لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۴

تهديد ايران در آستانه انتخابات پارلمانى اسرائيل


اهود اولمرت در آستانه انتخابات پارلمانى اسرائيل اعلام كرد: صرف نظر از اين كه چه كسى در اسرائيل در قدرت باشد اين كشور به ايران اجازه نخواهد داد به سلاح اتمى دست پيدا كند.

آقاى اولمرت كه از سپتامبر گذشته كفالت نخست وزيرى اسرائيل را تا زمان برگزارى انتخابات روز سه‌شنبه، دهم فوریه، بر عهده دارد قرار است پس از تشكيل دولت جديد از سمت خود كنار رود.

بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليكود كه در نظرسنجى‌هاى مربوط به انتخابات پيش است اشاره كرده است كه اسرائيل ممكن است براى نابودى تجهيزات ساخت بمب اتمى به ايران حمله كند.

دفتر آقاى اولمرت گفته است: نخست وزير اسرائيل در ديدار با يك هيئت فرانسوى تاكيد كرد كه اسرائيل، ايران اتمى را تحمل نخواهد كرد و در اين زمينه نه دولت و نه اپوزيسيون فرقى با هم ندارند و دولت آينده نيز اين رويكرد اسرائيل را تغيير نخواهد داد.

بر اساس گزارش خبرگزارى رويترز، نخست وزيران اسرائيل به طور سنتى براى انجام هر گونه اقدام نظامى عليه موارد استراتژيك معمولا با رهبران احزاب مخالف مشورت مى كنند كه از جمله آنها مى توان به مشورت در زمينه حمله اسرائيل به راكتور اتمى سيراك در عراق در سال ۱۹۸۱ اشاره كرد.

در سال ۲۰۰۷ نيز كه اسرائيل پايگاه اتمى سوريه را بمباران كرد اهود اولمرت، نخست وزير، با بنيامين نتانياهو رايزنى كرد.

جمهورى اسلامى ايران همواره گفته است كه برنامه اتمى اش صلح آميز بوده و تهديد كرده كه در صورت حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اى اين كشور «پاسخ دندان شكنى» به آن خواهد داد.

كارشناسان نظامى معتقدند كه به دليل پراكنده بودن تاسيسات اتمى ايران و محافظت از آنها هر گونه حمله نظامى اسرائيل به دليل بعد مسافت اين كشور موفقيت زيادى به همراه نخواهد داشت.

كشورهاى غربى و در راس آنها آمريكا در تلاش هستند تا با ايجاد اجماع جهانى، ايران را وادار سازند تا برنامه هسته اى خود را به حال تعليق در آورد.

واشينگتن در اين زمينه بر لزوم ارائه مشوق هاى اقتصادى و در صورت امتناع ايران، اعمال تحريم هاى شديدتر تاكيد كرده است.

آمريكا و اسرائيل در عين حال كه بر حل ديپلماتيك پرونده هسته اى ايران تاكيد مى كنند ولى بارها گفته اند كه همه گزينه ها از جمله گزينه نظامى روى ميز خواهد بود.

نگرانى اسرائيل از برنامه اتمى ايران در حالى ابراز مى شود كه اين كشور متهم است بيش از ۲۰۰ كلاهك هسته اى در اختيار دارد.
XS
SM
MD
LG