لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

پنجمين شب؛ اعتراضات به نتيجه انتخابات ادامه دارد


پنجمين روز اعتراضات گسترده مردم ايران به نتايج انتخابات رياست جمهورى با رفتن به پشت بام ها و سر دادن شعار «الله اكبر» بدون گزارش خشونتى پايان يافت.

در حركت اعتراضى چهارشنبه شب مردم تهران بار ديگر ساعت ده شب در پشت بام ها حاضر شده و شعارهاى «الله اكبر» و «مرگ بر ديكتاتور» سر دادند.

گزارش ها و فيلم هاى منتشر شده از تظاهرات و حركت هاى اعتراضى به نتيجه انتخابات دهم رياست جمهورى بيانگر آن است كه معترضان مانند روزهاى نخست تظاهرات خود به صورت گسترده خواستار ابطال انتخابات هستند.

بر اساس گزارش هاى دريافتى، تلفن هاى همراه همچنان در تهران قطع است و شش روز است كه مردم ايران امكان ارسال پيامك به يكديگر را ندارند.

هماهنگى اعتراضات خيابانى در تهران و اطلاع رسانى در باره آنها در حال حاضر از طريق پلاكاردهايى صورت مى گيرد كه معترضان در راهپيمايى با خود حمل كرده و بر روى آن زمان و مكان تجمع و راهپيمايى بعدى درج شده است.

روز چهارشنبه تظاهرات بزرگ ديگرى از ميدان هفت تير تهران به سمت ميدان وليعصر و سپس انقلاب برگزار شد كه به گفته شاهدان عينى و فيلم هاى آماتور منتشر شده، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در آن شركت كرده بودند.

بر اساس اخبار رسيده، مردم در سكوت كامل راهپيمايى خود را انجام دادند و همه شركت كنندگان فقط انگشتانشان را به نشانه پيروزى بالا گرفته بودند.

معترضان پلاكاردهايى در دست داشتند كه در آن نوشته شده بود: «براى جلوگيرى از كشتار، قبل از تاريكى متفرق شويد.»

مرگ حداقل هشت نفر در جريان اعتراضات خيابانى طى روزهاى گذشته تاييد شده است.

در حالی که اعتراضات به نتیجه انتخابات ادامه دارد، در تازه ترین واکنش ریيس ستاد انتخابات وزارت کشور ايران گفته است نامزدها حق دسترسی به جزئیات صندوق های رای را ندارند.

برگزارى تجمع روز چهارشنبه به صورت خودجوش و توسط معترضان در روز قبل اطلاع رسانى شده بود و قرار است كه روز پنجشنبه نيز به دعوت مير حسين موسوى راهپيماىى مسالمت آميز و همچنين تجمع در مساجد و تكايا برگزار شود.

آقاى موسوى در اطلاعيه اى رسمى گفته است: برنامه روز پنجشنبه براى گراميداشت كشته شدگان در حوادث روزهاى اخير شهرهاى ايران برگزار مى شود. وى اين روز را روز عزاى عمومى اعلام كرده است.

مهدى كروبى، يكى از نامزدهاى اصلاح طلب در انتخابات رياست جمهورى، نيز از مردم تهران خواسته است تا روز جمعه با لباس سياه از ميدان هفت تير تا محل نماز جمعه راهپيمايى كنند و اعتراض خود را به گوش عالى ترين مقام ايران برسانند.

قرار است نماز جمعه اين هفته تهران توسط آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، برگزار شود كه تاييد انتخابات توسط او در روز شنبه به مناقشات بسيارى در ايران دامن زده است.

همچنين مجمع روحانيون مبارز كه روحانيون بلندپايه اى در آن عضو هستند و رياست آن با محمد خاتمى، رييس جمهور سابق، است از وزارت كشور درخواست كرده تا براى روز شنبه، ۳۰ خرداد، مجوز راهپيمايى صادر كند.

اين راهپيمايى قرار است از ميدان آزادى تا انقلاب برگزار شود و انتظار مى رود كه صدها هزار نفر در آن شركت كنند.
XS
SM
MD
LG