لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

احمدى نژاد: مذاكراتى براى مبادله سه آمريكايى با ايرانى هاى زندانى در جريان است


محمود احمدى نژاد، رييس جمهور اسلامى ايران سه شنبه شب از مذاكره براى آزادى سه كوهنورد آمريكايى خبر داد و گفت كه احتمالا آنها با زندانيان ايرانى در زندان هاى آمريكا مبادله خواهند شد.

آقاى احمدى نژاد كه در شبكه يك تلويزيون دولتى ايران صحبت مى كرد، گفت: «گفت و گوهايى مى شود كه اگر شد مبادله هايى بكنيم بالاخره ما دوست نداريم كسى در زندان باشد.»

وى به جزئيات مذاكرات با مقام هاى آمريكايى اشاره اى نكرد.

اين مقام ايرانى با اشاره به سه كوهنورد آمريكايى گفت: «اينها تجاوز كرده اند و غير قانونى به مرز ما آمده اند و سپس در گزارش ها مشخص شد كه با اطلاع به مرزهاى ما وارد شده اند و مى فهميدند چه كار مى كنند.»

سه كوهنورد آمريكايى اواخر ماه ژوئيه، شش ماه پيش، در حالى كه در شمال عراق و در مرز ايران در حال تردد بودند از سوى مرزبانان ايرانى بازداشت شدند.

ايران به رغم درخواست هاى مكرر آمريكا براى آزادى آنها از اين كار خوددارى كرده است.

مقام هاى جمهورى اسلامى ايران مى گويند كه اين سه كوهنورد قرار است در دادگاه محاكمه شوند ولى زمانى براى محاكمه آنها اعلام نكرده اند.

شين بوئر ۲۷ ساله، سارا شورد ۳۱ ساله و جاش فاتال ۲۴ ساله از سوى جمهورى اسلامى ايران به جاسوسى متهم شده اند. بر اساس قانون مجازات اسلامى، در صورت محكوميت اين افراد حكم آنها مى تواند اعدام باشد.

اين در حالى است كه واشينگتن گفته است: اتهام هاى مطرح شده عليه شهروندان آمريكايى كاملا بى اساس است و آنها بايد آزاد شوند.

خانواده اين سه آمريكايى نيز در نامه اى به محمود احمدى نژاد گفته اند كه آنها تنها در حال كوهنوردى بوده و به طور اتفاقى در مرز ايران به سر مى بردند و خواستار آزادى آنها شده اند.

«بازداشت بدون دليل ايرانى ها»

محمود احمدى نژاد از بازداشت تعدادى از ايرانى ها توسط آمريكا كه متهم به صدور كالاهاى ممنوعه به ايران هستند شديدا انتقاد كرد و گفت:«آمريكايى ها بدون دليل ايرانى ها را گرفتند و به آنها گفتند تو مى خواستى يك كالايى را به ايران صادر كنى اما مدرك و دليلى براى كارشان ندارند؛ مگر صادر كردن كالا جرم است.»

وى افزود:«من مى گويم اين كار به شما (آمريكايى ها) چه ربطى دارد...؛ حالا يك پيغام هايى دادند و ما پاسخ داديم كه بالاخره يك كار انسانى كنيم ببينيم و اميدوارم همه زندانى ها آزاد شوند.»

در ماه هاى اخير و به دنبال تشديد تحريم هاى يكجانبه آمريكا عليه ايران برخى از صاحبان شركت ها و بنيادهاى نزديك به جمهورى اسلامى ايران به انتقال پول و كالاهاى داراى كاربرد در صنايع نظامى و هسته اى ايران متهم شده اند.

دادگاه هاى آمريكا با محاكمه افراد بازداشت شده براى آنها حبس هاى درازمدت صادر كرده اند.

مقام هاى ايران همچنين مى گويند كه آمريكا در ربودن دانشمندان هسته اى و افراد درگير در برنامه اتمى جمهورى اسلامى دست داشته اند.

محمود احمدى نژاد در گفت و گوى تلويزيونى سه شنبه شب خود به اين موضوع اشاره كرد و گفت: «تعداد زيادى از ايرانيان هم در زندان هاى آمريكا هستند آنها برخى از شهروندان ما را از كشورهاى ديگر دزديدند و بردند و با فشار آوردن به دولت هاى ديگر تعداد زيادى از شهروندان ما را دستگير كردند و در آمريكا محكوم كردند.»

آذرماه گذشته، رامين مهمانپرست، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران از ليست يازده نفره ‌از ايرانيان زندانى در آمريكا خبر داده بود كه به گفته وى، چهار نفر از اين افراد تبرئه و‌ آزاد شده ‌اند، اما «بعضى ديگر در اروپا يا كشورهاى ديگر توسط آمريكايى ‌ها دستگير شده ‌اند.»

مقام هاى آمريكايى به اتهام هاى ايران پاسخى نداده اند.
XS
SM
MD
LG