لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۵

آلبانی از کشف توطئه یک شبکه وابسته به ایران علیه سازمان مجاهدین خلق خبر داد


یکی از گردهمایی‌های اعضای سازمان مجاهدین خلق در آلبانی
یکی از گردهمایی‌های اعضای سازمان مجاهدین خلق در آلبانی

پلیس آلبانی روز چهارشنبه اول آبان اعلام کرد توطئه یک شبکه شبه‌نظامی ایرانی را کشف کرده که قصد داشتند حملات برنامه‌ریزی شده‌ای علیه اعضای تبعیدی سازمان مجاهدین خلق در این کشور انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آردی وِلیو رئیس پلیس آلبانی گفت بازوی خارجی سپاه پاسداران یک «سلول تروریستی فعال» را اداره می‌کرد که قصد داشتند اعضای سازمان مجاهدین خلق را در این کشور هدف قرار دهند.

اشاره این مقام پلیس به «بازوی خارجی سپاه پاسداران» می‌تواند به «نیروی قدس» باشد که فرماندهی آن با قاسم سلیمانی است.

آقای وِلیو اشاره‌ای به جزئیات تلاش‌های صورت گرفته توسط این شبکه شبه‌نظامی نکرده و نگفته که آیا در این زمینه دستگیری‌هایی صورت گرفته است یا نه.

بر اساس بیانیه پلیس آلبانی، دو مقام ارشد امنیتی ایران این شبکه را از تهران هدایت می‌کردند. این بیانیه همچنین اشاره کرده که شبکه یاد شده با گروه‌های تبهکار سازمان یافته در ترکیه ارتباط داشته و از یک عضو پیشین سازمان مجاهدین خلق برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کرد.

وِلیو گفت که دیگر حمله برنامه‌ریزی شده عوامل حکومت ایران علیه این گروه در آلبانی در جریان جشن‌های نوروز امسال خنثی شد.

آلبانی آذرماه پارسال سفیر و یک دیپلمات ایرانی را به اتهام انجام اقدامات غیرقانونی که امنیت این کشور را تهدید می‌کرد اخراج کرد.

این اقدام با استقبال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روبرو شد و از نخست‌وزیر آلبانی، «به خاطر تلاش‌های مصمم‌اش برای ایستادن مقابل ایران و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و تلاش تهران در زمینه خاموش کردن صدای مخالفانش در سراسر جهان» قدردانی کرد.

وزارت خارجه ایران در مقابل، آلبانی را «قربانی» آمریکا و «گروه‌های تروریستی» خواند.

جمهوری اسلامی ایران از سازمان مجاهدین خلق به عنوان سازمانی تروریستی یاد می‌کند که به گفته آن، در ترورها و بمبگذاری‌های متعددی دست داشته است. ایالات متحده نیز تا سال ۲۰۱۲ این گروه را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داده بود.

آلبانی مقر بیش از دو هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق است که پس از بسته شدن اردوگاه‌های آنها در عراق، به این کشور منتقل شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران پارسال درگیر تنش‌های دیپلماتیک متعددی با کشورهای مختلف اروپایی بر سر اتهام دخالت ماموران آن در بمبگذاری‌ و سوء‌قصد به مخالفانش بود.

فرانسه، دانمارک، هلند، آلمان و بلژیک از کشورهایی بودند که ایران را متهم کردند با استفاده از ماموران دیپلماتیک و امنیتی خود علیه مخالفانش توطئه کرده است.

فرانسه دهم مهر پارسال دارایی‌های متعلق به سرویس‌های اطلاعاتی ایران و دو شهروند ایرانی را در واکنش به «طرح حمله» به همایش سازمان مجاهدین خلق در حومه پاریس را مسدود و اوایل آبان همان سال نیز یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرد.

دانمارک نیز شدیدا به ایران اعتراض کرد و سفیرش را از تهران فراخواند. هلند هم دو دیپلمات ایرانی را اخراج کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG