لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

سه دهه حضور رسمی اعضای سازمان مجاهدین خلق در عراق پایان یافت


آخرین گروه از اعضای سازمان مجاهدین خلق مستقر در کمپ «لیبرتی» به کشور آلبانی منتقل شدند که با این انتقال، حضور رسمی مجاهدین خلق در عراق پس از سه دهه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بیش از ۲۸۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق روز جمعه ۱۹ شهریور از کمپ «لیبرتی» نزدیک فرودگاه بین‌المللی بغداد راهی آلبانی شدند.

به گزارش وب سایت انگلیسی سازمان مجاهدین خلق ایران ، شاهین قبادی سخنگوی این سازمان نیز اعلام کرده است که کار انتقال ساکنان لیبرتی به پایان رسید و تمامی ساکنان این کمپ به آلبانی منتقل شده‌اند.

در همین حال، سایت رسمی مجاهدین خلق طی گزارشی نوشته است که «از نیمه بهمن ۹۴ تا ۱۹ شهریور ۹۵ تقریباً طی هفت ماه نزدیک به دو هزار نفر از ساکنان زندان لیبرتی به خارج از عراق و عمدتاً آلبانی منتقل شدند».

این گزارش می‌افزاید که «این انتقال بزرگ و پر خطر در ۵۳ نوبت صورت گرفت».

به گزارش رویترز، بر اساس توافقی با میانجیگری آمریکا و آژانس پناهجویان سازمان ملل متحد، حدود دو هزار نفر از اعضای مجاهدین خلق از ابتدای سال ۲۰۱۶ در بیش از ۱۰ کشور اروپایی اسکان داده شدند.

پیشتر و در روز ۱۴ مرداد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق از اخراج باقی‌مانده اعضای سازمان مجاهدین خلق از خاک عراق تا ۴۵ روز آینده خبر داده بود.

سازمان مجاهدین خلق تا چند سال پیش از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان سازمانی تروریستی در لیست سیاه قرار داشت، اما اتحادیه اروپا و سپس وزارت خارجه آمریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کردند.

خروج این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی کشورهای غربی، با واکنش تند تهران روبه‌رو شد. جمهوری اسلامی ایران این گروه را مسوول بسیاری از بمبگذاری‌ها و ترورهای دهه شصت خورشیدی می‌داند.

سازمان مجاهدین خلق از گروه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که در دهه ۱۳۶۰ به مبارزه مسلحانه با آن روی آورد.

بخش عمده‌ای از اعضای این سازمان حدود سه دهه در پایگاهی نظامی به نام اردوگاه اشرف در عراق زندگی می‌کردند اما این نیروها در پی ضرب‌الاجل مقامات عراق و توافق با ایالات متحده، در سال ۹۱ به پایگاه لیبرتی (آزادی) در حوالی بغداد منتقل شدند که پیش از آن محل استقرار نظامیان آمریکایی بود.

حملات راکتی پاییز سال گذشته که ادعا می‌شد از طرف نیروهای شیعه مورد حمایت ایران به کمپ لیبرتی صورت گرفته است، منجر به کشته شدن ۲۳ عضو این سازمان شد.

«شورای ملی مقاومت» در ۱۹ تیرماه امسال نشستی را با حضور برخی سیاستمداران پیشین جهان، از جمله مقام‌های پیشین فرانسه، اسپانیا و آمریکا و نیز چند مقام پیشین عربی، از جمله شاهزاده عربستان ترکی الفیصل رییس پیشین سازمان اطلاعات این کشور در پاریس برگزار کرد که با واکنش دولت ایران مواجه شد.

این شورا از گروه‌های اصلی مخالف جمهوری اسلامی در خارج از ایران است که در اوائل دهه ۸۰ میلادی، و در پی ائتلاف سازمان مجاهدین خلق و چند گروه دیگر مخالف جمهوری اسلامی شکل گرفت.

برخی از گزارش‌ها حاکی است که «سازمان مجاهدین خلق ایران» سال ۱۳۶۳ انتقال نیروهای خود به عراق را آغاز کرده بود.

XS
SM
MD
LG