لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

وزير کشور: ۷۱ درصد نمایندگان برگزیده اصولگرا هستند


وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، ميزان مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه ۲۴ اسفند ماه را ۶۰ درصد اعلام کرده است. (عکس از فارس)
وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، ميزان مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه ۲۴ اسفند ماه را ۶۰ درصد اعلام کرده است. (عکس از فارس)

وزير کشور ايران اعلام کرد که نتيجه شمارش آرا تا عصر شنبه نشان می دهد که ۷۱ درصد نمایندگان مجلس هشتم، از نامزدهای جناح اصولگرايان هستند.


به گزاش خبرگزرای جمهوری اسلامی ايران، ایرنا، مصطفی پورمحمدی، وزير کشور رسما اعلام کرده است که از ميان آرای شمارش شده تا عصر شنبه ۲۵ اسفند ماه، ۷۱ درصد به نام کانديداهای اصولگرايان و تنها ۲۹ درصد آرای شمارش شده به نام نامزدهای غير اصولگرا بوده است.


سخنان آقای پور محمدی موجب اعتراض ستاد ائتلاف اصلاح طلبان شده است. به گزارش سايت بهارستان هشتم، وب سايت رسمی ائتلاف اصلاح طلبان، عبدالله ناصری سخنگوی اين ستاد سخنان آقای پور محمدی در باره نتايج شمارش آرا را «جانبدارانه و بی سابقه» خوانده و گفته است : «تا امروز چنين موضعگيری جانبدارانه ای از سوی وزرای کشور سابقه نداشته است.»


آقای ناصری اين سخنان وزير کشور را دليلی برای اثبات نگرانی هايی دانسته است که از سوی اصلاح طلبان مطرح شده بود و همواره به جانبداری و دخالت دستاندرکاران انتخابات به نفع يک جريان خاص اعتراض می شد.


مصطفی پورمحمدی که در پی پیروزی محمود احمدی نژاد به سمت وزارت کشور رسید، خود از چهره های شاخص محافظه کاران جمهوری اسلامی است که ترجیح می دهند خود را «اصولگرا» بنامند.


سخنگوی ستاد اصلاح طلبان افزوده است: «البته اين احتمال وجود دارد که وزير کشور از سوی مقام های مافوقش برای اعلام موضع جانبدارانه به نفع اصولگرايان تحت فشار باشد، اما انتظار نمي رفت وزير کشور با تنزل شأن و جايگاه خود در نقش سخنگوی اصولگرايان ظاهر شود.»


سيد مصطفی تاجزاده، رئيس ستاد انتخابات کشور در دولت محمد خاتمی نیز در اين باره گفته است: «۵۵ درصد کرسي های مجلس از پيش تعيين شده بود و این تعداد را بايد از اين ميزان کل کرسی ها کم کرد . بنابراين اصولگرايان در ۱۵ درصد حوزه ها به پيروزی دست يافته اند، آن هم در حوزه هايی که مشهورترين رقبای آنها رد صلاحيت شده اند.»


به نظر شما آیا انتخابات روز جمعه، سالم، منصفانه و عادلانه برگزار شد؟


پيش از اين، وزارت کشور و شورای نگهبان صلاحيت بيش از دو هزار نفر از کانديداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را رد صلاحيت کردند. اصلاح طلبان اعلام کرده اند که تعداد زيادی از کانديداهای آنان جزو رد صلاحيت شدگان بوده اند.


وزير کشور هنوز به اظهارات سخنگوی ائتلاف اصلاح طلبان واکنشی نشان نداده است.


ادامه شمارش آرا


با اين حال هنوز شمارش آرای تمام حوزه ها رای گيری به پايان نرسيده است. به گفته آقای پور محمدی، نتايج شمارش آرای تمامی حوزه های رای گيری ايران به جز تهران، تا پايان روز شنبه ۲۵ اسفند ماه اعلام می شود.


همزمان وزارت کشور اعلام کرده است که نتايج شمارش آرای حوزه های رای گيری تهران، ری و شميرانات دو روز مانده به آغاز سال نو اعلام می شود.


با اين حال خبرگزاری فارس و سايت رسمی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، گمانه زنی هايی از نتايج شمارش آرای حوزه های استان تهران منتشر کده اند.


رئيس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان تهران بزرگ، حسين مرعشی اعلام کرده است که بر اساس آخرين خبرهايی که به اين ستاد رسيده است، ۱۷ نفر از کانديداهای اصلاح طلب از رقيب پيشی گرفته و بخت پيروزی در انتخابات را دارند. او همچنين گفته است: «نسبت به نتيجه انتخابات خوشبين هستيم.


اما خبر گزاری فارس اعلام کرده است که با توجه به شمارش صندوق های جديد در حوزه های تهران ۱۸ نفر از اصولگرايان در صدر آرای تهران قرار دارند.


به گزارش فارس تا عصر شنبه ۲۵ اسفند ماه، غلامعلی حداد عادل رييس مجلس فعلی، محمد رضا باهنر نايب رييس مجلس هفتم و احمد توکلی نماينده تهران و رييس مرکز پژوهش های مجلس در رتيه های اول تا چهارم قرار دارند و دو کانديدای اصلاح طلب، مجيد انصاری و اسحاق جهانگيری در رتبه های ۱۹ و ۲۰ قرار دارند.


خبرگزاری فارس همچنين اسامی ۱۷۵ نفر از نمايندگانی که در حوزه های انتخابيه خود پيروز شده اند را منتشر کرده است که در آن ميان حدود ۷۰ درصد نام ها در ليست اصولگرايان قرار دارد.


آقای پورمحمدی ميزان مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه ۲۴ اسفند ماه را ۶۰ درصد اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG