لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

ايران و صلح خاورميانه، محور مذاكرات نخست وزير اسرائيل در اروپا


آقاى نتانياهو قرار است كه روز سه شنبه در لندن با گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، ديدار كند و همچنين با جرج ميچل (سمت چپ)، نماينده رييس جمهور آمريكا در امور خاورميانه به مذاكره بپردازد.
آقاى نتانياهو قرار است كه روز سه شنبه در لندن با گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، ديدار كند و همچنين با جرج ميچل (سمت چپ)، نماينده رييس جمهور آمريكا در امور خاورميانه به مذاكره بپردازد.
بنیامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز دوشنبه راهى اروپا مى شود تا در ديدار با همتايان بريتانيايى و آلمانى خود درباره صلح خاورميانه و برنامه اتمى ايران مذاكره كند.

آقاى نتانياهو قرار است روز سه شنبه در لندن با گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، ديدار كند و همچنين با جرج ميچل، نماينده رييس جمهور آمريكا در امور خاورميانه به مذاكره بپردازد.

وى روز چهارشنبه عازم برلين خواهد شد تا با آنگلا مركل، همتاى آلمانى خود گفت و گو كند.

ماك رگف، سخنگوى نخست وزير اسرائيل، روز يكشنبه گفت: مذاكره با رهبران بريتانيا و آلمان بيشتر حول مناسبات دو جانبه و «موضوعات مهم منطقه اى و بين المللى» خواهد بود.

موضوع ساخت شهرك هاى يهودى در مناطق اشغالى فلسطينى از چالش هاى ميان اسرائيل با كشورهاى غربى و بويژه آمريكا است و دولت اوباما از تل آويو خواسته است تا اين فعاليت ها را در كرانه باخترى رود اردن متوقف كند.

بريتانيا و آلمان از اين موضع آمريكا حمايت كرده و خواستار از سر گيرى فورى گفت و گوهاى اسرائيل و فلسطينى ها براى حل و فصل اختلافات ديرينه ميان دو طرف و تشكيل كشور مستقل فلسطين هستند.

آندرياس پشكه، سخنگوى وزارت امور خارجه آلمان، روز جمعه گفت: ما و آمريكا موضع خود را در باره شهرك ها روشن كرده ايم. اين مسئله يكى از بزرگترين موانع در مسیر راه حل دو كشور (اسرائيل و فلسطين) است.

اگرچه اسرائيل همچنان بر ساخت شهرك هاى يهودى نشين اصرار مى ورزد ولى مقام هاى اين كشور هفته گذشته اعلام كردند نتانياهو موافقت كرده تا مناقصه هاى شهرك سازى در كرانه باخترى رود اردن و شرق بيت المقدس (اورشليم) تا ابتداى سال ۲۰۱۰ متوقف شود.

موضوع توقف برنامه هسته اى ايران از ديگر محورهاى در دستور كار مذاکرات نخست وزير اسرائيل در بريتانيا و آلمان اعلام شده است.

اسرائيل همراه با ساير كشورهاى غربى معتقد است كه جمهورى اسلامى ايران در چارچوب فعاليت هاى هسته اى صلح آميز خود به دنبال ساخت سلاح اتمى است.

سخنگوى نخست وزير اسرائيل در اين زمينه گفت: ما معتقديم كه برنامه هسته اى ايران تهديدى براى امنيت جهانى و منطقه اى است و قرار است در مذاكره با دوستان اروپايى خود راه هاى چگونگى مقابله با اين چالش و همچنين جلوگيرى از دستيابى ايرانى ها به توانايى هاى نظامى – اتمى را بررسى كنيم.

مارك رگف افزود: اسرائيل معتقد است كه تلاش ها براى متوقف كردن برنامه هسته اى رژيم ايران بايد افزايش يابد.

هر چند ايران مى گويد كه برنامه هسته ايش مقاصد صلح جويانه دارد ولى اسرائيل بارها اعلام كرده است كه براى مقابله با آن تمام گزينه ها از جمله برخورد نظامى را براى خود محفوظ مى داند.

مقام ها و فرماندهان نظامى جمهورى اسلامى تهديد كرده اند كه هر گونه اقدام نظامى اسرائيل با «پاسخ كوبنده» روبرو خواهد شد.

ايران از سوى شوراى امنيت تحريم نظامى و مالى شده است ولى با اين حال گفته كه برنامه حساس غنى سازى اورانيوم را متوقف نخواهد كرد.

اسرائيل خواهان تشديد تحريم هاى بين المللى عليه جمهورى اسلامى است و صدر اعظم آلمان نيز اخيرا گفته است که در صورت شكست مذاكرات اتمى با ايران، افزايش تحريم ها در دستور كار قرار خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG