لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۸

تعداد قربانيان آنفلونزاى نوع «آ» در ايران به ۱۰۰ نفر رسيد


رييس مركز مديريت بيمارى هاى وزارت بهداشت، هفته گذشته آخرين شمار قربانيان آنفلونزاى «آ» در ایران را ۵۸ نفر اعلام كرده بود.
رييس مركز مديريت بيمارى هاى وزارت بهداشت، هفته گذشته آخرين شمار قربانيان آنفلونزاى «آ» در ایران را ۵۸ نفر اعلام كرده بود.
وزارت بهداشت ايران مى گويد كه شمار قربانيان آنفلونزاى نوع «آ» در اين كشور به ۱۰۰ نفر رسيده است و تاكنون سه هزار و ۱۲۸ نفر نيز به اين بيمارى مبتلا شده اند.

بر اساس گزارش خبرگزارى ايسنا، تنها در هفته گذشته ۴۲ نفر بر اثر ابتلا به آنفلونزاى نوع «آ» جان خود را از دست دادند كه اكثر فوت شدگان بيمارى زمينه اى تنفسى و قلبى داشته اند.

با اين حال وزارت بهداشت ايران اعلام كرده است كه شمار مبتلايان به اين بيمارى كاهش داشته است و در اين هفته ۴۶۶ مورد ابتلا به آن گزارش شده است. تعداد مبتلايان به آنفلونزاى نوع «آ» در هفته گذشته ۵۰۹ مورد بوده است.

اين وزارتخانه در گزارش خود پيرامون اين بيمارى گفته است كه شمار قربانيان آنفلونزاى نوع «آ» در ايران نسبت به بسيارى از كشورهاى منطقه مديترانه شرقى كه داراى جمعيت كمترى نسبت به ايران هستند، پايين تر است.

رييس مركز مديريت بيمارى هاى وزارت بهداشت، هفته گذشته آخرين شمار قربانيان آنفلونزاى «آ» در ایران را ۵۸ نفر اعلام كرده بود.

این بيمارى که به آنفلونزاى «خوكى» نيز مشهور است از يكسال پيش در بسيارى از كشورهاى جهان شايع و در ماه هاى اخير همه گير شده است.

اين بيمارى چون به راحتى از انسان به انسان منتقل مى شود مى تواند تعداد بيشترى از افراد را مبتلا كند و بهترین راه پيشگيرى از آن نيز رعايت نكات بهداشتى و دورى از بيماران مبتلا عنوان شده است.

مقام هاى وزارت بهداشت ايران مى گويند كه از ارديبهشت ماه سال ۱۳۸۸ واحدهاى درمانى مستقر در ورودى ‌هاى هوايى، زمينى و دريايى كشور را براى مقابله با اين بيمارى به حال آماده باش در آورده اند و از مردم خواسته اند تا از انجام سفرهاى غير ضرورى خودددارى كنند.

نخستين مورد ابتلا به آنفلونزاى نوع آ در ايران خردادماه گزارش شد و در ابتدا بيشتر مبتلايان كسانى بودند كه از سفر حج به كشور بازگشته بودند.

به رغم گذشت نزديك به يكسال از شيوع اين بيمارى در جهان، حسن امامى رضوى، معاون سلامت وزارت بهداشت، ماه گذشته اعلام كرد كه ايران اخيرا سفارش دو ميليون دز واكسن اين نوع آنفلونزا را به شركت هاى اروپايى و چينى داده است.

اين تعداد واكسن براى واكسينه كردن تنها يك ميليون نفر از شهروندان ايرانى كفايت مى كند.

بر اساس گزارش خبرگزارى مهر، آقاى امامى رضوى گفته است: زنان باردار، سالمندان، مبتلايان به بيمارى ‌هاى مزمن مثل آسم، بيمارى قلبى، ديابت و سرطان و همچنين كاركنان بخش‌هاى درمانى و بهداشتى به ترتيب در اولويت تزريق اين واكسن قرار دارند.

بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت ايران، در صورت ابتلا ۱۵ درصد دانش آموزان يك مدرسه به آنفلونزاى نوع «آ» مى توان به تعطيلى مدارس اقدام كرد.
XS
SM
MD
LG