لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

گيتس: تحريم اقتصادى ايران بيش از ديپلماسى موفقيت آميز است


به گفته وزیر دفاع آمریکا، تنبيهات اقتصادى عليه ايران احتمالا مى تواند اين كشور را به سر ميز مذاكره بكشاند.
به گفته وزیر دفاع آمریکا، تنبيهات اقتصادى عليه ايران احتمالا مى تواند اين كشور را به سر ميز مذاكره بكشاند.
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا، مى گويد كه تحریم اقتصادى ايران بيش از ديپلماسى مى تواند براى سياست آمريكا در قبال تهران موفقیت به دنبال آورد.

وى در گفت و گو با شبكه خبرى «فاكس نيوز» آمريكا اظهار داشت: صريحا بايد بگويم كه از نگاه من، براى موفقيت در قبال هر دو كشور(ايران و كره شمالى)، فرصت در تحريم هاى اقتصادى نهفته است تا ديپلماسى.

وى افزود: اگر به اندازه كافى فشار اقتصادى بر ايران وارد شود ديپلماسى مى تواند يك «فضاى باز» را براى ايرانى ها فراهم آورد تا سياست هاى خود را تغيير دهند.

به گفته اين مقام آمريكايى، تنبيهات اقتصادى عليه ايران احتمالا مى تواند اين كشور را به سر ميز مذاكره بكشاند.

سخنان وزير دفاع آمريكا مى تواند در تضاد با رويكرد باراك اوباما، رييس جمهورى اين كشور قرار گيرد كه از اتخاذ سياست گفت و گو و ديپلماسى مستقيم در قبال ايران سخن گفته است.

دولت آمريكا اعلام كرده است كه در حال بازنگرى سياست هاى خود در برابر ايران است و در صورتى كه تهران مشت گره كرده خود را باز كند دست دوستى آمريكا به سوى آن دراز خواهد شد.

«اگر به اندازه كافى فشار اقتصادى بر ايران وارد شود ديپلماسى مى تواند يك «فضاى باز» را براى ايرانى ها فراهم آورد تا سياست هاى خود را تغيير دهند.»

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا
ايران از اين سياست استقبال كرده و مى گويد كه خواهان «تغيير واقعى» در سياست آمريكا است.

جرج بوش، رييس جمهورى ايالات متحده آمريكا، در ۲۹ ژانويه سال ۲۰۰۲، در سخنرانى ساليانه خود در كنگره سه كشور ايران، كره شمالى و عراق را به عنوان «محور شرارت» در جهان ناميد.

آمريكا همراه با كشورهاى غربى از ادامه برنامه هسته اى ايران و غنى سازى اورانيوم توسط تهران ابراز نگرانى كرده و آن را در مسير ساخت سلاح اتمى ارزيابى مى كنند.

اين در حالى است كه تهران اهداف اين برنامه را صلح آميز و در مسير توليد برق مى داند.

شوراى امنيت سازمان ملل تا كنون سه قطعنامه تحريمى عليه ايران به تصويب رسانده است و از تهران خواسته كه براى راستى آزمايى فعاليت هاى هسته اى خود برنامه غنى سازى اورانيوم را به حال تعليق در آورد.

مقام هاى جمهورى اسلامى اجراى اين درخواست را «خط قرمز» خود دانسته اند.

ايران، فاقد توانايى ساخت بمب اتمى

آقاى گيتس در بخش ديگرى از اين گفت و گو بار ديگر تاكيد كرد كه ايران به آستانه دستيابى به سلاح اتمى نزديك نشده است.

به گفته وى، تهران فاقد توانايى لازم براى غنى سازى اورانيوم در سطح بالا براى ساخت سلاح هسته اى است.

اظهارات اين مقام آمريكايى در واكنش به گمانه زنى هاى ماه هاى اخير برخى از مقام هاى نظامى ايالت متحده و كارشناسان غربى در باره ميزان ذخاير اورانيوم انبار شده توسط ايران است كه به گفته آنها، تهران را در آستانه دستيابى به توانايى ساخت حداقل يك بمب اتمى قرار داده است.

آژانس بين المللى انرژى اتمى در گزارش ماه فوريه خود در باره برنامه اتمى ايران اعلام كرد، گر چه ايران تعداد سانتريفوژهاى خود را تنها ۱۳۶ دستگاه افزايش داده است ولى ميزان ذخاير اورانيوم انبار شده اين كشور از ۶۳۰ كيلوگرم در ماه نوامبر گذشته به ۱۰۱۰ كيلوگرم در فوريه افزايش يافته است.

اين رقم در ماه اوت (مرداد) سال ۲۰۰۸ حدود ۴۸۰ كيلوگرم بوده است.

ر اساس ارزيابى برخى كارشناسان هسته اى غربى، ايران در صورت ذخيره ۱۷۰۰ كيلوگرم اورانيوم غنى شده ضعيف مى تواند ۲۵ كيلوگرم اورانيوم در سطح بالاى غنى شده توليد كند كه براى ساخت يك بمب اتمى كافى است.
XS
SM
MD
LG