لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۴

درخواست ترکیه از آمریکا برای سرکوب «کردهای شورشی»


آقای اردوغان می گوید که ترکیه هر بهایی را برای شرکوب کردهای شورشی می پردازد.
آقای اردوغان می گوید که ترکیه هر بهایی را برای شرکوب کردهای شورشی می پردازد.


نخست وزیر ترکیه یکشنبه شب از ایالات متحده خواست هرچه سریعتر برای مقابله با شو.رشیان پ ک ک دست به اقدام بزند.


روز یکشنبه در حمله شبه نظامیان كرد وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه ( پ ک ک ) به ارتش تركيه، ۱۷ سرباز ترك در روستايى در ايالت «هكارى» کشته شدند.


این تلفات که ظرف دو هفته گذشته برای دومین بار رخ می دهد نگرانى ها از ورود ارتش تركيه به خاك عراق را بيش از هر زمان ديگرى افزايش داده است.


یکشنبه شب، شورای عالی مبارزه با ترور در دولت ترکیه براى بررسى اوضاع جدید در مناطق کردنشین ترکیه جلسه اضطرارى تشكيل داد و در پایان این نشست، رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه اعلام کرد که كشورش براى نابود كردن شورشيان كرد حاضر است «هر آنچه بهاى این اقدام باشد» را بپردازد.



رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه اعلام کرد که كشورش براى نابود كردن شورشيان كرد حاضر است «هر آنچه که بهاى این اقدام باشد» را بپردازد.

اشاره نخست وزير تركيه به مخالفت واشینگتن و بغداد برای انجام عملیات نظامی در منطقه خودمختار کردستان عراق است. كاخ سفيد گفته است كه ورود احتمالى ارتش تركيه به خاك عراق «نادرست» خواهد بود.


نخست وزير تركيه از كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا خواسته است تا ايالات متحده «هر چه سريعتر دست به اقدامى بزند».


گزارش های رسیده حاکیست که همه اخبار حاکی از آماده بودن ترکیه براى حمله به شمال عراق. پارلمان تركيه اجازه را صادر كرده، دولت شديدا تهديد كرده و ارتش تركيه در آماده باش كامل است.


در نخستين واكنش به حمله روز یکشنبه شورشيان كرد، ارتش تركيه تاکنون بيش از ۳۰ شورشى كرد را كشته و يك روستا را در شمال عراق به توپ بسته است.


واکنش ها به حملات شورشیان


حمله شورشيان كرد به نظاميان تركيه در هكارى، بلافاصله با واكنش كاخ سفيد رو به رو شد. جرج بوش، رييس جمهور ايالات متحده اين حمله را به شدت محكوم و با خانواده قربانيان ابراز همدردى كرده است.
با اين همه هنوز ايالات متحده خواستار خويشتندارى تركيه و وارد نشدن به خاك عراق است.


رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا نیز در راه آنکارا است و قرار است با همتاى ترك خود گفت و گو كند تا مانع از انجام عمليات نظامى ارتش تركيه در شمال عراق شود.



رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا در راه آنکارااست و قرار است با همتاى ترك خود گفت و گو كند تا مانع از انجام عمليات نظامى ارتش تركيه در شمال عراق شود.

روز یکشنبه، جلال طالبانى، رييس جمهوری عراق كه خود نيز كرد است، به همراه مسعود بارزانى رييس دولت خودگردان كردستان عراق در كنفرانسى مطبوعاتى شركت كرد و از شورشيان خواست تا فورا اسلحه را زمين بگذارند.


آقاى طالبانى از شورشيان خواسته است يا از خشونت دورى كنند يا خاك عراق را ترك كنند.
اما در كنار همه اين ها مسعود بارزانى مى گويد در صورت حمله احتمالى ارتش تركيه، كردها از خود دفاع خواهند كرد.


محمود المشهدانى، رييس مجلس عراق هم مى گويد، تصميم روز هفدهم اكتبر مجلس تركيه در اجازه دادن به ارتش آن كشور براى ورود به خاك عراق خلاف قواعد حسن همجوارى دو كشور همسايه است.


اما در حالى كه تنش ها بيش از پيش بالا گرفته است نگرانى ها از پيدا نشدن راه حلى صلح آميز براى اين مسئله هم بيشتر مى شود.
يكى از كسانى كه معتقد است هنوز مى توان راه حلى صلح آميز براى حل مسئله تركيه و شورشيان كرد پيدا كرد، عبدالكريم العنزى يكى از نمايندگان شيعه مجلس عراق است.


آقاى العنزى كه خود زمانى وزير امنيت ملى عراق بود، مى گويد: «اولا بايد به اعضاى حزب كارگران كردستان در عراق پناهندگى سياسى داده شود. ثانیا بايد از مرزها دورشان كرد. ضمن اینکه با تركيه يك مذاكره همه جانبه را بر سر مسائل اقتصاى سياسى و امنيتى آغاز كرد و در نهايت با اين كشور در همه زمينه ها همكارى كرد.»


XS
SM
MD
LG