لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

بازديد بازرسان آژانس از مركز اتمى «فردو» براى دومين بار


نمایی از تاسیسات اتمی «فردو» در نزدیکی شهر قم که از طریق ماهواره گرفته شده است.
نمایی از تاسیسات اتمی «فردو» در نزدیکی شهر قم که از طریق ماهواره گرفته شده است.
بازرسان آژانس بين المللى انرژى اتمى روز پنجشنبه براى دومين بار از از تاسيسات غنى سازى ايران در فردو، نزديكى شهر قم، بازديد كردند تا در باره سابقه و هدف از ساخت آن اطلاعات بيشترى به دست آورند.

ديپلمات هاى غربى با اعلام اين خبر گفته اند كه هدف بازرسان از اين بازديد، بازرسى بيشتر از ساختمان تاسيسات فردو، دريافت توضيحات بيشتر از مقام هاى ايرانى در خصوص تاريخچه پروژه و اهداف آن و همچنين گفت و گو با مدير مجموعه و طراحان آن است.

جمهورى اسلامى ايران در ماه سپتامبر در نامه اى به آژانس بين المللى انرژى اتمى براى نخستين بار از وجود اين مركز اتمى جديد خبر داد كه به گفته اين كشور، از دو سال پيش ساخت آن اغاز شده است.

اين در حالى است كه محمد البرادعى، مدير كل آژانس، در گزارش روز دوشنبه خود در باره تاسيسات فردو اعلام كرد، اين نهاد شواهدى در دست دارد كه نشان مى دهد ساخت مركز اتمى ياد شده سال ۲۰۰۲ آغاز شده ولى در سال ۲۰۰۴ فعاليت ها در آن متوقف شده است.

با اين حال ايران در سال ۲۰۰۶ بار ديگر ساخت و ساز در اين تاسيسات را از سر گرفته است.

پرسش های تازه

ايران پس از مذاكرات ژنو در روز اول اكتبر موافقت كرد كه بازرسان آژانس از تاسيسات فردو بازديد كنند كه نخستين بازرسى اين افراد ماه گذشته انجام شد.

آقاى برادعى در گزارش اخير اشاره كرده است كه اعلام وجود دومين تاسيسات غنى سازى اورانيوم از سوى تهران پرسش هاى تازه اى در خصوص احتمال وجود مراكز هسته اى مخفى ديگرى را در اين كشور مطرح كرده است.

مدير كل آژانس در گزارش خود از ايران انتقاد كرده كه چرا در زمان تصميم گيرى و يا آغاز به ساخت مركز اتمى قم، موضوع را اطلاع نداده است و مى گويد كه اين اقدام در «تناقض» با تعهدات اين كشور در قبال آژانس است.

در اين گزارش از ايران خواسته شده است تا پاسخ هاى كامل و قابل اعتمادى به پرسش هاى مطرح ارائه كند تا بتوان اهداف صلح آميز مركز اتمى فردو را راستى آزمايى كرد.

تاسيسات غنى سازى اورانيوم فردو، در ۲۰ كيلومترى شمال شهر قم است و به گفته آژانس قرار است كه در سال ۲۰۱۱ فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.

برخى از صاحبنظران سياسى از جمله هوشنگ حسن يارى، استاد مسائل استراتژيك در كالج سلطنتى كانادا، به راديو فردا گفته اند كه گزارش اخير آژانس در باره فعاليت هاى اتمى ايران بسيار منفى است و « تا زمانى كه ايران به آن سئوال ها جواب روشن، مثبت و قانع كننده اى از نظر شوراى امنيت ارائه نكند، پرونده همچنان نه تنها در شوراى امنيت خواهد ماند، بلكه برگ هاىى هم بر آن افزوده خواهد شد.»

ايان كلى، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا نيز در واكنشى گفته است: «گزارش آژانس نشان مى دهد كه ايران به تعهدات هسته اى خود عمل نكرده است و واشينگتن به فشارهاى خود بر تهران در باره اين موضوع ادامه مى دهد.»

در واكنش به انتقادهاى بين المللى به تهران، على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، مى گويد: ساختن دومين تاسيسات غنى سازى اورانيوم «پيامى سياسى» از جانب ايران است مبنى بر اين كه نه تحريم و نه حمله نظامى هيچ كدام برنامه‌ هسته اى اين كشور را متوقف نخواهد كرد.

وى به خبرگزارى «رويترز» گفته است: تاسيسات فردو در نزديكى قم براى استفاده در صورت مورد حمله واقع شدن تاسيسات هسته اى نطنز ساخته شده است.

برنامه هسته اى ايران از سال هاى پيش به موضوعى پيچيده در روابط ايران با غرب تبديل شده است و در حالى كه تهران فعاليت هاى اتمى خود را صلح آميز مى داند، آمريكا همراه با كشورهاى اروپايى نگران دستيابى ايران به سلاح اتمى هستند.

شوراى امنيت سازمان ملل نيز با مطرح كردن درخواست تعليق غنى سازى اورانيوم از سوى ايران تا كنون سه دور تحريم عليه اين كشور وضع كرده است.
XS
SM
MD
LG