لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۵

تحولات ایران در رسانه های جهان


مطبوعات غرب موضوع بحران اتمی ایران و انتقادهای داخلی از احمدی نژاد را در گزارش های خود برجسته کرده اند.
مطبوعات غرب موضوع بحران اتمی ایران و انتقادهای داخلی از احمدی نژاد را در گزارش های خود برجسته کرده اند.

برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران و تحولات اخير پیرامون آن در صحنه بين المللی بار ديگر مورد توجه روزنامه های مطرح اروپايی و امريکايی قرار گرفته است.



روزنامه نيويورک تايمز و روزنامه واشينگتن تايمز در شماره های امروز خود، ۲۳ ژانويه، به ۳۸ بازرس آژانس بين المللی انرژی اتمی اشاره مي کنند که از سوی جمهوری اسلامی اجازه ورود به ايران را پیدا نکردند. اين خبر را يک مسوول ارشد ايرانی روز دوشنبه اعلام کرد .

اين دو روزنامه امريکايی در ادامه به انتقاد آيت الله حسينعلی منتظری از عملکرد محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران اشاره مي کنند که رفتار او را در قبال برنامه هسته ای جمهوری اسلامی تحريک کننده خوانده بود.


در مقاله نيويورک تايمز که به قلم نازنين فتحی نوشته شده، آمده است: اين اولين حمله علنی و مستقيم يک چهره مذهبی شاخص به سياست رييس جمهوری اسلامی در قبال پرونده هسته ای است .


واشينگتن تايمز اين دو رويداد را نشانه افزايش اختلاف نظرها در ايران درباره عملکرد جمهوری اسلامی در تقابل با غرب ارزيابی مي کند، حتی اگر دولت ايران به دفاع خود از برنامه هسته ای اش ادامه دهد .


آيت الله منتظری با محترم دانستن حق ايران برای داشتن انرژی هسته ای، رفتار آقای احمدی نژاد در مواجهه با غرب را زير سوال برده است .


روزنامه فايننشال تايمز چاپ لندن، به تازه ترين مانور نظامی جمهوری اسلامی اشاره مي کند که روز دوشنبه در حوالی گرمسار آغاز شد.


اين روزنامه مي گويد: جمهوری اسلامی در حالی موشک های با برد کوتاه خود را آزمايش مي کند که تنش ها ميان ايران و آمريکا بالا گرفته و احتمال انجام گزينه نظامی عليه جمهوری اسلامی و وقوع جنگ در ايران بار ديگر در ميان چهره های سياسی جهان مطرح شده است.


فايننشال تايمز به پاسخ محمود احمدی نژاد به خبرنگاران درباره احتمال وقوع جنگ در ايران اشاره مي کند که گفته بود: چه جنگی؟


فايننشال تايمز در ادامه مي گويد: محمود احمدی نژاد در داخل چه از نظر سياست خارجی و چه از نظرمسئله بودجه کشوربا انتقادهای فراوان مواجه شده است .



سناتور جان ادواردز از حزب دموکرات آمريکا در کنفرانس هرتسلیا گفته است: توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران بزرگترين چالش نسل ماست و تمامی گزينه ها برای اطمينان از اين که ايران هرگز به سلاح اتمی دست نمي ابد در حال بررسی است.
جروزالم پست

روزنامه جروزالم پست چاپ اسراييل، به نقل ازچند چهره سياسی امريکايی مي پردازد که در هفتمين کنفرانس بين المللی مرکز مطالعات استراتژيک هرتسليا در اسراييل شرکت کرده اند.


به نوشته این روزنامه اسراییلی، مقامات سياسی آمريکايی از جمله دو نامزد انتخابات آينده رياست جمهوری آمريکا بر لزوم توقف برنامه هسته ای ايران تاکيد مي کنند.


جروزالم پست نوشته که « سناتور جان ادواردز از حزب دموکرات آمريکا در اين کنفرانس گفته است: توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی ايران بزرگترين چالش نسل ماست و تمامی گزينه ها برای اطمينان از اين که ايران هرگز به سلاح اتمی دست نمي ابد در حال بررسی است.»


روزنامه اينديپندنت چاپ لندن، به سخنان روز دوشنبه مارگارت بکت، وزير خارجه انگليس اشاره مي کند که خواستار اجرای سريع تحريم های شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران شده است با اين هدف که چنين اقدامی تهران را به ميز مذاکرات بازگرداند .


وزيران خارجه اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه خود اعلام کردند ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا تحريم های اعمال شده عليه جمهوری اسلامی را در اوايل ماه فوريه ۲۰۰۷ به مورد اجرا مي گذارند .


روزنامه واشينگتن پست، در بخشی از مقاله تحليلی خود به بيانيه بيش از ۱۰۰ تن از ايرانيان مقيم اروپا و امريکا درباره تقبيح برگزاری کنفرانس اخير نفی هولوکاست به ابتکار محمود احمدی نژاد در تهران اشاره مي کند.


اين افراد که شامل ده ها نويسنده، روزنامه نگار، سينماگر، و چهره های علمی و تاريخی اند، به گفته واشينگتن پست، با انتشار بيانيه خود در یک نشریه چاپ نيويورک، ويژه بررسی و نقد کتاب های تازه منتشر شده، سعی کردند به جهان نشان دهند که دست کم برخی ايرانيان با اقدامات دولت کشورشان مخالفند و تلاش آن برای « تحريف تاريخ » را نمي پسندند .


XS
SM
MD
LG