لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

ايران از اعزام شش ناو به آب هاى آزاد جهان خبر داد


فرمانده نيروى دريايى ارتش ايران مى گويد كه اين كشور شش ناو به خليج عدن و آب هاى آزاد جهان اعزام كرده است.

دريادار حبيب الله سيارى اين اقدام را در تاريخ نيروى دريايى ايران بى سابقه دانست و گفت: «حفظ تماميت دريايى ايران در آب هاى دريايى جنوب بر اساس مسئوليت جديدى كه به نيروى دريايى محول گرديده استقامت و استوارى هر چه بيشتر نيروى دريايى را مى طلبد.»

اظهارات فرمانده نيروى دريايى ارتش ايران كه خبرگزارى دانشجويان ايران، ايسنا، آن را مخابره کرده است چند روز پس از آن بيان مى شود كه ايران از آزمايش موشكى تازه خود با برد بيش از دو هزار كيلومتر خبر داد.

اين موشك كه با نام «سجيل – ۲» شناخته مى شود مى تواند اهدافى را در خاك اسرائيل و همچنين پايگاه هاى آمريكا در خاورميانه را مورد حمله قرار دهد.

آب هاى ايران طول شمالى خليج فارس تا دهانه تنگه هرمز و درياى عمان را شامل مى شود كه به دليل عبور و مرور هزاران نفتكش در اين مسير، اهميت استراتژيك دارد. بيش از ۴۰ درصد نفت جهان از طريق تنگه هرمز به بازارهاى جهانى صادر مى شود.

دريادار سيارى مى گويد: اعزام شش فروند ناو جنگى حاكى از «توان بالاى نظامى كشور» در مقابله با هر گونه تهديد خارجى در سواحل كشور است.

تهران بارها گفته است در صورتى كه از سوى قدرت هاى جهانى به دليل ادامه برنامه هسته ايش مورد حمله قرار گيرد تنگه هرمز را مسدود خواهد كرد.

محمد خزائى، نماينده ايران در سازمان ملل روز ۲۴ ارديبهشت ماه (۱۴ مه)، در نامه اى به دبير كل اين سازمان گفته بود كه تهران دو ناو جنگى را براى حفاظت از نفتكش هاى زير پرچم اين كشور به خليج عدن اعزام كرده است.

اين منطقه كه در نزديكى سواحل خطرناك سومالى قرار دارد محل عمليات دزدان دريايى براى باج گيرى از صاحبان كشتى ها شده است.

ماه ژانويه گذشته، دزدان دريايى يك كشتى بارى ايرانى كه در ماه نوامبر ربوده بودند و ۳۶ هزار تن گندم به مقصد بندرعباس حمل مى كرد را آزاد كردند. ماه مارس نيز دزدان دريايى سومالى يك كشتى ديگر ايرانى را ربودند.

نزديك به دو هزار كشتى هر سال از خليج عدن عبور مى كنند و در سال ۲۰۰۷ حدود هفت درصد نفت جهان از اين طريق به بازارهاى جهانى صادر شده است.
XS
SM
MD
LG