لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۴

شبی فراموش نشدنی برای ایران؛ «جدایی نادر از سیمین» در یک قدمی اسکار


اصغر فرهادی همراه با ساره بیات (راست) و لیلا حاتمی، بازیگران فیلم «جدایی نادر از سیمین»
اصغر فرهادی همراه با ساره بیات (راست) و لیلا حاتمی، بازیگران فیلم «جدایی نادر از سیمین»
جمله های مدونا شبی فراموش نشدنی برای ايرانيان سراسر دنيا رقم زد. گلدن گلوب برای اولين بار با حضور رقبای قدرتمندی از اسپانيا، چين، آمريکا و بلژيک، به فيلمی از ايران می رسد و اصغر فرهادی در ادامه موفقيت های جهانی اش، سينمای ايران را صاحب جايزه ای کرد که تا کنون نصيبی از آن نبرده بود.

اصغر فرهادی که به همراه پيمان معادی، بازيگر فیلم جدایی نادر از سیمین، برای دريافت جايزه به روی صحنه آمده بود، ترجيح داد يادی از مردم صلح دوست ايران در منظر ميليون ها بيننده اين مراسم کند.

اصغر فرهادی بعد از مراسم هم در گفت و گوهای رسانه ای باز هم بر جدايی سياست مداران از مردم و نفی جنگ در روزهايی که بيش از همه نام ايران با جنگ گره خورده است، تاکيد کرد.

لینک مستقیم


اصغر فرهادی: به نظرم مردم ايران با جهان مشکل ندارند. مردم ايران همان طور که گفتم مردم صلح دوستی هستند. من اميدوارم نه تنها در ايران، بلکه در هيچ جای ديگر دنيا انسان جنگ را نبيند و جنگ بشود چيزی که فقط متعلق به گذشته است.

نويد غضنفری، منتقد فيلم درباره تاثير دريافت اين جايزه و صحبت های اصغر فرهادی هنگام دريافت آن بر شرايط فعلی اجتماع و سياست و فرهنگ ايران به راديو فردا می گويد:

نوید غضنفری: برای اولين بار است که يک فيلمی از قشر متوسط تحصيل کرده ايران به جهان راه پيدا کرده و به اين جايزه جهانی دست پيدا کرده است و به نظرم اين اتفاق می تواند سينمای ايران را به قبل از گرفتن اين جايزه و بعد از گرفتن اين جايزه تقسيم کند.
برای اولين بار است که ما از بابت يک اتفاق فرهنگی جشن ملی می گيريم. مدتهاست که موفقيت های ورزشی و فرهنگی در ايران کم بوده است و اين برای اولين بار است که ما جشن ملی مان و همبستگی بين مان را که از بابت فرهنگ کسب شده است تجربه می کنيم. اين اتفاق بسيار خوبی است.

جدايی نادر از سيمين فيلمی است که به دليل صحبت های اصغر فرهادی در جشن خانه سينمای ايران، تصویربرداری آن در ايران به دستور جواد شمقدری، معاون سينمايی وزارت ارشاد، يک بار در ميانه های کار متوقف شد.

اين فيلم حالا در حالی جايزه های بين المللی مهمی را برای ايران به ارمغان می آورد که سينماگران ايرانی يکی از سخت ترين دوره های خود را برای تقابل با مديران دولتی پشت سر می گذارند.

رضا صديق، روزنامه نگار حوزه فرهنگ و هنر از اين نظر جايزه جدايی نادر از سيمين را برای سينمای ايران بسيار با اهميت می داند.

رضا صديق: اين جايزه مهم برای اصغر فرهادی و برای سينمای مستقل ايران زمانی کسب شده است که سينمای داخلی ايران در بدترين شرايط خود به سر می برد. از يک سو مديران ناکارآمد و افرادی که تمام تلاش شان را به کار می برند تا سينمای ايران به تفکرات خاص خودشان و در آن چهارچوب مسدود کنند و از سوی ديگر هم انحلال خانه سينما و تحت فشار قرار گرفتن سينماگرها شرايط دشواری را برای سينمای امروز ايران رقم زده است.
از سوی ديگر رسانه های داخلی و دولتی در مورد موضع گيری خودشان درباره اين جايزه، مبهوت مانده اند. به دليل اينکه اصغر فرهادی نشان داده است که نسبت به مديريت فرهنگی داخلی جزو سينماگران معترض است و به هيچ عنوان دولت و حاکميت ايران نمی تواند اين جايزه را به نفع خودش مصادره کند. از سوی ديگر سينمای مستقل ايران توانست با کسب اين جايزه برگ برنده ای در مقابل مديريت فرهنگی کشور و رفتارهای آنها رو کند.

جايزه گلدن گلوب در حالی به ايران می رسد که تا اعلام نامزدهای جايزه اسکار کمتر از یک هفته وقت باقی مانده است و حالا همه نگاه ها معطوف به آن جايزه است. جدايی نادر از سيمين اين بار هم برای اولين بار اسکار را نصيب ايران می کند؟

جمشيد اکرمی، منتقد و مدرس سينما احتمال اين اتفاق را بالا می داند:

جمشید اکرمی: اسکار جايزه بسيار معتبرتری است و غالبا گفته می شود که جوايز گلدن گلوب يه جور دماسنج برای اسکار است. برای اينکه در گذشته ديده شده است که غالبا برنده های جوايز گلدن گلوب در همان رشته های خودشان اسکار هم می گيرند.
امسال به راحتی نمی شود راجع به فيلم های خارجی به راحتی اين تعميم را داد چرا که سه تا از فيلم هايی که امشب نامزد بهترين فيلم غير انگليسی زبان بودند از جمله فيلم خانم آنجلينا جولی يا فيلم آقای آلمودوار از اسپانيا که اصلا معرفی نشده و يا فيلم ژان ييمو به نام «گل های جنگ» که شايد بدترين فيلم ايشان باشد، اصلا جزو ۶۳ فيلمی که برای اسکار معرفی شده نيستند. بنابر اين فيلم آقای فرهادی با يکسری فيلم جديدی رقابت خواهد کرد.
ولی يک جو بسيار مساعدی الان در مورد فيلم جدايی نادر از سيمين به خصوص در آمريکا به دليل همه جوايزی که کسب کرده است، وجود دارد.
همه منتقدان هم بيشترين شانس دريافت اسکار را متعلق به فيلم آقای فرهادی می دانند.

نامزدهای دريافت جوايز اسکار روز چهارم بهمن ماه – یک هفته ديگر- معرفی خواهند شد. مراسم اهدای جوايز اسکار نيز هفتم اسفندماه در کداک تياتر لوس آنجلس برگزار می شود.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG