لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

فشار شدید محافظه کاران برای برکناری معاون احمدی نژاد


فشار محافظه کاران تندرو برای برکناری اسفنديار رحيم مشايی، معاون رییس جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر اوج گرفته است.(عکس: فارس)
فشار محافظه کاران تندرو برای برکناری اسفنديار رحيم مشايی، معاون رییس جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر اوج گرفته است.(عکس: فارس)

فشار محافظه کاران تندرو برای برکناری اسفنديار رحيم مشايی، معاون رییس جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر اوج گرفته است و این در حالی است که وی برخی اخبار منشتره در باره استعفای خود را رد کرده است.


روزنامه کيهان، بسيج دانشجويی، دفترسياسی سپاه پاسداران، برخی از مراجع حکومتی و چند چهره بسيار نزديک به محمود احمدی نژاد به طور همزمان از وی خواستند تا معاون خود را به خاطر اظهار دوستی با مردم اسرائيل از کار برکنار کند.


گزارش خبرگزاری فارس نیز حاکی است که آیت الله نوری همدانی، از روحانیون بلندپایه دولتی در قم نیز درخواست آقای مشایی برای دیدار با وی را نپذیرفته است.


این گزارش می گوید: « اسفنديار رحيم مشايي كه امروز (سه شنبه) به قم سفر كرده است از آيت الله نوري همداني درخواست ملاقات كرده بود كه با مخالفت اين مرجع تقليد مواجه شد.»


اسفنديار رحيم مشايی، معاون احمدی نژاد و رییس سازمان ميراث فرهنگی اولين بار اواخر تيرماه طی يک سخنرانی رسمی، و برخلاف محمود احمدی نژاد که در اظهارات مکرر خود خواستار نابودی اسرائيل شده است، گفته بود: «ايران امروز با مردم آمريکا و اسرائيل دوست است.هيچ ملتی در دنيا دشمن ما نيست اين افتخار است البته ما دشمن داريم و ناجوانمردانه ترين دشمني ها در دنيا به ملت ايران صورت مي گيرد. ما مردم آمريکا را از برترين ملت های دنيا می دانيم.»


اين اظهارات با واکنش های تند برخی از محافظه کاران نزديک به دولت و از جمله علی لاريجانی، رییس مجلس شورای اسلامی مواجه شد.


مخالفت ها به حدی بود که به فاصله يک روز وی مجبور شد دو بار اظهارات اوليه خود را تکذيب کند.


وی روز ۳۰ تير به خبرگزاری «فارس» گفت: «من اين حرف ها را نزدم و اين برخی خبرنگاران هستند که دنبال اين حرف ها هستند.منظور من از اسرائيل مردم فلسطين و يهودی هايی است که در سرزمين فلسطين زندگی مي کنند، نه يهودی های مهاجر و صهيونيست ها؛ چرا که ما اصلا صهيونيست ها را قبول نداريم.»


اما نزديک به يک ماه پس از آن اظهارات، آقای رحیم مشایی، روز يکشنبه، ۲۰ مرداد، بار ديگر اظهارات اوليه اش را تکرار کرد و در حضور خبرنگاران گفت: «برای هزارمين بار اعلام می کنم که ما با مردم دنيا دوست هستيم، حتا با مردم آمريکا و اسراييل.»


وی گفت که «اين جمله را به افتخار اعلام مي کنم که مردم ايران به هيچ وجه دشمن پذير نيستند و در ميان مردم دنيا، دشمنی ندارند. مردم ما با همه مردم دنيا دوست هستند، حتا با مردم اسراييل.»


معاون احمدی نژاد حتی به تذکر علی لاريجانی نيز اشاره کرد و گفت: «به نظر من، مردم ايران با مردم آمريکا و اسراييل فرقی ندارند. من از هيچ کسی نمي ترسم، چون اگر مي ترسيدم، از اين حرف ها نمي زدم.»


«برکناری مشايی دير شد»


روزنامه کيهان که در شمار اصلی ترين رسانه های حامی محمود احمدی نژاد قرار می گيرد، روز سه شنبه در يادداشتی با عنوان «انتظار دوستان» اظهارات معاون رییس جمهوری اسلامی را در خصوص ابراز دوستی با مردم اسرائيل «سخيف» توصيف کرد و خواستار برکناری وی شد.


در اين يادداشت که نويسنده آن نماينده ولی فقيه در روزنامه کيهان است تاکيد شده است: «انتظار از جناب آقای احمدی نژاد، رییس جمهور محترم آن بود که به حضور ايشان در جايگاه معاونت رییس جمهوری پايان دهند.»


کيهان سپس با اشاره تلويحی به برکناری شماری قابل توجه از وزرا و معاونان ارشد دولت نهم از سوی محمود احمدی نژاد در سه سال گذشته نوشته است: «بر خلاف انتظار به حق مردم و مخصوصاً علاقمندان به رییس جمهور محبوب و منتخب، آقای دکتر احمدی نژاد به حضور مشايی در پست معاونت رییس جمهور خاتمه نداد.»


