لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۴

محمود عباس در سازمان ملل: راهکار دو کشور اسرائیل و فلسطینی در خطر است


محمود عباس تحقق «صلح تاریخی» میان فلسطینی‌ها و اسرائیل را که «صلح قرن» خواهد بود، در «همین سال جاری» امکان‌پذیر دانست.
محمود عباس تحقق «صلح تاریخی» میان فلسطینی‌ها و اسرائیل را که «صلح قرن» خواهد بود، در «همین سال جاری» امکان‌پذیر دانست.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در مجمع عمومی سازمان ملل با انتقاد شدید از «اشغالگری» اسرائیل و «سکوت جهان در برابر این نظام آپارتاید»، گفت: «راهکار دو کشوری در خطر است و اگر از بین برود، دست بسته نمی‌مانیم» و «خواهان حقوق کامل برای همه ساکنان فلسطین تاریخی خواهیم شد».

محمود عباس روز چهارشنبه ۲۹ شهریور و ساعتی پیش از این سخنرانی، در دیدار با رییس‌جمهوری آمریکا تحقق «صلح تاریخی» میان فلسطینی‌ها و اسرائیل را که «صلح قرن» خواهد بود، در «همین سال جاری» امکان‌پذیر دانست.

وی در دومین روز از هفتاد و دومین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، طی یک سخنرانی، جامعه جهانی را به تعیین «جدول زمانی برای خاتمه اشغالگری اسرائیل بر کشور فلسطین» و «تلاش فعالانه» در تحقق این هدف فرا خواند.

رییس تشکیلات فلسطینی گفت، در حالی که اسرائیل از مسوولیت خود با توسل به «وقت‌کشی و بهانه‌تراشی» فرار می‌کند، «مسوولیت حقوقی، اخلاقی، انسانی و سیاسی در پایان دادن به اشغالگری بر عهده سازمان ملل متحد است».

آقای عباس در سخنرانی‌اش بارها ضمن مقایسه «اشغالگری اسرائیل» با نظام آپارتاید آفریقای جنوبی گفت جای تعجب است که چگونه «جهان در قرن بیست و یکم این وضع را می‌پذیرد؟»

محمود عباس که رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش فتح نیز هست، تاکید کرد که فلسطینیان حامی راهکار دو کشوری (استقلال فلسطین در جوار اسرائیل) هستند اما گفت، این راهکار در معرض خطر جدی قرار دارد و «فلسطینیان چاره‌ای جز بررسی گزینه‌های جایگزین برای حفظ موجودیت ملی خود ندارند».

به گفته آقای عباس، «اگر اسرائیل راه حل دو کشوری را نمی‌خواهد، باید مسئولیت همه عواقب آن را بپذیرد».

وی اسرائیل را متهم کرد که تمام راهکارهای صلح را رد کرده است و افزود: «ابتکار صلح عربی را با کشورهای عرب و اسلامی بررسی کردیم؛ امید می‌رفت که اسرائیل در برابر صلح کامل با همه این کشورها به سوی صلح گام بردارد اما چنین نشد».

رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت، «نقشه راه نیز که از سوی کوارتت (آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) ارائه گردید، با دست رد اسرائیل روبرو شد».

محمود عباس افزود، اسرائیل ابتکارهای دیگر مانند طرح ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه یا طرح چین را نیز رد کرد؛ «پرسش ما این است که چرا اسرائیل هیچ طرحی را قبول نمی‌کند؟ درخواست ما برای ترسیم مرزها میان کشور فلسطین با اسرائیل نیز از سوی نخست‌وزیر اسرائیل رد شده است».

به گفته آقای عباس، «صلح به صورت یک‌جانبه محقق نخواهد شد».

رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: «شنیدن اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی از سوی جامعه جهانی که در آن از صلح حمایت می‌شود، چه فایده‌ای دارد؟ باید اقدامات عملی انجام شود؛ سازمان ملل باید اسرائیل را به توقف ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین‌ وادار کند».

