لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۷

موسوى: مردم با خويشتندارى به اعتراض ها ادامه دهند


مير حسين موسوى در بيانيه اى جديد گفت: كشته شدن گروهى ديگر از معترضان، جامعه را در بهت و سوگ فرو برد و از هوادارانش خواست با خويشتندارى به اعتراضات خود ادامه دهند.

مقام هاى دولتى ايران اعلام كردند كه در جريان تظاهرات روز شنبه در اعتراض به نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى حداقل ده نفر جان خود را از دست داده اند. منايع غير رسمى شمار تلفات را بيش از اين رقم اعلام كرده اند.

آقاى موسوى روز يكشنبه در بيانيه خود گفته است: «تيراندازى به مردم، پادگانى شدن فضاى شهر، ارعاب، تحريك و قدرت نمايى همگى فرزندان نامشروع قانون گريزى شديدى است كه در معرض آن قرار داريم و عجبا كه بانيان چنين شرايطى ديگران را به اين خطا متهم مى كنند.»

نامزد انتخابات رياست جمهورى ايران در ششمين بيانيه خود با انتقاد از ناديده گرفتن حق برگزارى اجتماعات مسالمت آميز توسط دولت گفته است: «آيا مردمى انقلابى كه با مشابه همين اجتماعات ما و شما را از فراموشخانه هاى تاريخ ستم شاهى بيرون آوردند (بايد) مورد ضرب وجرح قرار گيرند و تهديد به زورآزمايى شوند؟»

وى خود را «هم سوگ» مردم خوانده و با دعوت آنها به خويشتندارى گفت: «كشور متعلق به شماست. انقلاب و نظام ميراث شماست. اعتراض به دروغ و تقلب حق شماست. به احقاق حقوق خود اميدوار باشيد و اجازه ندهيد كسانى كه براى نااميدى و ارعاب شما مى كوشند خشمتان را برانگيزند.»

آقاى موسوى افزود: «در اعتراضات خود همچنان به پرهيز از خشونت پايبند بمانيد و چون پدران و مادرانى دل شكسته با رفتارهاى نامتعارف فرزندانتان در قواى امنيتى برخورد كنيد.»

اين نامزد انتخابات همچنين از نيروهاى نظامى و انتظامى خواسته است تا «نگذارند خاطرات اين ايام لطمه هاى جبران ناپذيرى به روابط آنها و مردم بزند» و افزوده است: «اين كه نام و نشان شهيدان، مجروحان و بازداشت شدگان به خانواده آنها اطلاع داده نشود و آنان در سرگردانى قرار گيرند هيچ سودى در برقرارى آرامش ندارد و تنها احساسات را جريحه دار مى كند.»

مير حسين موسوى از بازداشت هاى گسترده فعالان سياسى و روزنامه نگاران نيز انتقاد كرده و مى گويد: «دستگيرى هاى فله اى تنها موجب هتك پرهيزها و برداشته شدن رعايت ها ميان فرزندان نظامى و انتظامى ملت و بدنه جامعه مى شود.»

بيانيه آقاى موسوى ساعاتى پس از آن منتشر شد كه تظاهرات پراكنده اى روز يكشنبه نيز خيابان هاى تهران را فرا گرفت و نيروهاى امنيتى سعى دارند تا اعتراض هاى هواداران نامزدهاى معترض را سركوب كنند.

در ادامه اعتراض ها به نتايج انتخابات، معترضان يكشنبه شب براى هفتمين شب متوالى به پشت بام ها رفته و اين بار از «شعار الله اكبر» كمتر استفاده كرده و بيشتر عليه آيت الله خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، شعار دادند.

آيت الله خامنه اى روز جمعه با حمايت از انتخاب محمود احمدى نژاد به عنوان رييس جمهور آينده ايران، از تظاهر كنندگان خواسته بود تا به تظاهرات خيابانى خود پايان دهند و تهديد كرد كه مسئول خونريزى هاى احتمالى با رهبران جنبش اعتراضى به نتايج انتخابات است.
XS
SM
MD
LG