لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

نتايج اوليه شمارش آرای انتخابات مجلس هشتم


در حالی که شمارش آرا انتخابات مجلس آغاز شده، اصلاح طلبان از اخراج ناظران خود از شعبه های شمارش آرا خبر داده اند.
در حالی که شمارش آرا انتخابات مجلس آغاز شده، اصلاح طلبان از اخراج ناظران خود از شعبه های شمارش آرا خبر داده اند.

در حالی شمارش آرا انتخابات مجلس هشتم آغاز شده است که سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان به تصميم وزارت کشور مبنی بر خودداری از اعلام تدريجی نتايج شمارش آرا در تهران اعتراض کرده است.


وزير کشور جمهوری اسلامی ايران با اشاره به این که نتیجه انتخابات یکباره اعلام خواهد شد، ابراز اميدواری کرد که تا «پايان روز شنبه نتايج انتخابات شهرستانها اعلام شود.»


برای دیدن عکس هایی از انتخابات روز جمعه، اینجا کلیک کنید.


ساعاتی پس از پایان انتخابات، رسانه های خبری نزدیک به اصلاح طلبان از موفقیت نسبی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم خبر دادند.


به گزارش این رسانه ها، نامزدهای اصلاح طلبی همچون؛ اقبال محمدی، از مريوان وسروآباد، شيخ حسين هاشميان، از رفسنجان، محمد تقی بختياری از بافت، و حسين مقيمی، از حوزه انتخابیه خمین، پيروزی دست یافته اند و مهندس آفريده، در مشهد؛ قدرت الله عليخانی، در قزوين، و مهندس نريمان در بابل، تاکنون در شمارش آرای اوليه پيشتاز بوده اند.


به گزارش وب سایت بهارستان ايران، از مجموع ۱۰۲ کرسی قابل رقابت در شهرستان ها ۵۰ در صد کرسی ها در اختيار اصلاح طلبان قرار گرفته است.


این در حالی است که خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، با رد این گزارش ها «از موفقيت احتمالی نامزدهای جبهه اصولگرا به ميزان ‪۶۰‬ درصد» خبر داده است.


بر اساس گزارش ایرنا، شانس «داوطلبان مستقل ‪ ۲۵‬درصد و احتمال موفقيت داوطلبان جبهه دوم خرداد حدود ‪ ۱۵‬درصد» ارزیابی شده است.


در همین زمینه خبرگزاری نیمه رسمی فارس گزارش داده است که اصولگرايان در حوزه های انتخابيه اسفراين، شيروان، نهبندان، قائنات، بيرجند، رزن، تويسرکان، دامغان، مينودشت، بروجن، اردل و فارسان، بم، سيرجان وکهنوج ۱۴ کرسی مجلس هشتم را کسب کرده اند.


آیا در انتخابات جمعه شرکت می کنید؟ نظر خود را با دیگران در میان بگذارید.


نگرانی از دخل و تصرف آرا


در همين حال، اصلاح طلبان نسبت به آنچه که « دخل و تصرف در آرای مردم» خوانده اند، ابراز نگرانی کردند.


منابع خبری نزديک به اصلاح طلبان اعلام کرده اند که «ناظران شورای نگهبان در شعب رای گيری با آغاز شمارش آرا در تهران ناظران معرفی شده از سوی اصلاح طلبان را وادار به خروج از شعبه ها کردند».


به گزارش وب سايت بهارستان ايران، « با آغاز شمارش آرا در شعب ۶۲۵ ، ۳۷۵ ، ۷۹۵ ، ۱۰۴ ، ۸۶۰ ، ۱۴۶ ، ۱۰۴۴، تهران ناظران ستاد ائتلاف اصلاح طلبان در اين شعبه مجبور به ترک محل رای گيری شدند.خبرهای ديگر حاکی است در ساير شعبه هايی نيز که شمارش آرا آغاز شده به ناظران ستاد ائتلاف اصلاح طلبان اجازه ماندن در محل و نظارت بر نحوه شمارش آراء داده نشده است».


در همين حال، عبدالله ناصری، سخنگوی ستاد اصلاح طلبان گفت:«در حاليکه گزارش های دريافتی از سراسر کشور حکايت از توفيق نامزدهای اصلاح طلب باقی مانده در عرصه انتخابات دارد برخی از رسانه های اصولگرا حامی دولت که انتظار چنين شکستی را از اصلاح طلبان در انتخابات مهندسی شده نداشتند با فضا سازی قصد فراهم کردن زمينه ی دخل و تصرف در آرای مردم را دارند».


وی با اشاره به «نگرانی های قبلی اصلاح طلبان درباره برگزاری انتخابات سازماندهی شده» افزود: «اقبال گسترده مردم به اصلاح طلبان ، اصولگرايان حامی دولت را که همه تمهيدات لازم را برای پيروزی زود هنگام در انتخابات را تدارک ديده بودند دچار سردرگمی کرده و برخی قراين حاکی است تحرکاتی برای دستکاری در نتيجه انتخابات از سوی برخی محافل در دستور کار قرار گرفته است».


نتايج انتخابات تهران


مصطفی پور محمدی روز جمعه همچنين گفته بود که ستاد انتخابات تصميم دارد نتايج انتخابات تهران را پس پايان شمارش آرا اعلام کند.


