لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

درخواست مجلس آلمان برای برگزاری انتخابات آزاد در ایران


همه فراکسیون های پارلمانی آلمان، قطعنامه درباره ایران را تایید کرده اند.( عکس: EPA)
همه فراکسیون های پارلمانی آلمان، قطعنامه درباره ایران را تایید کرده اند.( عکس: EPA)

در آستانه انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی در ایران، مجلس آلمان (بوندستاگ) با صدور قطعنامه ای از دستگاه رهبری جمهوری اسلامی خواست زمینه انتخاباتی آزاد و عادلانه را برای همه گروه های سیاسی از جمله اصلاح طلبان فراهم سازد.


گزارش ها حاکیست که همه فراکسیون های پارلمانی آلمان، شامل احزاب سوسیال مسیحی، سوسیال دموکرات، دمکرات های آزاد، سبزها و چپ ها این قطعنامه را تایید کرده اند.


در این قطعنامه از انتخاباتی منصفانه و حق برابر، برای همه جریان های سیاسی در کارزار انتخاباتی ایران حمایت شده و از دستگاه رهبری ایران خواسته شده، انجام انتخاباتی آزاد و مردم سالار را تضمین کند.


در بخشی دیگر از این قطعنامه، نمایندگان مجلس آلمان نه تنها نسبت به برقراری تماس با مجلس ایران ابراز علاقه کرده، بلکه خواهان دیدار با نمایندگان همه احزاب و جریانهای سیاسی درایران هم شده اند.


بوندستاگ در قطعنامه خود همچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخاباتی به نقل از جریان های اصلاح طلب نوشته است که این طیف تنها می تواند برای حدود بیست درصد کرسی های مجلس آینده نامزد داشته باشد و سپس یادآور شده، تنها از طریق مجلسی که آراء مردم را بدون تقلب نمایندگی کند، می توان بر چالش های آینده چیره شد.



در قطعنامه مجلس آلمان از انتخاباتی منصفانه و حق برابر، برای همه جریان های سیاسی در کارزار انتخاباتی ایران حمایت شده و از دستگاه رهبری این کشور خواسته شده، انجام انتخاباتی آزاد و مردم سالار را تضمین کند.

در همین حال، براساس گزارش خبرگزاری ها، دیدار تازه سفیر آلمان با محمدرضا خاتمی، دبیر کل سابق جبهه مشارکت در تهران با انتقادهایی از سوی جناح اصولگرا روبرو شده است.


الیاس نادران نماینده این جناح در مجلس به خبرگزاری فارس گفته است که این دیدار به وزارت امور خارجه ایران اطلاع داده نشده است.


وی ضمن آنکه بر این ملاقات بر چسب «حمایت خارجی» زده، از آن نیز به عنوان «حریم شکنی» و «تابوشکنی» یاد کرده است.


محمدرضا خاتمی که از سرسخت ترین منتقدان رییس جمهوری ایران است، تائید کرده که به تازگی با سفیر آلمان در تهران دیدار داشته است.


برادر رییس جمهوری سابق ایران معتقد است سفیران خارجی از این آزادی برخوردارند که با مردم و مقام های رسمی کشور محل ماموریت خود دیدار کنند.


انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار می شود که بیش از نیمی از نامزدهای جناح اصلاح طلب، نمی توانند در انتخابات شرکت کنند چرا که شورای نگهبان آن ها را به دلایل سیاسی و مسلکی رد صلاحیت کرده است.


محافظه کاران، اصلاح طلبان را متهم کرده اند که نه تنها حاضرند در مورد اختلاف بر سر برنامه اتمی ایران تن به سازش و مصالحه دهند، بلکه خواهان تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم نیز هستند.


XS
SM
MD
LG