترل و مسوولیت بصره را در اختیار دارند و این منطقه برای ما ممنوعه شده است.»


به گفته وی، هیچ کس از نیروهای بریتانیایی بدون مجوزنمی تواند وارد منطقه شود.


اما به گفته مقامات مسوول، ارتش بریتانیا مستقر در عراق همچنان به آموزش و تجهیز نیروهای عراقی ادامه می دهد.


آقای فحد افزود: نیروهای عراقی همچنین حفاظت و کنترل پایگاه ریاست جمهوری را نیز تا زمانی که آقای نوری المالکی تصمیم تازه ای بگیرد در اختیار خواهند گرفت.



نیروهای بریتانیایی عملیات خود را از مقر خود در پایگاه هوایی بصره انجام خواهند داد و مسوولیت حفظ امنیت در بصره را تا فصل پاییز، زمانی که نیروهای عراقی کنترل کامل این استان را در دست گیرند بر عهده خواهند داشت.
وزارت دفاع بریتانیا

وزارت دفاع بریتانیا در اظهار نظر دیگری گفت: مدت ها بود که قصد داشتیم بصره را به نیروهای عراقی واگذار کنیم.


وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد:«نیروهای بریتانیایی عملیات خود را از مقر خود در پایگاه هوایی بصره انجام خواهند داد و مسوولیت حفظ امنیت در بصره را تا فصل پاییز، زمانی که نیروهای عراقی کنترل کامل این استان را در دست بگیرند بر عهده خواهند داشت.»


ماجر مایک شیرر سخنگوی ارتش بریتانیا گفت: به محض اینکه عملیات ما در بصره تکمیل شود ارتش بریتانیا یک بیانیه رسمی منتشر خواهد کرد.


حدود پنج هزار سرباز بریتانیایی در عراق حضور دارند که بیشتر آنها حول شهر بصره مستقر هستند. نیروهای بریتانیایی در این مدت علاوه بر کنترل امنیت بصره، به آموزش و تجهیز نیروهای عراقی نیز پرداخته اند.


از زمان حمله نیروهای آمریکایی به عراق از ماه مارس سال ۲۰۰۳ تاکنون حدود ۱۶۰ سرباز بریتانیایی در عراق کشته شده اند.


گوردن براون، نخست وزیر بریتانیا روز دوشنبه گذشته در گفت وگو با روزنامه دیلی تلگراف خروج نیروهای نظامی از عراق را رد کرد وگفت: ما در قبال حکومت عراق و جامعه بین المللی تعهد داریم.


در همین حال نیروهای عراقی و شهروندان خسته از جنگ از این نقل و انتقال ها راضی هستند و آن را گامی رو به جلو می دانند.


علی ابراهیمی یکی از نیروهای حفاظت از مرز عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است:«من مطمئنم که نیروهای داخلی قادر هستند که امنیت را در بصره حفظ کنند به شرط آنکه نیروهای انگلیسی به طور کامل از منطقه خارج شوند.»


در همین حال برخی گروه های منتقد غربی پیشتر، خروج نیروهای انگلیسی از جنوب عراق را پیروزی بزرگی برای شبه نظامیان شیعه عراق عنوان کردند.


گزارش ها حاکیست که این تصمیم نیروهای بریتانیایی می تواند به بالا رفتن تنش روابط میان بریتانیا و آمریکا دامن بزند.


ژنرال جک کین، سخنگو و مسوول سابق نیرهای ارتش ایالات متحده در عراق ماه گذشته در واکنش به اعلام خبر خروج احتمالی نیروهای بریتانیا از مناطق تحت کنترل خود، این تصمیم را« ناکامی» برای ایالات متحده در شرایط وخیم اوضاع امنیتی عراق دانست.


XS
SM
MD
LG