لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

«اروپا و آمريكا در باره تشکیل دو کشور فلسطين و اسرائیل متحدند»


مشاور ارشد رييس جمهور فرانسه اعلام كرد كه اتحاديه اروپا و آمريكا در باره خواسته خود مبنى بر مذاكرات اسرائيل و فلسطينى ها در خصوص تشکیل دو دولت به منظور حل مشكلات دهها ساله ميان آنها متحد هستند.

هنرى گواينو، مشاور نيكلا سركوزى، يك روز قبل از ديدار نخست وزير اسرائيل با باراك اوباما گفت: واشينگتن و اروپا در اين زمينه «در يك جهت» قرار دارند.

وى افزود: «ما كاملا در يك جهت قرار داريم. موضع اروپا، فرانسه و ايالات متحده آمريكا هيچگاه اين اندازه نزديك نبوده است.»

به گفته وى، «همه صلح مى خواهند. كل جهان خواهان يك دولت فلسطينى است و نمى خواهد كه به مذاكرات و دستاوردهاى آن خدشه اى وارد شود.»

بنيامين نتانياهو، نخست وزير جديد اسرائيل، هنوز از طرح صلح آناپوليس براى تشكيل دو دولت فلسطينى و اسرائيل حمايت نكرده است و به همين دليل با انتقادهاى زيادى روبرو شده است. دولت باراك اوباما اعلام كرده است به اين طرح كه در زمان جرج بوش، رييس جمهور سابق آمريكا، تهيه شده است پايبند است.

مشاور رييس جمهور فرانسه مى گويد: «موضع ايالات متحده نسبت به چند ماه پيش كاملا متفاوت است و موضع اروپا نيز روشن است. دليل زيادى براى اميدوارى وجود نداشته است.»

گروه چهارگانه خاورميانه شامل آمريكا، اتحاديه اروپايى، سازمان ملل و روسيه، در سال ۲۰۰۳ با استقبال از «نقشه راه» دولت جرج بوش از تشكيل دولت مستقل فلسطينى حمايت كردند. اين طرح هرگز به اجرا در نيامد.

دولت نتانياهو مى گويد متعهد به نقشه راه است ولى نخست وزير اسرائيل گفته است كه ترجيح مى دهد قبل از اجراى كامل اين طرح وضعيت اقتصادى فلسطينى ها در كرانه باخترى رود اردن و نوار غزه بهبود يابد.

انتظار مى رود كه بنيامين نتانياهو در جريان سفر خود به آمريكا كه روز يكشنبه آغاز شد و در ديدار با باراك اوباما طرح خود را براى حل مناقشه قديمى ميان فلسطينى ها و اسرائيل اعلام كند.

بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليكود اسرائيل در انتخابات پارلمانى اين كشور در فوريه گذشته گرچه آراء كمترى نسبت به حزب كاديما به دست آورد ولى توانست در ائتلاف با احزاب تندروى راستگرا دولت جديد اسرائيل را تشكيل دهد.

روى كار آمدن دولت آقاى نتانياهو موجى از نگرانى در كشورهاى عربى و سرزمين هاى فلسطينى بوجود آورد و با اعلام مواضع آن در باره صلح خاورميانه اميدها براى تشكيل دولت مستقل فلسطين كمرنگ تر شده است.
XS
SM
MD
LG