لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

مصر: صلح خاورميانه بر برنامه اتمى ايران اولویت دارد


سخنگوی رییس جمهور مصر می گوید که اولویت حسنی مبارک و مصر، مسئله فلسطین است.
سخنگوی رییس جمهور مصر می گوید که اولویت حسنی مبارک و مصر، مسئله فلسطین است.
سخنگوى رييس جمهور مصر مى گويد كه بر خلاف نظر اسرائيل، برنامه اتمى ايران نسبت به طرح صلح خاورميانه در اولويت بالاتر قرار ندارد.

سليمان عواد، سخنگوى رييس جمهور مصر گفت: «با توجه به تلاش هاى صورت گرفته كه مى گويد ايران خطر مشترك است، اولويت حسنى مبارك و مصر مسئله فلسطين است.»

وى در گفت و گو با خبرنگاران در قاهره افزود: «در مقايسه با خطرات و تهديداتى كه در خاورميانه وجود دارد اين موضوع (مسئله فلسطین) در اولويت باقى مى ماند.»

آقاى عواد افزود كه مصر بر راه حل دو دولت براى منازعه ميان اعراب و اسرائيل پافشارى مى كند.

اسرائيل كه نگران برنامه اتمى ايران است در تلاش است تا كشورهاى ميانه رو عرب را ترغيب كند تا جبهه مشتركى را عليه فعاليت هاى اتمى جمهورى اسلامى ايران تشكيل دهند.

اظهارات سليمان عواد، سخنگوى رياست جمهورى مصر، نشانه اى است از اينكه قاهره نمى خواهد اجازه دهد كه اسرائيل موضوع صلح خاورميانه را به حاشيه براند.

به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، در هفته هاى اخير، مقام هاى اسرائيلى از تاييد راه حل دو دولت براى طرح صلح خاورميانه امتناع كرده و در مقابل تلاش كرده اند تا تمركز در منطقه را به برنامه اتمى ايران معطوف كنند.

اسرائيل معتقد است كه جامعه جهانى ابتدا بايد با ايران به توافق برسد و مى گويند كه برنامه اتمى اين كشور نه تنها تهديدى براى اسرائيل بلكه حتی براى ملت هاى عربى در منطقه است. چنين نظريه اى از سوى جهان عرب با استقبال روبرو نشده است.

اعراب نگران هستند كه تمركز بر موضوع ايران توجهات را از موضوع راه حل دو دولت فلسطين و اسرائيل منحرف سازد.

اظهارات سخنگوى رياست جمهورى مصر در آستانه سفر باراك اوباما، رييس جمهورى آمريكا، به منطقه خاورميانه صورت مى گيرد و انتظار مى رود كه وى سخنرانى مهمى در باره صلح خاورميانه ايراد كند.

سخنرانى آقاى اوباما روز پنجشنبه در مصر خواهد بود و گمانه زنى ها حاكى از اين است كه وى در سخنان خود بر تقويت مناسبات ميان آمريكا و جهان اسلام تاكيد خواهد كرد.

رييس جمهور آمريكا روز چهارشنبه وارد رياض، پايتخت عربستان می شود تا با ملك عبدالله، پادشاه اين كشور در باره صلح خاورميانه و همچنين برنامه اتمى ايران مذاكره كند.

برنامه اتمى ايران از سوى اسرائيل و آمريكا به عنوان خطرى براى دست يافتن تهران به سلاح اتمى ارزيابى شده است.

اين در حالى است كه ايران مى گويد هدف اين برنامه توليد سوخت براى استفاده در نيروگاه هاى اتمى است.
XS
SM
MD
LG