لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

دو آمريكايى و يك بریتانیایی برنده جايزه نوبل اقتصاد شدند


كريستوفر پيساريدس، پژوهشگر بریتانیایی- قبرسى، که یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۰ است.
كريستوفر پيساريدس، پژوهشگر بریتانیایی- قبرسى، که یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۱۰ است.
آكادمى سلطنتى علوم سوئد روز دوشنبه اعلام كرد كه جايزه نوبل در رشته اقتصاد به طور مشترك به پيتر دايموند و ديل مورتنسن، پژوهشگران آمريكايى و كريستوفر پيساريدس، پژوهشگر بریتانیایی- قبرسى اهدا شده است.

این آکادمی می گوید که اين سه پژوهشگر تحقيقات مهمى در زمينه ارتباط مناسبات اقتصادى با بازار كار و اشتغال انجام داده اند.

جايزه نقدى به ارزش يك و نيم ميليون دلار به طور مشترك به هر سه نفر تعلق خواهد گرفت.

جايزه نوبل در رشته اقتصاد سال گذشته به دو اقتصادان آمريكايى و به خاطر تحقيقات آنها در زمينه جنبه هاى اقتصادى حكومت گرى اهداء شد.
النور اوستروم اقتصاد دان آمريكايى اولين زنى بود كه از زمان اهدا اين جايزه در سال ۱۹۶۹ صاحب آن شد.

بر اساس تحقیقات برندگان جایزه نوبل سال ۲۰۱۰، در بسيارى از بازارهاى اقتصادى و توليدى، عرضه كنندگان و خريداران نمى توانند به سرعت با يكديگر ارتباط برقرار كنند. با توجه به اينكه بازار اشتغال نيز مكانيزم مشابهى دارد در بسيارى موارد طولانى شدن دوره جستجو براى شاغلين مناسب و از طرف ديگر دوران جستجو براى يافتن كار باعث مى شود كه در مناسبات اقتصادى هر مجموعه يك حدى از اصطكاك يا اختلاف پديد آيد.

برندگان امسال جايزه نوبل در رشته اقتصاد يك چهارچوب علمى و تئوريك را براى جستجو در بازار و مناسبات اقتصادى و توليد خلق كرده اند.
پيتر دايموند زيربناى جستجو در مناسبات اقتصادى و توليدى را تحليل كرده و ديل مورتنسن و كريستوفر پيساريدس اين فرضيه را گسترش داده و آن را با بازار كار و اشتغال انطباق داده اند.

تحقيقات اين سه پژوهشگر راه هاى جديدى براى درك و تحليل پديده بيكارى، فرصت هاى شغلى و دستمزد و تاثير مقررات و سياستگذارى ها بر اين عرصه را مى گشايد.

بخشى از اين تحقيقات به حقوق بيكارى و تاثير آن بر استخدام و اخراج كاركنان مربوط مى شود. يكى از نتايج اين تحقيقات اين است كه بيمه بيكارى سخاوتمندانه در برخى از كشورهاى پيشرفته باعث افزايش رقم بيكارى و طولانى تر شدن دوره جستجو براى كار مى شود.

علاوه بر بازار كار و اشتغال، تئورى جستجو و كاووش در بازار اقتصادى مى تواند درعرصه هاى ديگر مثل بازار مسكن و مستغلات و سياست هاى پولى در مقياس هاى كلان و كشورى و يا مقياس هاى متوسط و كوچك مثل اقتصاد شهرى و يا اقتصاد خانواده مورد استفاده قرار گيرد.
XS
SM
MD
LG