لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

آيت الله مكارم شيرازى خواستار «آتش بس» بين معترضان نتیجه انتخابات و حكومت شد


آیت الله ناصر مکارم شیرازی (راست) همراه با آیت الله صافی گلپایگانی
آیت الله ناصر مکارم شیرازی (راست) همراه با آیت الله صافی گلپایگانی
آيت‌الله ناصر مكارم شيرازى از مراجع تقليد نزديک به حكومت جمهورى اسلامى ايران، خواستار اعلام آتش بس و مذاكره بين معترضان و حكومت جمهورى اسلامى ايران شد.

آيت‌الله مكارم شيرازى با اشاره به رأى‌دهندگان به مير حسين موسوى و مهدى كروبى در انتخابات رياست جمهورى دهم گفت: «بالاخره آنها سيزده، چهارده ميليون هستند و افراد اين كشورند و اينها هم بيست و چهار، پنج ميليون هستند و مردم اين كشورند. در جاهاى ديگر به اعداد كمتر از اين اهميت مى‌دهند با دو ميليون و سه ميليون مى‌نشينند مذاكره مى‌كنند.»

وى افزود: «در اين مواقع اول آتش بس مى‌‌كنند و مى‌‌گويند موافقت كنيد مدتى آتش بس شود و فضا كه آرام شد، مى‌نشينند در فضاى آرام گفت‌وگو مى‌كنند.»

آيت‌الله مكارم شيرازى اين سخنان را در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رسانى «جماران» بيان كرد كه متن آن از سوى خبرگزارى‌ها و سايت‌هاى مختلف خبرى نزديک به اصلاح طلبان و اقليت مجلس نيز منتشر شده است.

اظهارات اين مرجع تقليد شيعه در روزى منتشر مى‌شود كه هزاران معترض و دانشجو در دانشگاه‌هاى ايران و خيابان‌هاى اطراف آن به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، دست به تجمع‌هاى اعتراضى زدند و عليه سركوب‌هاى شش ماه اخير شعار سر دادند.

بر اساس گزارش‌هاى دريافتى پليس براى متفرق كردن معترضان از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده كرد و بر اساس برخى اخبار منتشره، تيراندازى هوايى نيز صورت گرفت.

وحدت ميان «اقليت و اكثريت»

آيت‌الله مكارم شيرازى با طرح موضوع وحدت ميان «گروه اكثريت و اقليت» گفت: «بايد اگر يک جا هم بر خلاف نظام بود بنشينيم مذاكره كنيم و سرانجام به جايى برسيم، اگر به جايى هم نرسيديم احترام قانون را نگهداريم.»

اين مرجع تقليد وحدت را ميان كسانى دانست كه به گفته او، به «قانون اساسى، رهبرى، اسلام و به منافع كشور اعتقاد دارند.»

وی در این زمینه به طرح «اصولی» برای ایجاد وحدت در ایران اشاره کرد و گفت: «اگر یک فضای آرامی پیدا بشود و افرادی پیدا شوند که بخواهند جامعه به وحدت برسد ما هم نظرات خود را در اختیار آنها خواهسم گذاشت.»

ميرحسين موسوى و مهدى كروبى، نامزدهاى انتخابات دهم رياست جمهورى، كه همراه با هواداران خود به نتيجه رأى‌گيرى روز ۲۲ خرداد اعتراض دارند، گفته‌اند كه انتخاب محمود احمدى‌نژاد را به رسميت نمى‌شناسند و دولت بر آمده از آن را مشروع نمی‌دانند.

همزمان مهدى كروبى در مصاحبه‌اى كه روزنامه لوموند، چاپ فرانسه، روز دوشنبه آن را منتشر كرد گفته است كه در حال حاضر زمينه‌هاى وحدت در جامعه وجود ندارد.

به گفته اين رهبر مخالفان، وحدت ملى «گزينه خوب و قابل قبولى است و عقلاى دو طرف با آن مخالفتى ندارند».

با اين حال وى اظهار داشت: «در وضعيت فعلى، شرايط براى چنين وحدتى مهيا نيست: برخى از افراد مايل نيستند چنين اتفاقى رخ دهد... ما بايد اعتماد ميان مردم و حكومت را بازسازى كنيم. برخى از اصولگرايان، طيف ميانه‌روتر آنها، خواستار اين مسئله هستند ولى قدرت چندانى ندارند.»

معترضان در شش ماه گذشته با حضور در خيابان‌ها و استفاده از مناسبت‌هاى دولتى دست به تظاهرات گسترده عليه دولت زده‌اند كه اين اعتراض‌ها از سوى نيروهاى سپاه، بسيج و انتظامى به شدت سركوب شده است.

در جريان تظاهرات بيش از چهار هزار نفر بازداشت و به گفته مخالفان، ۷۲ نفر نيز كسته شدند.

برخى از روحانيون بلندپايه و مراجع تقليد در ايران نسبت به سركوب و كشتار معترضان به شدت اعتراض كرده‌اند ولى انتقادها از سوى مراجع تقليد نزديک به حكومت از جمله آيت‌الله ناصر مكارم شيرازى به عملكرد دولت، ملايم ولى رو به رشد بوده است.

در ماه‌هاى اخير ديدارهاى محرمانه‌اى متعددى ميان مراجع تقليد در قم برگزار شده است كه هدف آن مشورت در باره اوضاع سياسى و اعتراض‌ها پس از انتخابات رياست جمهورى بوده است.

علاوه بر ديدار ميان مراجع تقليد نزديک به اصلاح‌طلبان، گفت‌وگوهايى نيز بين آيت‌الله صافى گلپايگانى، آيت‌الله مكارم شيرازى، آيت‌الله شبيرى زنجانى، آيت‌الله جوادى آملى و حتى آيت‌الله حسين نورى همدانى از مراجع نزديک به جناح حاكم، در باره وضعيت داخلى ايران انجام شده است.
XS
SM
MD
LG