لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

تکلیف ۲۲۳ کرسی مجلس در دور اول انتخابات مشخص شد


انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی قرار است در ارديبهشت ماه سال آينده برگزار شود.(عکس: AFP)
انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی قرار است در ارديبهشت ماه سال آينده برگزار شود.(عکس: AFP)

با پايان شمارش آراء انتخابات هشتمين دوره مجلس تکليف ۲۲۳ کرسی در دور اول انتخابات مشخص شد و اصولگرايان اکثريت پارلمان ايران را به خود اختصاص دادند.


شمارش آراء انتخابات روز جمعه مجلس بويژه در حوزه انتخابيه تهران تا دوشنبه شب به طول انجاميد و بر اساس گزارش منابع خبری ايران، نمايندگان ۲۲۳ کرسی در دور اول انتخاب شدند و تکليف ۶۷ کرسی در ۵۱ حوزه انتخابيه به دور دوم کشيده شد. در دور دوم ۱۱۲ کانديدا با يکديگر به رقابت خواهند پرداخت.


انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی قرار است که در ارديبهشت ماه سال آينده برگزار شود و اصولگرايان گفته اند که اين دور از انتخابات نيز با پيروزی نامزدهای آنها پايان خواهد يافت.


گزارش ها حاکی است که در دور اول انتخابات مجلس، اصولگرايان ۱۶۶ کرسی، اصلاح طلبان ۳۲ کرسی و نمايندگان مستقل نيز ۲۵ کرسی مجلس را به خود اختصاص دادند.


اصولگرايان که با نامزدهای زيادی در انتخابات شرکت کردند در دور دوم رای گیری ۶۷ نامزد خواهند داشت، در حالی که اصلاح طلبان ۳۶ کانديدا و مستقل ها نيز ۳۱ نامزد دارند.


در پايان شمارش آراء انتخابات تهران که به طور سنتی از نظر سياسی از اهميت بيشتری برخوردار بوده است، ۱۹ نامزد اصولگرايان به طور قطعی اکثريت آراء را بدست آوردند و به مجلس راه يافتند.


غلامعلی حداد عادل، مرتضی آقا تهرانی، علی مطهری، احمد توکلی، حسن غفوری فرد، محمدرضا باهنر، بيژن نوباوه وطن، شهاب الدين صدر، عليرضا مرندی، حميدرضا کاتوزيان، علی عباسپور تهرانی فرد، اسماعيل کوثری، سيد رضا اکرمی، غلامرضا مصباحی مقدم، فاطمه رهبر، فاطمه آليا، روح الله حسينيان، حسين نجابت و اسدالله بادامچيان، نامزدهايی هستند که از جناح اصولگرا به مجلس راه يافته اند.


در تهران هيچ يک از کانديداهای اصلاح طلب و مستقل نتوانستند در دور اول موفقيتی به دست آورند، ولی نام چندين اصلاح طلب در ليست نامزدهای زاه يافته به دور دوم انتخابات به چشم می خورد.

براساس نتايج اعلام شده از سوی وزارت کشور، در تهران هيچ يک از کانديداهای اصلاح طلب و مستقل نتوانستند در دور اول موفقيتی به دست آورند، ولی نام چندين اصلاح طلب در ليست نامزدهای زاه يافته به دور دوم انتخابات به چشم می خورد.


گزارش ديگری حاکی است که آيت الله محمد رضا مهدوی کنی از روحانيون متنفذ در جمهوری اسلامی که رهبری بخشی از جريان اصولگرا را برعهده دارد نيز به عنوان نماينده مجلس خبرگان برگزيده شده است.


نامزدی آقای مهدوی کنی از سوی جناح اصولگرا برای حضور در مجلس خبرگان به عنوان گامی برای به چالش کشاندن رياست اکبر هاشمی رفسنجانی در اين مجلس ارزيابی شده و احتمال می رود که وی به عنوان گزينه ای جدی برای رياست اين مجلس مطرح شود.


واکنش های جهانی


انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی ناظران بين المللی به عنوان انتخاباتی «غير آزاد» و «غير منصفانه» ارزيابی شده که اين امر واکنش جمهوری اسلامی را برانگيخته است.


روز دوشنبه، تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا به خبرنگاران گفت: «اين ( انتخابات) بسيار سختگيرانه برگزار شد و در آن به مردم ايران اجازه داده نشد تا آزادانه و منصفانه فرصت ابراز نظر داشته باشند و به طور مشخص اين امکان به کسانی داده نشد که قصد شرکت در رقابت را داشته باشند.»


اتحاديه اروپا نيز انتخابات روز جمعه در ايران را به دور از استانداردهای بين المللی دانست و در بيانيه تاکيد کرد: «استانداردهای معمول بين المللی از اين جهت نقض شده است که ايرانيان نمی توانند کانديداهايی از جناح های مختلف سياسی را انتخاب کنند.»


در داخل ايران نيز گروه های سياسی مستقل و اصلاح طلب با اعلام اينکه نتايج انتخابات از پيش تعيين شده بود نحوه برگزاری اين انتخابات و آزاد بودن آن را زير سوال بردند.


اصلاح طلبان گفته بودند که دو سوم از کرسی های مجلس غير رقابتی بوده و از قبل در اختيار اصولگرايان قرار گرفته بود و آنها تنها در يک سوم از کرسی امکان معرفی نامزد داشته اند.


شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل نيز با انتقاد از انتخابات مجلس هشتم گفت: «جمهوری اسلامی با اعمال يک سيستم کنترل شده، از انتخابات برای مخفی کردن فقدان دمکراسی در ايران استفاده می کند.»


وی گفت که در انتخابات روز جمعه رای نداده است و افزود: «چرا بايد رای داد در حالی که انتخابات آزاد نبود و من هيچيک از نامزدها را نمی شناسم؟»


XS
SM
MD
LG