لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۳

هشدار مقامات آمریکا در باره «تحریکات» ایران


کاندولیزا رایس می گوید که آمریکا از منافع خود و متحدانش در برابر تهدیدات ایران دفاع می کند.
کاندولیزا رایس می گوید که آمریکا از منافع خود و متحدانش در برابر تهدیدات ایران دفاع می کند.

مقامات وزارت امور خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه در باره آنچه آن را اقدامات تحریک آمیز ایران در خلیج فارس و تهدید ناوهای آمریکایی در تنگه هرمز خواندند، هشدار دادند.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا می گويد: حا دثه پيش آمده ميان قايق های تندرو ايرانی و ناوهای آمريکايی در خليج فارس نگران کننده است و بايد جدی گرفته شود.


آقای گيتس به خبرنگاران گفت که بهتر است مقامات ايرانی، با قبول مسئوليت، بگويند اين حادثه ديگر تکرار نخواهد شد.


کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه ای که روز سه شنبه منتشر شد، به ایران هشدار داد که دست از «تحریکات» خود بردارد.


خانم رایس در باره تهدید ناوهای آمریکایی در خلیج فارس توسط ایران به روزنامه های اسراییلی جروزالم پست و یدیعوت آخرونوت گفت: ایران نباید دست به چنین اقداماتی بزند.


آمريکا روز دوشنبه اعلام کرد که پنج قايق متعلق به سپاه پاسداران با نزدیک شدن به سه ناو آمريکايی در دهانه تنگه هرمز تا آستانه درگيری پيش رفتند.


وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: «اتفاقی که رخ داده است باید متوقف شود. ایالات متحده آمریکا از منافع خود و متحدانش دفاع خواهد کرد.»


  • «حادثه پيش آمده ميان قايق های تندروی ايرانی و ناوهای آمريکايی در خليجفارس نگران کننده است و بايد جدی گرفته شود.»
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا

به گفته خانم رایس، « ایران در نوع خود یکی از بزرگ ترین تهدیدات در خاورمیانه است که ما می بینیم.»


وزارت دفاع آمریکا می گوید که قايق های متعلق به سپاه پاسداران روز يکشنبه تا ۲۰۰ متری کشتی های آمريکايی پيش رفته اند.


این حادثه در ساعت پنج به وقت محلی و در زمانی رخ داد که یک رزمناو، یک ناوشکن و یک کشتی آمریکایی در حال گذر از تنگه هرمز برای ورود به خلیج فارس بودند.


گزارش ها حاکی است که از خط راديويی يکی از قايق های ايرانی اين پيغام به گوش می رسيد که « من در حال نزديک شدن به شما هستم. شما تا چند دقيقه ديگر منفجر خواهيد شد.»


يک مقام آمريکايی گفته است: پس از اين تهديد راديويی، ملوانان آمريکايی سلاح های خود را به سمت قايق ها نشانه رفتند و در آستانه شليک قرار گرفتند.


این مقام گفته است که «این جدی ترین تحریکاتی بوده است که ما تاکنون دیده ایم.»


ایران می گوید که حادثه پیش آمده در دهانه تنگه هرمز «عادی» بوده است.


مقابله با تهدیدات ایران


کاندولیزا رایس همچنین به شبکه بی بی سی عربی گفته است که اقدام ایران، «تحریک آمیز بود و این نوع تحریکات خطرناک است و من امیدوارم که ایرانیان از چنین اقداماتی دست بردارند.»


  • «اقدام ایران، تحریک آمیز بود و این نوع تحریکات خطرناک است و من امیدوارم که ایرانیان از چنین اقداماتی دست بردارند.»
وزیر امور خارجه آمریکا

روز دوشنبه نیز گوردون


جاندرو، سخنگوی کاخ سفید اقدام قایق های ایران را عملی «تحریک آمیز» خواند و به ایران اخطار داد که در آینده از چنین اقدام هایی که می تواند واقعه خطرناکی به وجود آورد، پرهیز کنند.

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نیز گفت که «وی انگیزه و منطق این عملکرد ایرانی ها را نمی فهمد ولی ایالات متحده با ایران، در صورتی که این کشور بخواهد به منافع آمریکا و متحدانش در منطقه آسیب برساند، مقابله خواهد کرد.»


تهدید ناوهای آمریکایی در زمانی رخ می دهد که قرار است روز هشتم ژانويه، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا از خاورميانه بازديد کند و يکی از اهداف اين سفر نيز مقابله با «بلندپروازی های جمهوری اسلامی» در منطقه عنوان شده است.


ايران و آمريکا از سال ها پيش بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی با يکديگر اختلافات شديدی دارند هرچند ايالات متحده آمريکا گفته است که برای حل اين بحران از راه های ديپلماتيک استفاده می کند.


جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که در صورت حمله نظامی به این کشور بر سر برنامه هسته ای دهانه تنگه هرمز را خواهد بست و پایگاه های آمریکا را در منطقه مورد هدف قرار می دهد.


ایران سواحل طولانی در خلیج فارس دارد و از طرق جزیره های ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک توانسته است بر تنگه هرمز که مهم ترین گذرگاه عبور نفت این منطقه به بازارهای جهانی است تسلط پیدا کند.


در حال حاضر نزدیک به ۲۰ درصد از نفت جهان از طریق تنگه هرمز صادر می شود.


در همين حال، روز دوشنبه گزارش شد که دو هواپيمای جنگی اف ۱۸ ناوگان پنجم آمريکا، در خليج فارس سقوط کرده اند.


دو هواپيمای شکاری از ناو هواپيمابر ترومن در آب های خليج فارس برخاسته بودند و پس از برخورد با يکديگر در آسمان منهدم شدند.


خلبانان اين دو هواپيما پيش از حادثه از هواپيما خارج شده و جان سالم به در برده اند.


يک مقام رسمی وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری ها گفت که هيچ ارتباطی بين اين حادثه و رويدادی که بين قايق های ايرانی و ناوهای جنگی آمريکا در تنگه هرمز رخ داده ، وجود ندارد.


بر اثر سقوط این دو هواپیما، آسیبی به کسی نرسیده است. ارتش آمريکا در حال تحقيق در مورد سقوط اين دو هواپيمای جنگی است.


XS
SM
MD
LG