اين روزنامه با اشاره به اينکه رییس جمهوری اسلامی به جای برکناری رحيم مشايی، وی را در سفر ترکيه و همچنين در مراسم پرتاب موشک اخير با خود به همراه برده، اقدام احمدی نژاد را «آب سردی بر انتظار منطقی برکناری اسفنديار رحيم مشايی» توصيف کرده و از احمدی نژاد پرسيده است: «آیا آنچه آقای مشايی به عنوان معاون رییس جمهور اظهار داشته است، با نظرات صريح حضرت امام و رهبر انقلاب در تضاد آشکار نيست؟»


روزنامه کیهان همچنين با ابراز نگرانی از آثار حمايت احمدی نژاد از اسفنديار رحيم مشايی، اين اقدام رییس جمهوری اسلامی را «ضربه غير قابل جبران»، «مايه نااميدی دوستداران احمدی نژاد» دانسته و تاکيد کرده که «اکنون نيز برای برکناری مشايی دير است.»

اين روزنامه همچنين با ابراز نگرانی از آثار حمايت احمدی نژاد از اسفنديار رحيم مشايی، اين اقدام رییس جمهوری اسلامی را «ضربه غير قابل جبران»، «مايه نااميدی دوستداران احمدی نژاد» دانسته و تاکيد کرده که «اکنون نيز برای برکناری مشايی دير است.»


درخواست کيهان برای برکناری معاون احمدی نژاد در حالی صورت می گيرد که يک ماه قبل وقتی اسفنديار رحيم مشايی در اظهاراتی از «دوستی با مردم اسرائيل و آمريکا» سخن گفت، با وجود بازتاب های وسيع، اين روزنامه عکس العملی در اين باره نشان نداد.


دفتر سیاسی سپاه: باعث تعجب است


يداله جوانی، رییس دفتر سياسی سپاه پاسداران نيز از جمله کسانی بود که با انشتار یادداشتی در هفته نامه «صبح صادق» ارگان سياسی سپاه، «اظهار دوستی با مردم اسرائيل و آمريکا» از سوی معاون احمدی نژاد را «سخنان بی بنيان و تاسف برانگيز» خواند و برکناری وی را خواستار شد.


دفتر سياسی سپاه که به گفته ناظران در رسيدن احمدی نژاد به رياست جمهوری نقش قابل توجهی داشته و طی سه سال گذشته نيز در شمار مراکز حامی وی به شمار آمده، در نشريه رسمی خود همچنين نوشته است: «آنچه باعث تعجب و همچنين تاسف شده، بيان چنين اظهارات از سوی يک مقام مسئول در دولت اصولگرای نهم می باشد.»


رییس دفتر سياسی سپاه پاسداران «اظهار دوستی معاون احمدی نژاد با مردم اسرائيل» را «اشتباه راهبردی» توصيف و تاکيد کرده است:«آنچه ايشان در ارتباط دوستی ملت مسلمان و انقلابی ايران با مردم اسرائيل بيان کرده ، کاملا بی بنيان و بی پايه و اساس بوده و بايد گفت او خواسته يا ناخواسته اشتباه بزرگی را برای اولين بار در تاريخ انقلاب اسلامی به عنوان يک مقام مسئول مرتکب شده است.»


«نامه ۲۰۰ نماينده مجلس به احمدی نژاد و واکنش برخی از تشکل های دانشجويی و شخصيت های سياسی» که خواستار برکناری معاون احمدی نژاد شده اند از سوی دفتر سياسی سپاه به عنوان بخشی از دلايل برکناری احتمالی معاون احمدی نژاد اشاره شده است.


رییس دفتر سياسی سپاه تاکيد کرده است: «اگر اسفنديار رحيم مشايی به دليل سخنان زشت خود به اين انتظارات به حق پاسخ ندهد، شايسته است رییس جمهور در مورد استمرار حضور مشايی در مسئوليت سازمان ميراث فرهنگی تجديدنظر کند.»


درخواست برکناری اسفنديار رحيم مشايی از سمت معاون رییس جمهور و رییس سازمان ميراث فرهنگی از سوی بسيج دانشجويی دانشگاه تهران نيز مطرح شده است. تشکلی شبه نظامی در دانشگاه ها که در شمار تشکل های حامی احمدی نژاد است.


«ضديت با قران در دولت نهم»


در ميان روحانيان محافظه کار و حامی دولت نيز برخی به اظهارات معاون احمدی نژاد اعتراض کرده اند.


