لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

سیستم كندو؛ اختراع يك ايرانى در خدمت كامپيوتر و محيط زيست


نمایی گرافیکی از اختراع «کندو» كه علم رياضى را به خدمت كامپيوتر و محيط زيست مى‌گيرد.
نمایی گرافیکی از اختراع «کندو» كه علم رياضى را به خدمت كامپيوتر و محيط زيست مى‌گيرد.
دانشگاه پلى تكنيك فدرال لوزان در قسمت فرانسه زبان كشور سوييس، هزارمين اختراع اين دانشگاه قديمى را جشن مى‌گيرد. دكتر محمد امين شكراللهى، استاد رياضيات پلى تكنيك لوزان كه اين اختراع را به همراه يكى از شاگردان فوق دكتراى خود به ثبت رسانده، نام آن را «كندو» گذاشته است.

كندو اختراعى است كه علم رياضى را به خدمت كامپيوتر و محيط زيست مى‌گيرد. مصرف برق ساليانه كامپيوترها در سراسر جهان ۱۵۰ ميليارد كيلووات برآورد مى شود كه هزينه اى چند ميليارد دلارى در بردارد.



«كندو»، اختراع پروفسور شكراللهى و هارم كرونى است كه نه تنها از ميزان برق مصرفى كامپيوترها خواهد كاست، بلكه سرعت آن را نيز به ميزان قابل ملاحظه اى افزايش خواهد داد.

راديو فردا در اين زمينه گفت وگويى دارد با پرفسور شكرالهى.

پروفسور شكراللهى ابتدا درباره اختراع خود مى گويد: «ما ميزان مصرف برق را در سيستم هاى الكترونيكى كاهش مى‌دهيم. بايد بگويم بخش عمده برقى كه سيستم هاى الكترونيكى استفاده مى‌كنند در رد و بدل كردن اطلاعات بين پروسسور و حافظه اين سيستم ها مصرف مى شود. براى اين كه شما اطلاعات را از حافظه به پروسسور و برعكس از پروسسور به حافظه منتقل كنيد بايد از برق استفاده كنيد و اين مقدار برق مصرفى درصد قابل توجهى از كل مصرف برق اين سيستم ها است. سيستمى كه ما اختراع كرديم اين است كه اطلاعات را به روشى كاملا جديد بين پروسسور و حافظه رد و بدل مى كند و اين روش جديد باعث مى شود بتوانيم از سيم هايى كه پروسسور و حافظه را به هم متصل كرده بسيار بهينه استفاده كنيم و مصرف برق را به كمك اين روش كاهش دهيم.»

دكتر هارم كرونى در اين اختراع همكار شما بوده، اما اين اختراع «كندو» ناميده شده است. آيا اين نام انتخاب شما بوده است؟

بله من «كندو» را انتخاب كردم، چون آقاى كرونى در واقع نزد من روى فوق دكتراى خود كار مى كرد و بيشتر تصميمات را من مى‌گرفتم.
همان طور كه گفتم ما برق را از روى تمامى اين سيم ها رد مى كنيم و يكى از خواص اين نوع انتقال اطلاعات اين است كه سيم ها هم زمان با هم كار مى‌كنند. اين سيستم ما را ياد زنبورهاى عسلى مى اندازد كه در كندو با هم كار مى‌كنند تا به هدف خود برسند و اين كارى است كه هيچ موجود ديگرى انجام نمى دهد.

وقتى شما اطلاعاتى را منتقل مى‌كنيد هر سيمى دارد براى خود كارى انجام مى‌دهد، ولى زمانى كه اين سيم ها با هم كار انجام دهند شما مى‌توانيد مصرف بهينه اى داشته باشيد. به همين دليل ما نام «كندو» را انتخاب كرديم و خوشبختانه كندو چندين معنى ديگر هم دارد. مثلا وقتى آن را تلفظ مى كنيم مى تواند به معنى «ما مى توانيم» باشد و در زبان ژاپنى هم اين كلمه به معنى «هيجان» است.

يكى از خبرنگارانى كه درباره اختراع شما مطلب نوشته است، آن را تشبيه كرده به اين كه چند نفر در رستوران نشسته اند و حرف مى زنند اما صداهاى ديگر در رستوران آن قدر زياد است كه حرف هاى هم را نمى فهمند و اختراع شما كارى مى كند كه همه بتوانند حرف هاى هم را بشنوند. اين مطلب درست است؟

بله، شما فرض كنيد دو نفر در رستوران هستند و صحبت مى كنند و صدا خيلى زياد است خوب اينها نمى توانند صداى هم را بشنوند و اگر صدايشان را بلند كنند وضعيت بدتر مى شود.

صداى بلند اينجا تشبيهى است براى انرژى، يعنى اگر انرژى را بيشتر كنيد ممكن است نتوانيد اطلاعات را بهتر برسانيد. حالا فرض كنيد وقتى دو نفر دارند با هم صحبت مى كنند هم زمان از علايم و ايما و اشاره هم استفاده كنند، آن وقت مى توانند چيزهايى كه با گوششان شنيده اند را ادغام كنند با ايما و اشاره و از اين طريق خيلى بهتر معنى حرف طرف مقابل را بفهمند.

ما با كمك يك سرى اطلاعات اضافى كه انرژى هم مصرف نكرده است مى توانيم اطلاعات را به شخص مقابل برسانيم.
XS
SM
MD
LG