لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۰

ايران فيلم ديگری درباره واقعه تنگه هرمز منتشر کرد


پنتاگون می گوید که پنج قایق تندروی ایرانی روز یکشنبه ناوهای آمریکایی را تهدید کرده اند.
پنتاگون می گوید که پنج قایق تندروی ایرانی روز یکشنبه ناوهای آمریکایی را تهدید کرده اند.


يک تلويزيون وابسته به جمهوری اسلامی که به زبان انگليسی برنامه پخش می کند فيلم ديگری از تهديد ناوهای آمريکايی توسط قايق های سپاه پاسداران منتشر کرد.


شبکه تلويزيونی «پرس تی وی» با پخش اين ويدئو در برنامه های خود اعلام کرد که فيلم قايق های ايرانی توسط نيروهای نظامی جمهوری اسلامی ضبط شده است.


در اين ويدئو که زمان آن بیش از پنج دقيقه است يک فرمانده نظامی ايرانی از درون قايقی تندرو با ناو آمريکايی تماس راديويی برقرار می کند و از آن می خواهد تا هويت کشتی ايالات متحده و مقصد آن را اعلام کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرمانده ايرانی که در اين فيلم به خوبی به زبان انگليسی صحبت می کند خطاب به کشتی آمريکايی می گويد: «ناو جنگی شماره ۷۳، اين يک گشتی ايرانی است.»


در پاسخ به اين مکالمه اين پيام به گوش می رسد: «اين ناو شماره ۷۳ است. من در حال عمليات در آب های بين المللی هستم.»


در اين ويدئو که زمان آن بیش از پنج دقيقه است يک فرمانده نظامی ايرانی از درون قايقی تندرو با ناو آمريکايی تماس راديويی برقرار می کند و از آن می خواهد تا هويت کشتی ايالات متحده و مقصد آن را اعلام کند.

روز سه شنبه پنتاگون يک ويدئو و نوار صوتی از واقعه تنگه هرمز منتشر کرد که که ظاهرا نشان می دهد پنج قايق ايرانی به کشتی های آمريکايی نزديک شده و آنها را تهديد به انفجار کرده اند.


پنتاگون اعلام کرده است که این رخداد روز یکشنبه اتفاق افتاده است.


بر اساس فيلم پنتاگون، فرمانده قايق تندروی ايرانی خطاب به ناوهای آمريکايی می گويد که «من در حال نزديک شدن به شما هستم و شما تا چند دقيقه ديگر منفجر خواهيد شد.»


اين در حالی است که ايران فيلم ويدئويی پنتاگون در مورد حادثه تنگه هرمز را جعلی و ساختگی خوانده و آمريکا را « به دامن زدن به تنش در منطقه» متهم کرد.


برخورد روز یکشنبه، تنش را در رابطه سرد ميان ايران و آمريکا افزايش داده و مقامات آمريکايی تهديد کرده اند که اقدام بعدی جمهوری اسلامی ايران در اين زمينه می تواند پيامدهايی بدنبال داشته باشد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه به ايران هشدار داد: در صورت هرگونه حمله به ناو های آمريکايی در خليج فارس، اين اقدام« پيامدهای جدی» برای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت.


آقای بوش که در کنفرانسی خبری در اسرائيل صحبت می کرد، افزود:«توصيه من به آنها (ايرانی ها) اين است که اين کار را انجام ندهيد.»


رييس جمهوری آمريکا همچنين گفت:«ما اين موضوع را به طور شفاف و علنی اعلام کرده ايم و آنها(ايرانی ها) موضع ما را می دانند و آن اين است که اگر کشتی ها ما را مورد حمله قرار دهند، پيامد جدی خواهد داشت. ساده و روشن.»


آقای بوش افزود:«مشاور امنيت ملی (آمريکا) خيلی روشن تصريح کرد در دفاع از دارايی های ما، همه گزينه ها روی ميز قرار دارد.»


استفان هدلی، مشاور امنيت ملی رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه، گفته بود که ایران باید « بيشتر مراقب رفتار خود باشد.»


در همين زمينه، نيويورک تايمز نوشته است:«مقامات ايران رويارويی قايق های ايرانی و کشتی های جنگی آمريکايی را، که جرج بوش آن را اقدامی تحريک آميز و وخطرناک توصيف کرد، کم اهميت جلوه داده اند، اما مقامات دولت بوش می گويند به باور آنها، ايران سعی داشت ايالات متحده را در آستانه سفر رييس جمهوری به خاورميانه تحريک کند.»


نيويورک تايمز می نويسد: آقای بوش بارها گفته است يک ايران«مسلح به جنگ افزار اتمی را تحمل نخواهد کرد»، اما به نظر می رسد کوشش های او برای متقاعد ساختن جهانيان به اين نکته که «ايران يک تهديد اتمی است»، از زمان انتشار گزارش ارزيابی اطلاعات ملی آمريکا، با پيچيدگی های بيشتری مواجه است.


XS
SM
MD
LG