لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

امام جمعه تهران: برخی می خواهند جاده سازش با آمریکا را صاف کنند


احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران
احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران
همزمان با تشديد تحريم های بين المللی و افزايش فشارهای اقتصادی در ايران، امام جمعه موقت تهران می گويد که برخی می خواهند با سوء استفاده از سخنان آيت الله خمينی، «جاده سازش با ايالات متحده آمريکا را صاف کنند».

احمد خاتمی روز پنجشنبه، ۲۹ تيرماه، در «همايش طلايه داران تبليغ» در کاشان با اشاره به قطع رابطه تهران و واشينگتن، از آمريکا به عنوان «شيطان بزرگ» نام برد و گفت که «پس از گذشت ۳۳ سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی، اين شيطان نه تنها کوچک نشده بلکه بزرگتر از سابق نيز شده است.»

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، در گزارشی از سخنان امام جمعه موقت تهران به نقل از وی نوشت: «تا زمانی که خوی استکباری در دولتمردان ايالات متحده آمريکا وجود دارد، روحيه ضد استکباری مردم نيز بايستی بايد شعله ور و شعار مقدس "مرگ بر آمريکا" بايد سر داده شود.»

احمد خاتمی گفت: «متاسفانه برخی با استفاده از فرمايش های حضرت امام خمينی می خواهند جاده سازش با ايالات متحده آمريکا را صاف کنند.»

وی در اين زمينه توضيح بيشتری نداد و اشاره نکرد که منظور او چه کسانی است. ولی در روزهای اخير برخی از مسوولان و فرماندهان سپاه پاسداران سخنانی بيان کرده اند که حاکی از اختلاف ميان سران جمهوری اسلامی ايران بر سر چگونگی مقابله با تحريم های بين المللی و حل مسئله هسته ای جمهوری اسلامی است.

در همين رابطه، يدالله جوانی، مشاور عالی نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۲۶ تيرماه در جمع «پاسداران و بسيجيان سپاه الغدير استان يزد» گفت که «امروز دو ديدگاه در کشور ما وجود دارد. يک ديدگاه مبارزه قاطع با دشمنان اسلام و انقلاب و در راس آنها شيطان بزرگ آمريکا و پيروی از ولايت فقيه می باشد که... اگر مسئولين و آحاد ملت از اين ديدگاه پيروی نمايند قطعا در مقابل دشمنان و تهاجمات آنها پيروز خواهيم بود.»

به گفته وی، «ديدگاه ديگر کوتاه آمدن در مقابل فشار ابرقدرت ها و برقراری رابطه با آمريکاست که متاسفانه توسط بعضی مسئولين و افراد سرشناس در کشور مطرح می شود و مورد انتقاد مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مدظله العالی می باشد.»

به نظر می رسد که اشاره هواداران آيت الله علی خامنه ای به افرادی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، باشد که در سال های اخير به شدت از نحوه مديريت کشور و ايجاد تنش در رابطه ايران با کشورهای خارجی و بويژه آمريکا انتقاد کرده است.

آقای رفسنجانی در پایان سال گذشته در گفت و گو با فصلنامه مطالعات بين المللی گفته بود: « آمريکا قدرت برتر دنيا است. مگر اروپا با آمريکا، چين با آمريکا و روسيه با آمريکا چه تفاوتی از ديد ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داريم، چرا با آمريکا مذاکره نکنيم؟»

اين سخنان با انتقادات زيادی از سوی اصولگرايان تندرو روبرو شد و آن را کوتاه آمدن در برابر آمريکا و به گفته سايت رجا نيوز، «فاصله هاشمی را با مردم و انقلابيون ايران و جهان تشديد می کند.»

در روزهای اخير، برخی ديگر از مسوولان جمهوری اسلامی از «حساس بودن شرايط کشور» سخن به ميان آورده اند و خواستار «صبر و استقامت» مردم ايران در برابر مشکلات و تحريم های اقتصادی شده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، علی سعيدی، نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران، در همين زمينه روز ۲۴ تيرماه گفت: «شرايط حساسی است و در دقيقه ۹۰ به سر می بريم. ما در آستانه فتح خيمه معاويه هستيم. مردم بايد بيش از گذشته صبر و استقامت داشته باشند و ما بايد صبر مردم را بالا ببريم.»

کاظم صديقی، امام جمعه موقت تهران، نيز گفته که «ما در حال حاضر در يک جنگ اقتصادی به سر می بريم... و امروز برخی از سرخوردگان سياسی به ولايت طعنه می زنند در حالی که خودشان با سبزها همراهی می کردند.»

خبرگزاری مهر نيز از قول حسين شريعتمداری، نماينده ولی فقيه در موسسه کيهان نوشته است: «امروز جرياناتی در داخل هستند که سعی دارند القا کنند تحريم ها به نتيجه رسيده است و برای خلاصی از زير فشارها بايد با آمريکا وارد مذاکره شد.»

جمهوری اسلامی ايران به دليل برنامه هسته ای خود که غرب آن را پوششی برای ساخت سلاح هسته ای می داند هدف چهار دور تحريم شورای امنيت سازمان ملل و تحريم های يکجانبه آمريکا و اتحاديه اروپا قرار گرفته است.

تشديد اين تحريم ها از اول ژوئيه سال جاری باعث کاهش فروش نفت ايران، افزايش گرانی ها و بالا رفتن تورم و محدوديت بيشتر در زمينه دسترسی ايران به بازارهای مالی بين المللی شده است.
XS
SM
MD
LG