لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

«احمدی نژاد در مسیر سقوط پیش می رود»


تعدادی از نمایندگان مجلس ایران می گویند که بدنبال طرح سوال از رییس جمهوری ایران بدلیل عملکرد نامناسب وی هستند.
تعدادی از نمایندگان مجلس ایران می گویند که بدنبال طرح سوال از رییس جمهوری ایران بدلیل عملکرد نامناسب وی هستند.

نورالدين پيرموذن، مخبر فراکسيون اقليت مجلس شورای اسلامی، از تلاش تعدادی از نمايندگان برای احضار محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری اسلامی، به مجلس و طرح سوال از وی خبر داد.


اين موضوع در شرايطی عنوان می شود، که در هفته های گذشته، برخی از نمايندگان جناح اکثريت نيز به انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد پرداخته بودند.


به گفته آقای پيرموذن، تاکنون ۳۸ نماينده، متن سوال از محمود احمدي نژاد را امضا کرده اند. بر اساس قانون اساسی و آيين نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، احضار رئيس جمهور و طرح سوال از وی، به امضای دست کم يک چهارم نمايندگان(يعنی ۷۲ نفر) نياز دارد.


نماينده اردبيل و عضو فراکسيون اقليت در گفت وگو با خبرگزاری آفتاب در مورد علت طرح سوال از محمود احمدي نژاد گفت: «بسياری از تصميمات رئيس جمهور، ايران را با چالش سياسی و اقتصادی فراوانی مواجه کرده است. برای مثال، تصميمات ايشان در مورد سازمان مديريت، ايجاد و گسترش گرانی و تورم در کشور، وعده های فراوانی که در سفرهای استانی مي دهند و اجرا نمي شود، صدور قطعنامه تحريم (از سوی شورای امنيت سازمان ملل)، مديريت از هم پاشيده در وزارتخانه ها، بي اعتبار ساختن مجلس و جايگاه نمايندگان و عدم توجه به سؤال نمايندگان از مواردی هستند، که مشکلات بسياری را برای کشور به وجود آورده است و مجلس بايد وارد عمل شود و با قاطعيت برخورد کند».



«نمايندگان مجلس، بويژه نمايندگان اقتدارگرا، با توجه به اين موضوع، و نيز نزديک شدن پايان دوره نمايندگی شان در سال آينده، مجبورند خود را به خواسته های ملت نزديک کنند و از حمايت کورکورانه شان از دولت آقای احمدی نژاد دست بردارند.»

آقای پيرموذن ادامه داد: «در چنين شرايطی، برای ما دو اهرم نظارتی باقی مانده است: نخست، استيضاح وزيران و دوم، سوال چهره به چهره از رئيس جمهور، که در يک سال باقی مانده از عمر مجلس هفتم، به موقع از آنها استفاده مي کنيم».


پايان دوره طلايی محمود احمدی نژاد


عيسی سحرخيز، روزنامه نگار و تحليلگر سياسی در ايران، در گفت و گو با راديو فردا، بر اين اعتفاد است، که پس از برگزاری انتخابات خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا در ۲۴ آذر، شمارش معکوس برای سقوط محمود احمدی نژاد شروع شده است.


وی گفت: اين نکته بديهی و روشنی در جامعه ايران است، که آقای احمدی نژاد در ميان روسای جمهوری ايران، يک استثنا است، و پيش بينی نمی شود، که دوره رياست جمهوری اش به دو دوره برسد و او بتواند برای دو دوره بر صندلی رياست جمهوری تکيه بزند.



پس از برگزاری انتخابات خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا در ۲۴ آذر، شمارش معکوس برای سقوط محمود احمدی نژاد شروع شده است.
عیسی سحرخیز

به گفته آقای سحرخيز، همان گونه که در انتخابات اخير، آقای احمدی نژاد سعی کرد از ليست رايحه خوش خدمت برائت بجويد، الان ديگران هم که جزو جبهه اقتدارگرا بودند، سعی دارند، که از آقای احمدی نژاد اعلام برائت کنند.


اين روزنامه نگار و تحليلگر سياسی با اشاره به اينکه در جريان اين انتخابات، تقلبی و غيرواقعی بودن رای آقای احمدی نژاد مشخص شد، افزود: در انتخابات جديد معلوم شد، که جريان موسوم به حزب پادگانی، چگونه ايشان را به قدرت رساندند.


آقای سحرخيز سپس به انتقاد اشخاص نزديک به ریيس جمهوری اسلامی، همانند محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس شورای اسلامی، در دو روز گذشته، از سياست های دولت اشاره کرد و گفت: ديگر نمايندگان مجلس هم به شکل منفرد، به نقد دولت و شخص احمدی نژاد پرداخته اند، و اگر عملکرد يکی دو هفته اخير مجلس را بررسی کنيم، شاهد نوعی تضاد و تقابل با دولت، در زمينه های مختلف، خواهيم بود.


اين تحليلگر سياسی همچنين گفت که درجامعه، اين موضوع مطرح شده، که نوع برائت جويی از محمود احمدی نژاد و دولتش به گونه ای است، که دفتر آيت الله خامنه ای، حمايت خود را از او کنار گذاشته است.


او اضافه کرد: اوضاع به شکلی است، که آقای احمدی نژاد ديگر به راحتی گذشته نمی تواند حتی با آقای خامنه ای ملاقات کند.


آقای سحرخيز گفت: نقدهايی که در حوزه، درباره نامه نگاری های آقای احمدی نژاد مطرح می شود، نشان می دهد، که دوره طلايی او تمام شده است، و با سرعت زيادی در مسير سقوط پيش می رود. از همين رو، همان بحثی، که در شش ماهه نخست حکومت آقای احمدی نژاد در جامعه درمورد امکان حرکت مجلس به سمت رای عدم کفايت به او وجود داشت، دوباره مطرح شده است.


وی با اشاره به رفتار آقای احمدی نژاد و تيم او با نمايندگان مجلس، از جمله بی اعتنايی به تذکرات اين نمايندگان، گفت: نمايندگان مجلس، بويژه نمايندگان اقتدارگرا، با توجه به اين موضوع، و نيز نزديک شدن پايان دوره نمايندگی شان در سال آينده، مجبورند خود را به خواسته های ملت نزديک کنند و از حمايت کورکورانه شان از دولت آقای احمدی نژاد دست بردارند، و برای کسب رای هم که شده، به تقابل، استيضاح، و حتی در صورت بدتر شدن شرايط داخلی و خارجی، به سمت دادن رای عدم کفايت به آقای احمدی نژاد پيش بروند.


  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG