لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۲

شرکت روسی لوک اویل فعالیت در پروژه «اناران» ايران را متوقف کرد


شرکت لوک اويل، دومين شرکت بزرگ نفتی روسيه، روز چهارشنبه اعلام کرد به دليل خطر تحريم های آمريکا، از بهره برداری و توسعه يک طرح نفتی در ایران خارج شده است.

لوک اويل در بيانيه ای اعلام کرده است که به دليل خطر تحريم های آمريکا مجبور به ترک پروژه «اناران» شده است.

لوک اويل اضافه کرده که زيان حاصل از ترک اين پروژه بالغ بر ۶۳ ميليون دلار است. اين شرکت نفتی می گوید: « به دليل خطر تحريم های اقتصادی آمريکا قادر به ادامه کار (در اين پروژه) نيست.»

لوک اويل، که ۲۰ درصد از سهام آن در اختیار شرکت بزرگ نفتی آمريکايی کونوکو فيليپس است در سال ۲۰۰۵ از اکتشاف ميدان بزرگ نفتی «اناران» خبر داده بود و سپس کار توسعه اين ميدان را آغاز کرد. اما این شرکت در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که تحريم های آمريکا مانع ادامه فعاليت های اين شرکت در ايران می شود.

شرکت لوک اويل در ارزیابی های اولیه خود ميزان ذخاير ميدان اناران را حدود يک ميليارد بشکه تخمين زده بود.

کار بهره‌برداری از ميدان نفتی اناران را کنسرسيوم استات‌اويل هيدرو نروژ و لوک اويل روسيه، به ترتيب با ۷۵ درصد و ۲۵درصد، سهم بر عهده داشته اند.

بلوک اناران در جنوب غربی ايران در نواحی مرزی ايران و عراق واقع شده که در برگيرنده باريکه مرزی از مهران تا جنوب موسيان و ارتفاعات کوه اناران در استان ايلام است.

رسانه های ايران می گويند شرکت ملی نفت ايران در سال‌های دهه ۱۳۲۰ شمسی چند چاه در منطقه اناران حفاری کرده بود که نتيجه ای در بر نداشته اند.

شرکت نفتی لوک اويل در حالی اعلام کرده است که از طرح نفتی اناران صرفنظر می کند که هفته گذشته شرکت رويال داچ شل از توقف فروش بنزين به ايران خبر داده بود.

راينر وينزنريد، سخنگوی شرکت نفتی رويال داچ شل، گفته بود: «ما هم اکنون به ايران بنزين نمی فروشيم».

در همين زمينه، سه شرکت بزرگ ويتول، گلنکور و ترافيگورا که در مجموع نصف بنزين وارداتی ايران را تامين می‌کردند، گفته بودند که به علت افزايش خطر سياسی، از فروش بنزين به ايران خودداری کرده‌اند.

فروش بنزين به ايران تاکنون در فهرست تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه اين کشور قرار نگرفته است. اين در حالی است که مجلس نمايندگان و سنای آمريکا با تصويب طرحی خواستار تحريم شرکت های تامين کننده بنزين و فراورده های نفتی برای ايران شده اند.

در حال حاضر شرکت هایی که بيش از ۲۰ ميليون دلار در بخش نفت و گاز ايران سرمايه گذاری کنند مشمول تحريم های آمريکا می شوند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايراان تصويب کرده و از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

ايران با سرپيچی از اين در خواست ها، فعاليت های غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است. به همين دليل، کشورهای غربی در صدد هستند تا قطعنامه تحريمی ديگری را عليه ايران تصويب کنند.

گفته می شود تحریم های جدید احتمالا بخش های انرژی ایران را هدف قرار خواهند داد.
XS
SM
MD
LG