عبدالله ناصری، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان، اين تصميم وزارت کشور را خلاف رويه گذشته دانست و گفت : «خودداری وزارت کشور از اعلام تدريجی نتايج شمارش آرا در تهران شائبه انگيز است».


وی افزود : «با توجه به گزارشات متعددی که در تخلف انتخاباتی به نفع حاميان دولت دريافت می شود ، اين تصميم وزارت کشور به نگرانی های موجود برای صيانت از آرا دامن می زند».


مصطفی پور محمدی، وزیر کشور، می گوید نتایج انتخابات مجلس هشتم به صورت یکباره اعلام خواهد شد.

وزير کشور در توضيح نظر خود درباره اعلام يکباره نتايج انتخابات گفته بود:« نتايج انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برای حوزه‌های اخذ رای يکباره اعلام می‌شود. می‌خواهيم هرچه زودتر آمار را اعلام کنيم. يکباره اعلام شدن آرا سبب خواهد شد که عوامل اجرايی تلاش کنند نتايج را زودتر اعلام کنند و مردم را معطل نکنند. می‌خواهيم در اين دوره نتايج هيچ حوزه‌ی انتخابيه‌ای را به تدريج اعلام نکنيم و عوامل اجرايی تلاش کنند نتايج را زودتر اعلام کنند»


وی افزوده بود:« نتايج تمام شهرستان‌های کشور به زودی اعلام می‌شود، غير از تهران که با دو سه روز فاصله نتايج را اعلام خواهيم کرد و سعی می‌کنيم نتايج انتخابات در تهران را به صورت يکباره و مجتمع بدهيم».


همزمان با برگزاری انتخابات مجلس هشتم، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا نسبت به رقابتی بودن انتخابات روز جمعه در ايران ابراز ترديد کرد.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، گفت:«از آنجا که نتايج انتخابات اساسا از پيش آماده شده، ...مردم ايران قادر نبودند که به طيف وسيعی از افراد رای بدهند».


ميزان مشارکت


در همين حال، مصطفی پور محمدی، وزير کشور، از استقبال «فراتر از تصور» مردم در انتخابات سخن گفته است. آقای پور محمدی گفت:« ميزان مشارکت مردم در اين دوره از انتخابات از مجلس هفتم بالاتر رفت ».


اما با اين حال وی از ارائه آمار مشخص در خصوص ميزان مشارکت در انتخابات روز جمعه خودداری کرد.


در همين زمينه، غلامحسين الهام ، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ايران، گفته است که حداقل ۶۰ درصد واجدان شرايط در انتخابات مجلس شرکت می کنند.


آقای الهام همچنين افزود:«اميدواريم نتايج مشارکت خوب مردم در عرصه انتخابات به سمتی برود که باعث تقويت و محکم‌تر شدن اساس نظام اسلامی و آرمان‌های بلند انقلاب شود، هم‌چنين اين که قوای مختلف با همکاری خوب بتوانند به نيازهای عمومی مردم پاسخ مناسب بدهند ».


مقام های دولتی ايران در روز های پيش از انتخابات، مردم را بارها به مشارکت در انتخابات دعوت کرده بودند تا به نوعی از تکرار ميزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس هفتم جلوگيری کنند.


در انتخابات هفتمين دوره مجلس شورای اسلامی، که در اسفند سال ۱۳۸۲ برگزار شد، تقریبا ۵۱ در صد واجدان شرايط در انتخابات شرکت کرده بودند.


اين درحالی است که خبرگزاری آسوشيتد پرس در گزارشی از تهران تصريح کرده است که ميزان مشارکت مردم تبريز، شيراز و سبزوار در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی مانند انتخابات هفتمين دوره مجلس خواهد بود.


در همين حال، تلويزيون دولتی ايران عصر روز جمعه ازاستقبال مردم از انتخابات مجلس هشتم خبر داده و تصريح کرده بود که ميزان مشارکت مردم بيشتر مجلس هفتم است


يک مقام آگاه به خبرگزاری نيمه رسمی فارس، در همين زمينه، گفت:« ۱۶ ميليون برگه رای تا ساعت چهار بعداز طهر روز جمعه صندوق های رای ريخته شده است».


اين خبرگزاری همچنين افزوده است:« اين ميزان رای نسبت به زمان مشابه انتخابات دوره هفتم مجلس از رشد ۲۵ درصدی برخوردار است. اين درحالی است که سن رای دهندگان در اين دوره از ۱۵ به ۱۸ سال افزايش يافته است».


به گزارش خبرگزاری فارس، ميزان مشارکت مردم در هفتمين دوره انتخابات مجلس ۲۳ ميليون و۷۳۴ هزار و ۶۷۷ نفر بود.


در همين زمينه، عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان و هيئت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس هشتم، درباره انتخابات تهران گفت:«تا ساعت ۱۳ امروز حدود نيم ميليون تعرفه در تهران پر شده که اين رقم نسبت به دوره های گذشته با افزايش مواجه شده و فکر می کنم نسبت به انتخابات شوراها افزايش ۲۰ درصد داشته است».
برای شرکت در انخابات مجلس هشتم بيش از ۴۳ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرايط رای دادن هستند.


XS
SM
MD
LG