لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

ايران خبر کاهش صادرات نفت به چين و ژاپن را رد کرد


در حالى كه گزارش‌ها حاكى از كاهش صادرات نفت ايران به چين و ژاپن است، يک مقام شركت ملى نفت ايران مى‌گويد كه روند خريد نفت ايران از سوى اين دو كشور تغييرى نكرده است.

حسين نقره‌كار شيرازى، معاون امور بين‌الملل نفت ايران، به خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است كه بر اساس آمار فروش شركت ملى نفت ايران، هيچ كاهش صادراتى به اين دو كشور نداشته‌ايم.

وى در عين حال افزوده است: به دليل بحران هاى اقتصادى جهانى در دو سال گذشته، به طور طبيعى بخشى از خريد نفت خام كشورهاى واردكننده كم شده كه به دنبال آن صادرات نفت خام توليدكنندگان نيز كاهش پيدا كرده است.

در فروردين ماه گذشته اعلام شد كه چين به عنوان يكى از بزرگترين شركاى تجارى ايران در دو ماهه اول سال جارى ميلادى ميزان خريد نفت خام از اين كشور را به ميزان ۴۰ درصد كاهش داده است.

در حالى كه معاون امور بين‌الملل نفت ايران از عدم تغيير در صادرات نفت اين كشور به چين خبر داده ولى گزارش داده‌هاى مصرف نفت توسط چين بيانگر آن است كه تنها واردات از ايران كاهش يافته است.

ايران كه در سال گذشته سومين تأمين‌‌كننده بزرگ نفت خام چين بوده است طى دو ماه نخست سال ۲۰۱۰ پس از روسيه به مقام چهارم سقوط كرده است.

اين كاهش در حالى صورت گرفته است كه همزمان ميزان واردات نفت خام چين از عربستان سعودى، بزرگترين صادركننده نفت به اين كشور، در همين دوره ۵.۴ درصد و از كشورهاى آنگولا و روسيه نيز به ترتيب ۷۱.۶ و ۵۰.۸ درصد رشد داشته است.

از سوى ديگر، ميزان واردات نفت خام چين در دو ماهه اول سال جارى با ۴۵.۹ درصد افزايش به ۳۵.۶ ميليون تن رسيده است. اين آمار بيانگر بازگشت سريع اقتصاد چين به وضعيت با ثبات‌‌ترى نسبت به دو سال گذشته است.

در همين حال، منابع نزديک به شركت نفتى ريلاينس هند كه بزرگترين شركت پالايشگاهى نفت اين كشور است اعلام كرده‌اند كه اين شركت واردات نفت از ايران را براى سال ۲۰۱۰ متوقف كرده و قرارداد خود را با تهران تمديد نخواهد كرد.

در حالى كه گزارش‌ها حاكى از فشار بر شركت‌هاى نفتى بين‌المللى براى محدود كردن يا قطع همكارى‌هاى نفتى با ايران است مسئولان شركت ملى نفت ايران مى‌گويند كه بحران اقتصاد جهانى و عدم توافق بر سر قيمت باعث لغو همكارى با طرف هاى خارجى شده است.

على اصغر عرشى، مدير امور بين‌المللى شركت ملى نفت ايران، در اين زمينه به مورد ريلاينس اشاره كرده و به خبرگزارى ايسنا گفته است: «شركت ريلاينس هند حاضر به پذيرفتن قيمت‌هاى رسمى شركت ملى نفت در مورد نفت خام ميدان‌هاى سروش و نوروز نشد و به اين ترتيب قرارداد فروش بلند مدت نفت در سال ۲۰۱۰ ميلادى را با آنها امضا نكرديم.»

آمريكا در سال‌هاى اخير با اعمال تحريم‌هاى يكجانيه عليه جمهورى اسلامى ايران و فشار بر شركت‌هاى نفتى تلاش كرده است كه در روند صدور نفت ايران و صادرات بنزين به اين كشور اخلال ايجاد كند.

بسيارى از شركت‌هاى نفتى به دليل سرمايه‌گذارى‌هاى گسترده در آمريكا و براى فرار از مجازات‌هاى اقتصادى واشينگتن، فعاليت‌هاى خود را در طرح‌هاى نفتى ايران متوقف كرده‌اند.
XS
SM
MD
LG