لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۷

مهدى سحابى، مترجم و نقاش ايرانى، در پاريس درگذشت


مهدی سحابی با ترجمه رمان «در جست و جوى زمان از دست رفته» اثر مارسل پروست، در ايران به شهرت رسيد.
مهدی سحابی با ترجمه رمان «در جست و جوى زمان از دست رفته» اثر مارسل پروست، در ايران به شهرت رسيد.
مهدى سحابى، مترجم آثار معروف تاريخ ادبيات جهان، مجسمه‌ساز و نقاش ايرانى، یک‌شنبه شب بر اثر ايست قلبى در شهر پاريس درگذشت.

آقاى سحابى که متولد سال ۱۳۲۲ در شهر قزوين بود و هنگام مرگ ۶۶ سال داشت با ترجمه رمان «در جست‌وجوى زمان از دست رفته» اثر مارسل پروست در ايران به شهرت رسيد.

آقاى سحابى براى ترجمه اين رمان هفت جلدى كه شاهكار بزرگ این نویسنده فرانسوی است نزديك به ۱۱ سال وقت صرف كرد كه مجموعه اين اثر در هشت جلد از سوى نشر مركز در تهران به چاپ رسيده است.

مهدى سحابى دوران دبستان و دبيرستان خود را در تهران به پايان رساند و براى تحصيل در رشته نقاشى به دانشكده هنرهاى زيباى دانشگاه تهران رفت، ولى درس خود را ناتمام گذاشت و براى تحصيل در رشته كارگردانى سينما به ايتاليا رفت و در آكادمى هنرهاى زيباى «رم» مشغول به تحصيل شد. او اما اين دوره را نيز ناتمام گذاشت.

وى سابقه كار روزنامه‌نگارى را نيز در كارنامه خود داشت و در سال ۱۳۵۱ همكارى خود را با روزنامه كيهان به عنوان مترجم زبان‌هاى فرانسه و ايتاليايى آغاز كرد، ولى در سال ۵۸ اين شغل را ترك كرد و از سال ۱۳۶۰ به صورت تمام وقت به عنوان مترجم آثار ادبى فعاليت خود را دنبال كرد.

علاوه بر ترجمه رمان «زمان از دست رفته»، برگردان فارسى «مرگ قسطى» اثر لويى فردينان سلين، «مادام بووارى» نوشته گوستاو فلوبر و «بارون درخت‌نشين» اثر ايتالو كالوينو از ديگر آثار مهدى سحابى است كه طى سه دهه گذشته در ايران منتشر شده است.

وى همچنين دو اثر از سلمان رشدى با عنوان «شرم» و «بچه‌هاى نيمه‌شب» را به فارسى ترجمه كرد كه نخستين كتاب در دوره پنجم كتاب سال جمهورى اسلامى ايران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به عنوان كتاب سال برگزيده شد.

مهدى سحابى در ۲۸ سال گذشته علاوه بر كار ترجمه علاقه خود به نقاشى را نيز دنبال كرده و همچنين به خلق آثار تجسمى پرداخت كه مجموعه كارهاى او در چندين نمايشگاه در ايران و جهان با مضمون صورتك‌‌هاى متعدد انسانى به نمايش در آمد.

مهدی سحابی ساکن فرانسه بود و هر از چندی برای برپایی نمایشگاه‌های خود و چاپ آثارش به ایران سفر می‌کرد.
XS
SM
MD
LG