«شنیدن اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی از سوی جامعه جهانی که در آن از صلح حمایت می‌شود، چه فایده‌ای دارد؟ باید اقدامات عملی انجام شود؛ سازمان ملل باید اسرائیل را به توقف ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین‌ وادار کند».
محمود عباس در نشست مجمع عمومی سازمان ملل

وی با یادآوری اینکه این روزها ۲۴ سال از امضای پیمان اسلو سپری شد، گفت: آن پیمان به فلسطینیان امید داده بود که به کشور خود برسند اما «از آن امید امروز چه بر جای مانده است؟»

محمود عباس گفت: اسرائیل موفق شده است که با فرافکنی، حواس جامعه جهانی را از معضل اصلی اشغالگری به موضوع‌های دیگر مشغول کند تا دنیا به کارهای این کشور رسیدگی نکند.

به گفته ابو مازن، رویه «یک بام و دو هوا» که جامعه جهانی در قبال اسرائیل نشان می دهد به این کشور امکان داده که خود را «بالاتر از هر قانونی ببیند».

رییس تشکیلات خودگردانی برای چندمین بار در دوره گذشته، بریتانیا را نیز فرا خواند به خاطر «اعلامیه بالفور» (مربوط به صد سال پیش در ۱۹۱۷ که امکان تشکیل کشور یهود را در سرزمین مورد نزاع داد)، «پوزش» بخواهد.

آقای عباس گفت، زمانی که «اعلامیه بالفور» صادر شد «۹۷ درصد از ساکنان این سرزمین که رو به سوی شکوفایی گذاشته بود، فلسطینی بودند» و بریتانیا به خاطر این «ظلم تاریخی» که «هنوز جبران نشده» باید به فلسطینیان «غرامت» بدهد.

وی بیت‌المقدس (اورشلیم) را «شهری اشغال شده» که اسرائیل آن را «پایتخت» خود می‌نامد، توصیف کرد و با اشاره به تنش‌های ماه‌های اخیر بر سر مسجدالاقصی، اسرائیلی‌ها را فرا خواند این نزاع را که «یک نزاع سیاسی است» به «جنگ دینی» نکشانند «زیرا هم برای شما و هم برای ما خطرناک است».

محمود عباس اظهار نومیدی کرد که ممکن است تشکیلات خودگردانی منحل شود زیرا «حکومت بدون قدرت نمی‌تواند ادامه یابد».

وی از سوی دیگر بشارت داد که دولت فلسطینی، غیر از کرانه باختری، در روزهای آینده نیز (در نتیجه توافق اخیر با حماس) دوباره کنترل امور در نوار غزه را (بعد از ده سال) به دست می‌گیرد.

آقای عباس ساعتی پیش از سخنرانی در مجمع عمومی، در هتل «پالاس» نیویورک با دونالد ترامپ دیدار کرد که چهارمین ملاقات آنها در هشت ماه و نیم کار دولت ترامپ بود.

وی به آقای ترامپ گفت «تحقق صلح قرن در چند ماه آینده امکان‌پذیر است».

رییس‌جمهوری آمریکا نیز گفت صلح اسرائیل و فلسطینیان شاید «سخت‌ترین توافق» باشد اما احتمال تحقق آن «کاملا خوب و بیشتر از هر زمان دیگر» است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه نیز در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت، دولت او برای تحقق صلح تلاش می‌کند، اما وی در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل از این نزاع سخنی نگفت.

وبسایت اسرائیلی وای.نت نوشت، بعد از هشت سال ریاست‌جمهوری باراک اوباما، دونالد ترامپ نخستین رییس‌جمهوری آمریکا بود که در سخنرانی سالیانه در سازمان ملل به صلح اسرائیلی- فلسطینی اشاره نکرد.

اما نتانیاهو در سخنرانی روز سه‌شنبه در سازمان ملل بر «تعهد» کشورش به صلح با «همه همسایگان، از جمله فلسطینیان» تاکید کرد و گفت «از تعهد آمریکا به پیشبرد صلح خشنود است».

در این میان، دانی دنون سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد سخنرانی محمود عباس در مجمع عمومی را «اظهاراتی مملو از نفرت پراکنی» توصیف و آن را رد کرد.

جنبش حماس نیز با انتقاد شدید از سخنرانی محمود عباس در سازمان ملل، او را به «گدایی کردن حقوق بر حق ملت فلسطین» متهم کرد و در بیانیه‌ای نوشت، این سخنرانی نشان «شکست سیاست سازش با اشغالگران» بود.

XS
SM
MD
LG