لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

نیروی انتظامی: ۲۰۴ نفر در ناآرامی های روز ۱۶ آذر بازداشت شدند


عزيزالله رجب ‌زاده، فرمانده نيروى انتظامى تهران بزرگ، روز سه شنبه اعلام كرد كه در جريان اعتراض هاى دانشجويان و معترضان به نتيجه انتخابات در روز ۱۶ آذر، ۲۰۴ نفر بازداشت شده اند.

بر اساس گزارش خبرگزارى هاى ايران، وى گفته است كه «پليس در روز ۱۶ آذر هيچگونه تيراندازى نداشت و تنها در دو مورد از گاز اشك ‌آور استفاده كرد.»

به گفته اين فرمانده نيروى انتظامى، «مأموران پليس در روز ۱۶ آذر، ۱۶۵ مرد و ۳۹ زن را دستگير كردند كه افراد دستگير شده به مراجع قضايى معرفى شده و وضعيت آنها در دست بررسى قرار دارد.»

آقای رجب زاده، حضور معترضان در اطراف دانشگاه تهران، خيابان انقلاب و چهارراه وليعصر در روز ۱۶ آذر را «پراكنده» توصيف كرد و گفت: با توجه به گسترش واحدهاى پليس، به اين افراد كه حدود دو هزار نفر بودند، هيچگونه اجازه تجمع داده نشد.»

اظهارات اين فرمانده پليس ايران در حالى بيان مى شود كه بر اساس گزارش هاى منابع دانشجويى و فيلم هاى منتشره از اعتراض هاى روز دانشجو، هزاران معترض و دانشجو در دانشگاه هاى تهران و همچنين شهرهاى تبريز، اصفهان، شيراز و مشهد دست به تظاهرات زده و با نيروهاى بسيجى و انتظامى درگير شدند.

پليس براى متفرق كردن دانشجويان و ساير معترضان اقدام به تيراندازى هوايى كرده و به سوى تظاهركنندگان گاز اشك آور پرتاب كرد.

فرمانده نيروى انتظامى تهران بزرگ در رابطه با خسارت‌ هاى بر جاى مانده در روز «دانشجو»، گفته است كه «در اين روز ۱۷ نفر از نيروهاى پليس مصدوم شدند و ۱۹ مورد خسارت به اموال دولتى مانند تابلوهاى راهنمايى و رانندگى و سطل‌هاى زباله و خودپردازهاى بانك وارد شد.»

به گفته وى، «همچنين شيشه يك دستگاه اتوبوس نيز شكست و يك موتورسيكلت‌ نيروى انتظامى هم به آتش كشيده شد.»

به رغم تهديدهاى نيروى انتظامى در هفته هاى اخير مبنى بر مقابله با هر گونه «تجمع غير قانونى» و هشدار به معترضان براى تظاهرات، روز ۱۶ آذر به صحنه اى ديگر براى بيان مخالفت هاى شش ماه گذشته با دولت محمود احمدى نژاد تبديل شد.

رهبران مخالفان در بيانيه هاى مختلفى گفته اند كه در انتخابات روز ۲۲ خرداد «تقلب هاى گسترده ای» صورت گرفته و دولت بر آمده از اين انتخابات را به رسميت نمى شناسند.

به گفته مخالفان، تظاهرات شش ماه گذشته حدود ۷۲ كشته بر جاى گذاشته است و مقام هاى قوه قضاييه نيز تاييد كرده اند كه در هفته هاى اول اعتراض ها، بيش از چهار هزار نفر بازداشت شدند.
XS
SM
MD
LG