لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

ایران پنج تبعه بریتانیایی را در آب های خلیج فارس دستگیر کرد


ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، روز دوشنبه اعلام كرد: جمهورى اسلامى ايران پنج سرنشين بريتانياىى يك قايق تفريحى را در آب هاى خليج فارس بازداشت كرده است كه احتمال مى رود به اشتباه وارد آب هاى ايران شده باشند.

وى در بيانيه اى گفته است: اين كشتى از بحرين عازم شيخ نشين دوبى در امارات متحده عربى بود كه روز چهارشنبه گذشته از سوى نيروى دريایی ايران توقيف شد.

به گفته وزير امور خارجه بريتانيا، اين پنج سرنشين همچنان در ايران بوده و در سلامت و امنيت به سر مى برند و به خانواده هاى آنها نيز اطلاع داده شده است.

آقاى ميليبند افزود: مقام هاى وزارت امور خارجه «در روز ۲۵ نوامبر فورا با مسئولان ايرانى در لندن و تهران تماس گرفتند تا هرچه سريعتر براى حل اين مسئله چاره جويى كنند.»

وى در بيانيه خود گفته است: «سفير ما در تهران موضوع را با وزارت امور خارجه ايران در ميان گذاشته و ما با سفارت ايران در لندن نيز اين مسئله را مورد بحث قرار داده ايم.»

ديويد ميليبند ابراز اميدوارى كرده كه هر چه زودتر اين موضوع حل و فصل شود و افزوده كه وزارت امور خارجه با مقام هاى ايرانى و همچنين خانواده هاى اتباع بريتانيايى در تماس خواهد بود.

اعلام خبر دستگيرى اين افراد پس از آن صورت مى گيرد كه بريتانيا همراه با پنج كشور ديگر عضو گروه پنج به علاوه يك قطعنامه اى عليه فعاليت هسته اى ايران و ساخت تاسيسات غنى سازى اورانيوم در نزديكى شهر قم به شوراى حكام آژانس ارائه كرد كه در نشست روز جمعه اين شورا با اكثريت آراء تصويب شد.

اين نخستين بار نيست كه ايران اتباع بريتانيایی را در آب هاى خليج فارس دستگير مى كند. نيروى دريایی سپاه پاسداران در اوايل فروردين ماه سال ۱۳۸۶ نيز ۱۵ ملوان بريتانيایی را به اتهام «ورود غير قانونى» به آب هاى اين كشور دستگير كرد.

بازداشت اين ملوانان بحرانى در روابط ميان تهران و لندن بوجود آورد كه سه هفته به طول انجاميد. دستگیری اين ملوانان در حالى صورت گرفت كه بريتانيا اصرار داشت نيروهاى نظامى اين كشور در آب هاى عراق و با ماموريت سازمان ملل، به انجام وظايف عادى خود مشغول بودند.

دولت بريتانيا پس از چند روز با صدور اطلاعيه ای اعلام کرد که به دليل بازداشت ۱۵ تن از نظاميانش در خليج فارس توسط ايران، «تمامی روابط رسمی» خود را با جمهوری اسلامی ايران، به حالت تعليق در آورده است.

بازداشت این ملوانان پای آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل را به بحران میان تهران و لندن باز کرد و جرج بوش، رییس جمهور سابق آمریکا، این اقدام تهران را «غیر قابل توجیه» خواند.

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران، در آن زمان با رد واکنش های بین المللی گفت که «مستکبرين به خاطر روحيه استکباری و خودخواهی، به جای عذرخواهی از ملت ايران، طلبکار هستند.»

پس از چند هفته تنش بر سر این موضوع، آقای احمدی نژاد در نهایت با دعوت ملوانان به کاخ ریاست جمهوری ایران و دادن هدایا و بدرقه گرم آنها، آزادی این نظامیان را در مقابل دوربین های تلویزیونی اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG