لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

رييس جديد قوه قضاييه: «خاطیان» به دستگاه عدالت سپرده می‌شوند


مراسم معارفه صادق لاريجانى، رييس جديد قوه قضاييه ايران، روز دوشنبه برگزار شد و وى گفت: «هيچكس نبايد جرات كند و به خود حق دهد كه بر خلاف قانون حكم كند.»

بر اساس گزارش خبرگزارى هاى ايران در اين مراسم، مقام هاى بلندپايه جمهورى اسلامى ايران از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، محمود احمدى نژاد، رييس جمهور، و على لاريجانى، رييس مجلس شوراى اسلامى نيز حضور داشتند.

صادق لاريجانى در سخنانى اظهار داشت: «هيچ كس نبايد جرات كند و به خود حق دهد كه بر خلاف قانون حكم كند و حقوق شهروندان را ضايع نمايد و آرامش و امنيت آنان را سلب كند.»

وى افزود: «چنين كسانى بايد بدانند كه دير يا زود به محكمه عدل فراخوانده مى ‌شوند و حق مظلومان از آنان ستانده مى ‌شود.»

رييس جديد قوه قضاييه هشدار داد كه «در اين راستا نسبت به احدى گذشت نخواهم كرد و خاطيان را به دستگاه عدالت خواهم سپرد.»

آقای لاریجانی در مورد گفته های خود توضیح بیشتری نداد.

انتصاب صادق لاريجانى از سوى آيت الله خامنه اى كه روز يكشنبه صورت گرفت با وقايع و دستگيرى هاى گسترده پس از انتخابات رياست جمهورى ايران مصادف شده است و از اين رو ناظران سياسى انتظار دارند تا واكنش رييس جديد قوه قضاييه به محاكمه ها و بازداشت فعالان سياسى و مدنى را مشاهده كنند.

تعيين سرنوشت بيش از چهار هزار بازداشت شده حوادث اخير ايران، ادامه محاكمه متهمان آنچه كه «كودتاى مخملى» ناميده شده و پخش اعترافات آنها از صدا و سيماى جمهورى اسلامى و رسيدگى به اتهام تجاوز به برخى از دختران و پسران زندانى سياسى از جمله پرونده هايى كه اكنون روى ميز رييس قوه قضاييه قرار گرفته است.

صادق لاريجانى در سخنان خود با اشاره به «خلاء هاى فراوان در دستگاه قضايى ايران» اظهار داشت: «حكم عادلانه و اجراى عدالت توقع اصلى از اين نهاد است اما شهامت حكم عادلانه و اجراى عدالت در همه حال، فقط در عالم سخن آسان است.»

در مراسم معرفى رييس جديد قوه قضاييه، محمود احمدى نژاد در سخنانى خواستار محاكمه به گفته او «صاحبان قدرت و ثروت» شد.

وى اظهار داشت: « بايد وضع به گونه اى باشد كه صاحبان قدرت، مكنت و نفوذ از رسيدگى قضايى و اجراى عدالت مصون نمانند در غير اين صورت امنيت جامعه تضمين نخواهد بود.»

آقاى احمدى نژاد بارها برخى از شخصيت هاى مهم جمهورى اسلامى از جمله اكبر هاشمى رفسنجانى و خانواده اش را به فساد مالى گسترده متهم كرده و خواستار محاكمه آنها شده است.

در اين مراسم، آقاى رفسنجانى نيز در سخنانى گفت: «هدف نهايى حكومت اسلامى اين است كه جامعه احساس امنيت قضايى كند و هيچ‌كس از رسيدگى و احقاق حق مايوس نباشد.»

گزارش خبرگزارى مهر حاكى است كه با اتمام سخنرانى احمدى نژاد و قبل از سخنرانى هاشمى رفسنجانى تمام مسئولان دولتى جلسه را ترك كردند. آيت الله جنتى نيز در حين سخنان آيت الله هاشمى رفسنجانى جلسه را ترک كرد.

معرفى صادق لاريجانى به عنوان رييس جديد قوه قضاييه در پايان دوره ده ساله مديريت آيت الله محمود هاشمى شاهرودى بر دستگاه قضايى ايران صورت گرفت. آقاى شاهرودى در زمان تحويل گرفتن قوه قضاييه ايران در مردادماه سال ۱۳۷۸ اين دستگاه را «ويرانه» توصيف كرده بود.

جمعى از روزنامه نگاران در نامه اى كه اخيرا خطاب به وى منتشر كردند با اشاره به سرکوب ها و بازداشت های پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری ایران گفته اند: «گويا ويرانه اى كه تحويل گرفته ايد روى آبادانى نديده است.»

هنوز سِمت جدید يا برنامه آينده آقاى شاهرودى مشخص نشده است.
XS
SM
MD
LG