لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

نخست‌وزیر ژاپن از برنامه‌ریزی برای دیدار حسن روحانی از توکیو خبر داد


شینزو آبه (سمت چپ) در ماه ژوئن امسال با هدف میانجی‌گری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرد ولی تلاش او به نتیجه نرسید.
شینزو آبه (سمت چپ) در ماه ژوئن امسال با هدف میانجی‌گری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرد ولی تلاش او به نتیجه نرسید.

نخست‌وزیر ژاپن گفت که کشورش در حال برنامه‌ریزی سفر حسن روحانی به توکیو است چون ژاپن می‌خواهد در حل بن‌بست هسته‌ای بین تهران و واشینگتن و کاهش تنش در خاورمیانه که منبع ۸۰ درصد نفت مورد نیاز ژاپن است نقش فعال‌تری ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شینزو آبه روز دوشنبه ۱۸ آذر گفت ژاپن به دنبال میانجیگری بین ایران و آمریکاست و جامعه بین‌المللی نیز چنین انتظاری دارد.

ژاپن که از متحدان نزدیک آمریکاست با ایران روابط خوبی دارد.

او جزئیات سفر حسن روحانی به ژاپن را اعلام نکرد. اما رسانه‌های ژاپنی می‌گویند این سفر برای ماه دسامبر برنامه‌ریزی شده و آقای روحانی قرار است قبل و یا بعد از شرکت در جلسه سران کشورهای اسلامی در مالزی به توکیو سفر کند.

با خروج آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران تنش بین دو کشور تشدید شده است.

شینزو آبه که با دونالد ترامپ مناسبات گرمی دارد در ماه ژوئن امسال نیز با هدف میانجی‌گری بین ایران و آمریکا به تهران سفر کرد ولی تلاش او به نتیجه نرسید.

تحریم‌های آمریکا که یکی از اهداف اصلی آن متوقف کردن صادرات نفت است اقتصاد ایران را به شدت تحت فشار قرار داده و ایران در مقابل، اجرای برخی از تعهداتش در قبال برجام را متوقف کرده است.

شینزو آبه گفت: «ژاپن از طریق تلاش‌های مستمر برای برقراری تماس خواهد کوشید تنش را در منطقه کاهش داده و وضعیت را به حالت ثبات بازگرداند. از منظر امنیت انرژی، کاملا طبیعی است که ژاپن اقداماتش برای صلح و ثبات در خاورمیانه و تضمین امنیت کشتی‌های ژاپنی در منطقه را ادامه دهد».

دولت شینزو آبه در عین حال قرار است یک طرح بحث برانگیز برای اعزام نیروی دریایی به آب‌های خاورمیانه را تصویب کند. اما نیروهای ژاپنی به ائتلاف دریایی که آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در منطقه تشکیل داده است نخواهند پیوست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که اعزام نیرو به مناطق بحرانی، موضوع بسیار حساسی در ژاپن است. قانون اساسی ژاپن که پس از جنگ جهانی دوم و با هدف پرهیز از جنگ‌طلبی تصویب شد به کارگیری نیروی نظامی را به شدت محدود کرده است. با این همه شینزو آبه در دوران نخست‌وزیری خود محدوده فعالیت‌های نظامی این کشور را توسعه داده است.

در ماه ژوئن امسال یک نفتکش که با پرچم ژاپن تردد می‌کرد در خلیج عمان هدف حمله قرار گرفت. آمریکا، ایران را مسئول این حمله معرفی کرد و از ژاپن خواست به ائتلاف نظامی به رهبری ایالات متحده برای حفاظت از کشتیرانی در منطقه بپیوندد.

شینزو آبه در بخش دیگری از سخنان خود در روز دوشنبه گفت در برنامه دیدار رسمی رئیس‌جمهوری چین از ژاپن هیچ تغییری صورت نگرفته است. این در حالی است که گسترش حضور نیروی دریایی چین در آب‌های منطقه و افزایش نگرانی‌ها در مورد نقض حقوق بشر توسط پکن از جمله دستگیری چند شهروند ژاپنی به اتهام جاسوسی در مناسبات دو کشور مشکلاتی بوجود آورده است.

مناسبات ژاپن با کشورهای قربانی تجاوز نظامی این کشور در طول جنگ جهانی دوم، از جمله چین و کره جنوبی، هنوز شکننده است.

با وجود جنگ تجاری چین و آمریکا، ژاپن مناسبات اقتصادی خود با چین را گسترش داده است. ولی مناسبات ژاپن با کره جنوبی در سال‌های اخیر به دلیل اختلافات تجاری و وقایع دوران جنگ جهانی دوم رو به سردی رفته است.

XS
SM
MD
LG