آیت الله ناصر مکارم شيرازی از مراجع حکومتی و يکی از حاميان دولت نيز در اطلاعيه ای که خبرگزاری فارس انتشار داد در مورد معاون احمدی نژاد و اظهارات دوستی وی با مردم اسرائيل اعلام کرد: «چگونه مي توان واژه دوستی با آنها را به زبان آورد؛ چه لزومی دارد کسانی که اين گونه فکر مي کنند جزء همکاران رییس جمهور محترم باشند؟ هنگامی که ۲۰۰ نفر از نمايندگان مردم به چنين کاری اعتراض کنند مفهومش اين است که بيش از دو سوم مردم اين کشور با چنين شخص و چنين افکاری مخالفند.»


وی همچنين خواستار شکستن سکوت ساير روحانيان در قبال اظهار دوستی معاون احمدی نژاد با مردم اسرائيل شد و گفت: «انصاف ايجاب مي کند تعصب های جناحی را کنار بگذاريم و به سرنوشت و منافع کشور و نظام بينديشيم و بر انديشه امام در اين زمينه استوار باشيم.»


احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران که در شمار روحانيان محافظه کار و حامی دولت طی سه سال اخير محسوب می شود ديگر معترض به اظهارات معاون احمدی نژاد است که در نماز جمعه اين هفته تهران به بخش ديگری از اظهارات رحيم مشايی در مورد دين اشاره کرد و گفت: «سخن کسانی که می گويند ديگر زمان آن گذشته که دين بر همه جهان مسلط شود، سخنی ضد قرآن و روايات است.»


موج شدید واکنش ها به اظهارات معاون رییس جمهوری اسلامی در حالی به راه افتاده است که محمود احمدی نژاد نه تنها به درخواست حاميانش برای برکناری اسفنديار رحيم مشايی توجهی نکرده بلکه طی روزهای اخير در همه جا همراه با وی حاضر شده است.

وی در عين حال گفت: «هيچ کسی در جايگاه مسئوليتی ايران نمی تواند بر خلاف مبانی سياست خارجی ايران که امام راحل مشخص کرده است، سخنی بگويد و آن کسی که اين اظهارات را بيان کرده، بايد حرفش را پس بگيرد و از ملت بزرگ ايران به خاطر موضع گيری نادرست عذرخواهی کند.»


محمد رضا باهنر، يکی ديگر از سران جناح حاکم از ديگر کسانی است که خواستار استعفا يا برکناری معاون احمدی نژاد شد، همان گونه که احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش های مجلس نيز به معاون احمدی نژاد توصيه کرد که هرچه سریعتر استعفا دهد.


فاطمه رجبی، همسر سخنگوی دولت که از حاميان تندروی احمدی نژاد است و وی را «معجزه هزاره سوم» می نامد علاوه بر حمله به اسفنديار رحيم مشايی، احتمال داده که توطئه ای عليه احمدی نژاد برای شکست يا کنار گذاشتن وی در آينده نزديک در حال شکل گيری است.


خانم رجبی ضمن درخواست برکناری رحيم مشايی خطاب به رییس جمهوری ایران نوشت: «ميدان بيشتر دادن به چنين فردی برای ترويج دانش و عقيده و باورهايش به هيچ روی مصلحت نيست.»


احمدی نژاد در «برزخ»


موج شدید واکنش ها به اظهارات معاون رییس جمهوری اسلامی در حالی به راه افتاده است که محمود احمدی نژاد نه تنها به درخواست حاميانش برای برکناری اسفنديار رحيم مشايی توجهی نکرده بلکه طی روزهای اخير در همه جا همراه با وی حاضر شده است.


آقای احمدی نژاد در سفر دو روزه به ترکيه، اسفنديار رحيم مشايی را همراه خود برد، و حتی روز يکشنبه و هنگام حضور در مراسم پرتاب موشک نيز وی همراه با محمود احمدی نژاد و در کنار رییس ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی و وزير دفاع در تصوير تلويزيونی ديده شد.


محمود احمدی نژاد که طی سه سال گذشته دست کم ۹ وزير خود را برکنار کرده، و برخی ديگر از متحدانش را نيز آزرده است اکنون چند ماه مانده به انتخابات آينده رياست جمهوری در موقعيتی جديد قرار گرفته است.


برخی از تحلیلگران معتقدند که آقای احمدی نژاد بدون حمايت سپاه پاسداران و تشکل هايی چون بسيج دانشجويی برای حضور در انتخابات بعدی با مشکل مواجه خواهد شد.


اما اسفنديار رحيم مشايی نيز برای وی کم اهميت نيست. رحيم مشايی در دوره مديريت آقای احمدی نژاد بر شهرداری تهران معاون فرهنگی و اجتماعی وی بود.


در در جريان انتخابات سال ۸۴، مديريت ستاد انتخاباتی احمدی نژاد با اسفندیار رحیم مشايی بود و در ماه های اخير نيز با ازدواج پسر احمدی نژاد با دختر رحيم مشايی اکنون وی پدر عروس احمدی نژاد نيز هست.


XS
SM
MD
LG